M-Nilsson wrote:Update! Jag har nu fått fatt i en som till våren kan byta lamell på min bil till "kompispris" Men innan jag beställer något från utzon så vill jag vara 100 på att det är rätt grejer!
Räcker det att jag beställer lamellen som ligger på ca 3800 på http://utzon.se/94439main.php" onclick="window.open(this.href);return false; eller behöver jag köpa till något annat också vid bytet på min 944S?
Av egen erfarenhet så säger jag att det kommer inte att räcka. Bäst är nog att börja skruva så får du se vad som dyker upp. Packningar, packboxar, urampningslager, nållager, transaxellager, växelkors mm.
Jag har motorn kvar i Porschen och har tagit ner växellåda, och byter lamell den vägen. Nu har jag tagit bort så mycket så jag slänger nog bort motorn också...........
Ja det kan dra med sig mycket eller så kunde man ju ha "blundat" och bytt bara lamellen.
Men det blir roligt när det mesta blir ok.
M-Nilsson wrote:Update! Jag har nu fått fatt i en som till våren kan byta lamell på min bil till "kompispris" Men innan jag beställer något från utzon så vill jag vara 100 på att det är rätt grejer!
Räcker det att jag beställer lamellen som ligger på ca 3800 på http://utzon.se/94439main.php" onclick="window.open(this.href);return false; eller behöver jag köpa till något annat också vid bytet på min 944S?
Bäst är nog att börja skruva så får du se vad som dyker upp. Packningar, packboxar, urampningslager, nållager, transaxellager, växelkors mm.
Från utzon
Lamell, 3822 kr
Urtrampningslager, 1734 kr
Nållager till kopplingsarm? 103 kr
Transaxellager hittar jag inte ens på utzon..
Växelkors? Används inte det om växelspaken glappar, har väl inget med lamellen att göra?
Lättare är ju om man själv mekar men en annan sak om man ska lämna in, då vill man ju helst ha grejerna hemma.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Johnny wrote:
Bäst är nog att börja skruva så får du se vad som dyker upp. Packningar, packboxar, urampningslager, nållager, transaxellager, växelkors mm.
Från utzon
Lamell, 3822 kr
Urtrampningslager, 1734 kr
Nållager till kopplingsarm? 103 kr
Transaxellager hittar jag inte ens på utzon..
Växelkors? Används inte det om växelspaken glappar, har väl inget med lamellen att göra?
Lättare är ju om man själv mekar men en annan sak om man ska lämna in, då vill man ju helst ha grejerna hemma.
Nu lämnade jag bort min bil men "jag" bytte det här;
1 x 94411691100 Kopplingssats (Lamell+Tryckplatta+Urtrampningslager)
1 x 99970728340 Oring på vevaxeln
1 x 99911342641 Packbox 90x110x12 Svänghjul
1 x Växelkors
Se till att någon kan plana svänghjulet också. Min meck skulle göra det åt mig, men jag vette F-n om det blev av
Var beredd på att ditt hugg kanske inte försvinner efter bytet, det gjorde inte mitt. Kopplingen jag som bytte (med gummipucken) såg fortfarande ok ut.
Jag tror mer på ett transaxelproblem på min bil.
M-Nilsson wrote:
Från utzon
Lamell, 3822 kr
Urtrampningslager, 1734 kr
Nållager till kopplingsarm? 103 kr
Transaxellager hittar jag inte ens på utzon..
Växelkors? Används inte det om växelspaken glappar, har väl inget med lamellen att göra?
Lättare är ju om man själv mekar men en annan sak om man ska lämna in, då vill man ju helst ha grejerna hemma.
Det där med växelkorset var en detalj i raden av allt.... Vad jag menade var väl lite så att man inte får bli allt förvånad om det dyker upp mer än vad man tänkt.
Själv så blev jag lite förvånad att lagren till transaxeln var så pass dåliga.
Hoppas det löser sig för dig, billigt och bra
maverick wrote:
Nu lämnade jag bort min bil men "jag" bytte det här;
1 x 94411691100 Kopplingssats (Lamell+Tryckplatta+Urtrampningslager)
1 x 99970728340 Oring på vevaxeln
1 x 99911342641 Packbox 90x110x12 Svänghjul
1 x Växelkors
Se till att någon kan plana svänghjulet också. Min meck skulle göra det åt mig, men jag vette F-n om det blev av
Var beredd på att ditt hugg kanske inte försvinner efter bytet, det gjorde inte mitt. Kopplingen jag som bytte (med gummipucken) såg fortfarande ok ut.
Jag tror mer på ett transaxelproblem på min bil.
En fråga, hur mycket gick allt på för din del, med material/arbete? Hade vart intressant att veta, även att det skiljer mellan olika verkstäder...men antar man får ha fram över 10?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Snart dags att få en diagnos och lämna in bilen, så fort den ska ställas på
Jag fick tips att även dålig motorbussning kan skapa detta problem med ryckig gång, vad tror ni? Skulle det kunna vara det också? Hur många bussningar finner man i 944,2-3 st?
Bränsletrycksregulatorn hörde jag från ett annat håll?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Haft bilen inne bilen på verkstan och fick svar idag. Tyvärr vågar de inte riva ner så mycket eftersom de aldrig gjort det på en 944 innan Ett ordentligt glapp finns ju men exakt vad det är kan de inte säga, bara att lamellen- lamellcentrum är inblandat..så det pekar ju på ny lamell.
Vet inte vad jag ska göra. Jag vet en som kan byta lamell men då är jag inte 100 på att det är där felet ligger, men mycket pekar på det...vad hade ni gjort?
Beställa från utzon, låta någon byta och hoppas på det bästa?
Last edited by M-Nilsson on 2011-04-14 12:18:40, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Äntligen! Bytte koppling och bilen går nu kanon utan några som helst glapp i drivlinan.
Den gamla lamellen som satt i saknade en riktigt stor bit gummi. Tidigare var också växelspaken väldigt slapp av sig men nu blev även den mycket bättre. Har under hela den tid jag ägt bilen kört väldigt lugnt med bilen pgr av detta men nu drar den riktigt fint, på alla varvtal!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Det är förmodligen "gummipucken" på din lamell som gett upp, tyvärr en rätt dyr operation
om du inte är lite händig och byter kopplingen själv/med hjälp av kompisar.
Mvh Erol
Va va det jag sa...... För 1,5 år sedan!
Skämt å sido, kul att du fått ordning på bilen och kan
använda den fullt ut nu!
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.