Växellådsolja och verktyg
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: porsche 944s
Re: Växellådsolja och verktyg
Hej Janne,
Detta med batteriet var en nyhet för mig. Båda poler mot bulten? När det gäller gassvets som jag misstänkte att någon skulle föreslå. Vad händer med gammalt oljespill, bara att göra rent? Andra sätt att tillföra värme? Har för mig att jag har en gammal utrustning som man vallar skidor med. Fotogen brännare?
/Staffan
Detta med batteriet var en nyhet för mig. Båda poler mot bulten? När det gäller gassvets som jag misstänkte att någon skulle föreslå. Vad händer med gammalt oljespill, bara att göra rent? Andra sätt att tillföra värme? Har för mig att jag har en gammal utrustning som man vallar skidor med. Fotogen brännare?
/Staffan
-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
En pol på pluggen och den andra vid sidan om pluggen.
Allt som tillför värme hjälper oavsett om det är en hårtork
eller en gassvets
Bensin oroar mig, men inte gammal olja. Den brinner den med men inte med samma fart.....
/Janne
Att kortsluta ett batteri med startkablar direkt kan vara "ohälsosamt"....... Om man tycker att det känns farligt så är man på rätt spår!
Allt som tillför värme hjälper oavsett om det är en hårtork

Bensin oroar mig, men inte gammal olja. Den brinner den med men inte med samma fart.....
/Janne
Att kortsluta ett batteri med startkablar direkt kan vara "ohälsosamt"....... Om man tycker att det känns farligt så är man på rätt spår!
-
- Turbo-Poster
Hej,
Jag lämnade in bilen för att byta växellådsolja eftersom att jag inte fick loss pluggarna. För att göra en lång historia kort så hade jag skäl att i efterhand tvivla på att det var rätt gjort (dessutom stort kontrollbehov) så jag hissade bilen och kollade. Det visade sig att de hade lossat pluggarna eftersom att de nu är lätta att lossa. Men två saker gör mig osäker. När jag lossar påfyllningspluggen så rinner det ut olja innan den ens är helt bortskruvad, alltså övertryck? Trots detta så känner jag ingen tydlig oljenivå när jag sticker in fingret och känner nedanför, ca 2 cm. Det är inte torrt men jag känner ingen yta. Jag misstänker alltså att jag har för låg oljenivå i växellådan. Mekanikern påstod att han fyllt på 2,8 liter. Ur verkstadshandboken framgår att 944s endast ska ha 2 liter. (I Hanynes står det 2,6 liter men det är för vanliga 944an. Ska det skilja eller är det samma låda). Kan det bildas övertryck i lådan om man pumpar in olja som gör att det är svårt att få in rätt mängd olja? Bör man hälla in oljan? Bör jag vara orolig eftersom att jag inte känner någon tydligt oljeyta?
/Staffan
Jag lämnade in bilen för att byta växellådsolja eftersom att jag inte fick loss pluggarna. För att göra en lång historia kort så hade jag skäl att i efterhand tvivla på att det var rätt gjort (dessutom stort kontrollbehov) så jag hissade bilen och kollade. Det visade sig att de hade lossat pluggarna eftersom att de nu är lätta att lossa. Men två saker gör mig osäker. När jag lossar påfyllningspluggen så rinner det ut olja innan den ens är helt bortskruvad, alltså övertryck? Trots detta så känner jag ingen tydlig oljenivå när jag sticker in fingret och känner nedanför, ca 2 cm. Det är inte torrt men jag känner ingen yta. Jag misstänker alltså att jag har för låg oljenivå i växellådan. Mekanikern påstod att han fyllt på 2,8 liter. Ur verkstadshandboken framgår att 944s endast ska ha 2 liter. (I Hanynes står det 2,6 liter men det är för vanliga 944an. Ska det skilja eller är det samma låda). Kan det bildas övertryck i lådan om man pumpar in olja som gör att det är svårt att få in rätt mängd olja? Bör man hälla in oljan? Bör jag vara orolig eftersom att jag inte känner någon tydligt oljeyta?
/Staffan
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944S - 87
Jag tycker att vxllådsoljan är ganska svår att känna av när du petar ner fingret i påfyllningshålet.
Först gången när jag skulle kontrollera så inbillade jag mig att den var tom men testa att skvalpa med fingret så kommer du nog känna av oljan! Oljan är ganska tunn av sig...
Först gången när jag skulle kontrollera så inbillade jag mig att den var tom men testa att skvalpa med fingret så kommer du nog känna av oljan! Oljan är ganska tunn av sig...
Dash 944S
-
- Turbo-Poster
Hej Dash,
Bra information. Känner du igen att oljan tränger ut genom påfyllningshålet? Jag fyllde på med olja som fanns på OK och fick inte den jag tidigare fått rekommenderad här på forumet, 75W 90 utan 75w 80. Ligger det också inom modellens specifikation?
/Staffan
Bra information. Känner du igen att oljan tränger ut genom påfyllningshålet? Jag fyllde på med olja som fanns på OK och fick inte den jag tidigare fått rekommenderad här på forumet, 75W 90 utan 75w 80. Ligger det också inom modellens specifikation?
/Staffan
-
- S-Poster
Min olja befann sig precis under påfyllningshålet vilket jag hört att den skall ligga på. Sen om oljans viskositet eller GL-klassning vågar jag inte riktigt yttra mig om. Min bil hade fått ny olja precis innan jag köpte den och PC Borås som gjorde bytet hade i Mobilube PTX 75W90 som tydligen skall vara Porsches "officiella" vxllådsolja. Den är GL-4/GL-5 kompatibel.
Det var denna tråd som gjorde mig nyfiken att gå ut och känna efter själv hur min nivå låg till..
Annars finns ju som tidigare trådar nämnt Redline MT-90 som är 75W90 som ska funka bra. Den är GL-4 klassad som enligt vissa är mer skonsam mot synkringarna. Finns på Mekonomen/Autoexperten för ca 230kr/0,98l.
Det var denna tråd som gjorde mig nyfiken att gå ut och känna efter själv hur min nivå låg till..

Annars finns ju som tidigare trådar nämnt Redline MT-90 som är 75W90 som ska funka bra. Den är GL-4 klassad som enligt vissa är mer skonsam mot synkringarna. Finns på Mekonomen/Autoexperten för ca 230kr/0,98l.
Dash 944S
-
- Turbo-Poster
Dash,
Rann det olja ur påfyllningshålet dirket du skruvade ur pluggen?
/Staffan
Rann det olja ur påfyllningshålet dirket du skruvade ur pluggen?
/Staffan
-
- S-Poster
Nope,nivån var precis under påfyllningshålet.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Dash 944S
- Skillzz
- NA-Poster
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1989
Ta en m10 bult skruva på 2muttrar och lås dom med varandra. använd 17nyckel. börja med påfyllnings
pluggen sen avtappnings pluggen
/Pierre
Team: Real Toys Racing
Enzo FERRARI said once: A horse pulls the car and does not push it, Therefore a motor belongs forward....
Team: Real Toys Racing
Enzo FERRARI said once: A horse pulls the car and does not push it, Therefore a motor belongs forward....
- [Bobo]
- Addict
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
Bra tips!Skillzz wrote:Ta en m10 bult skruva på 2muttrar och lås dom med varandra. använd 17nyckel. börja med påfyllnings
Var det du som skrev manus till McGyver?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Turbo-Poster
Instämmer Bobo,
Vi befinner oss på lite olika nivå här på forument. Tolkar det som skrevs som ett sätt att få loss pluggarna.
/Staffan
Vi befinner oss på lite olika nivå här på forument. Tolkar det som skrevs som ett sätt att få loss pluggarna.
/Staffan
-
- Turbo-Poster
Dash,
Utdifrån kvittot från porschecenter såg du vilken volym de fyllt på?
/Staffan
Utdifrån kvittot från porschecenter såg du vilken volym de fyllt på?
/Staffan
- Karl Birgander
- Addict
- Telefon: 0737168502
- Årsmodell: 1990
Ett tilläggstips är att köra med lååånga förlängare och stå vid sidan av bilen för att lossa dom bultarna.
Jag har numera bytt mina skruvar till utvändig sexkantsfattning för att förenkla nästa byte.
Kostade några småkronor på Hydroscand.
Jag fick till slut plocka ner lådan och ta med den till någon som kunde hjälpa mig att svetsa på något att vrida i då mina skruvar satt HÅRT.
Jag har numera bytt mina skruvar till utvändig sexkantsfattning för att förenkla nästa byte.
Kostade några småkronor på Hydroscand.
Jag fick till slut plocka ner lådan och ta med den till någon som kunde hjälpa mig att svetsa på något att vrida i då mina skruvar satt HÅRT.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
Hände mig med på en av mina lådor.Karl Birgander wrote:Jag fick till slut plocka ner lådan och ta med den till någon som kunde hjälpa mig att svetsa på något att vrida i då mina skruvar satt HÅRT.
Smart att byta till utvändigt grepp!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Telefon: 0737168502
- Årsmodell: 1990
M24 standardstigning är det.
Mina hade gänghöjd på ca 1 cm och kopparbricka med sig.
Mina hade gänghöjd på ca 1 cm och kopparbricka med sig.
Leksak: Porsche 944 S2 -90