Växellådsolja och verktyg

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#46 Post by mojo158 »

Hej Janne,

Detta med batteriet var en nyhet för mig. Båda poler mot bulten? När det gäller gassvets som jag misstänkte att någon skulle föreslå. Vad händer med gammalt oljespill, bara att göra rent? Andra sätt att tillföra värme? Har för mig att jag har en gammal utrustning som man vallar skidor med. Fotogen brännare?

/Staffan

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#47 Post by QV_ »

En pol på pluggen och den andra vid sidan om pluggen.

Allt som tillför värme hjälper oavsett om det är en hårtork :P eller en gassvets :twisted:
Bensin oroar mig, men inte gammal olja. Den brinner den med men inte med samma fart.....

/Janne

Att kortsluta ett batteri med startkablar direkt kan vara "ohälsosamt"....... Om man tycker att det känns farligt så är man på rätt spår!

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#48 Post by mojo158 »

Hej,

Jag lämnade in bilen för att byta växellådsolja eftersom att jag inte fick loss pluggarna. För att göra en lång historia kort så hade jag skäl att i efterhand tvivla på att det var rätt gjort (dessutom stort kontrollbehov) så jag hissade bilen och kollade. Det visade sig att de hade lossat pluggarna eftersom att de nu är lätta att lossa. Men två saker gör mig osäker. När jag lossar påfyllningspluggen så rinner det ut olja innan den ens är helt bortskruvad, alltså övertryck? Trots detta så känner jag ingen tydlig oljenivå när jag sticker in fingret och känner nedanför, ca 2 cm. Det är inte torrt men jag känner ingen yta. Jag misstänker alltså att jag har för låg oljenivå i växellådan. Mekanikern påstod att han fyllt på 2,8 liter. Ur verkstadshandboken framgår att 944s endast ska ha 2 liter. (I Hanynes står det 2,6 liter men det är för vanliga 944an. Ska det skilja eller är det samma låda). Kan det bildas övertryck i lådan om man pumpar in olja som gör att det är svårt att få in rätt mängd olja? Bör man hälla in oljan? Bör jag vara orolig eftersom att jag inte känner någon tydligt oljeyta?

/Staffan

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#49 Post by dash81 »

Jag tycker att vxllådsoljan är ganska svår att känna av när du petar ner fingret i påfyllningshålet.

Först gången när jag skulle kontrollera så inbillade jag mig att den var tom men testa att skvalpa med fingret så kommer du nog känna av oljan! Oljan är ganska tunn av sig...
Dash 944S

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#50 Post by mojo158 »

Hej Dash,

Bra information. Känner du igen att oljan tränger ut genom påfyllningshålet? Jag fyllde på med olja som fanns på OK och fick inte den jag tidigare fått rekommenderad här på forumet, 75W 90 utan 75w 80. Ligger det också inom modellens specifikation?

/Staffan

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#51 Post by dash81 »

Min olja befann sig precis under påfyllningshålet vilket jag hört att den skall ligga på. Sen om oljans viskositet eller GL-klassning vågar jag inte riktigt yttra mig om. Min bil hade fått ny olja precis innan jag köpte den och PC Borås som gjorde bytet hade i Mobilube PTX 75W90 som tydligen skall vara Porsches "officiella" vxllådsolja. Den är GL-4/GL-5 kompatibel.

Det var denna tråd som gjorde mig nyfiken att gå ut och känna efter själv hur min nivå låg till.. :wink:

Annars finns ju som tidigare trådar nämnt Redline MT-90 som är 75W90 som ska funka bra. Den är GL-4 klassad som enligt vissa är mer skonsam mot synkringarna. Finns på Mekonomen/Autoexperten för ca 230kr/0,98l.
Dash 944S

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#52 Post by mojo158 »

Dash,

Rann det olja ur påfyllningshålet dirket du skruvade ur pluggen?

/Staffan

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#53 Post by dash81 »

Nope,nivån var precis under påfyllningshålet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Dash 944S

User avatar
Skillzz
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2007-06-29 19:56:48
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#54 Post by Skillzz »

Ta en m10 bult skruva på 2muttrar och lås dom med varandra. använd 17nyckel. börja med påfyllnings
pluggen sen avtappnings pluggen
/Pierre

Team: Real Toys Racing

Enzo FERRARI said once: A horse pulls the car and does not push it, Therefore a motor belongs forward....

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#55 Post by [Bobo] »

Skillzz wrote:Ta en m10 bult skruva på 2muttrar och lås dom med varandra. använd 17nyckel. börja med påfyllnings
pluggen sen avtappnings pluggen
Bra tips!
Var det du som skrev manus till McGyver? :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#56 Post by mojo158 »

Instämmer Bobo,

Vi befinner oss på lite olika nivå här på forument. Tolkar det som skrevs som ett sätt att få loss pluggarna.

/Staffan

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#57 Post by mojo158 »

Dash,

Utdifrån kvittot från porschecenter såg du vilken volym de fyllt på?

/Staffan

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#58 Post by Karl Birgander »

Ett tilläggstips är att köra med lååånga förlängare och stå vid sidan av bilen för att lossa dom bultarna.
Jag har numera bytt mina skruvar till utvändig sexkantsfattning för att förenkla nästa byte.
Kostade några småkronor på Hydroscand.

Jag fick till slut plocka ner lådan och ta med den till någon som kunde hjälpa mig att svetsa på något att vrida i då mina skruvar satt HÅRT.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#59 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Jag fick till slut plocka ner lådan och ta med den till någon som kunde hjälpa mig att svetsa på något att vrida i då mina skruvar satt HÅRT.
Hände mig med på en av mina lådor.

Smart att byta till utvändigt grepp! :) Ska försöka komma ihåg det nästa gång det blir aktuellt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Växellådsolja och verktyg

#60 Post by Karl Birgander »

M24 standardstigning är det.
Mina hade gänghöjd på ca 1 cm och kopparbricka med sig.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users