KRIS - haveri! Toppmeck 924. *newbie*

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#31 Post by notetoself »

Det blir det säkert =)

Känns rätt så bra faktiskt. Tror jag har koll på det
mesta. Förbererdelser i material och information
brukar vara A och O för korta mektider.

/xx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#32 Post by ninetofour »

Turbo-puh hur mycket rabatt har du hos a-prod i uddevalla? Kanske kunde löna sig att köpa genom dig :lol:
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#33 Post by notetoself »

Beror helt på vad det är för pryl. Spolarpumpen jag köpte kostade
~550... betalade 120. Men det beror helt på vad det för pryl.
Avgaset var det nog "bara" typ 10-15% på. Packningssatsen nu kanske
10%...

Varierar kraftigt. Men ofta skickar de med lite prylar... Som när jag
köpte avgaset bjöd de på tätningspasta (40 cash) och 17mm-insexhylsan
till växellådan (68 cash).

Framförallt är det fetbra service.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#34 Post by patand »

patand wrote:Turbo Puh: Hade du möjlighet att fixa utdrag ur Haynes angående ventiljusteringen? *borde gå och köpa den där boken någon gång...*
Ville bara meddela att jag ikväll löste ventiljusteringen utan Haynes. :D

Kommer en guide med bilder snart på forumet hur man gör! :) *ska fixa det på något sätt, passade på att fota när jag höll på iaf*
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#35 Post by notetoself »

Grymt!

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#36 Post by notetoself »

Lägesrapport: Har nu haft nere toppen. Problemet syndes rätt
väl... Det har gått ur en "flis" på ca 2mm i kanten vilket gör att
man kan blåsa rakt igenom. Typ!

Har nån en ok avgasventil liggandes så säg till...

Vidare så var det ingen torx... (*morr*) utan en sån där med dubbelt
så många spår som torx. 12 st. Men det löste sig hursomhelst.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

tolvtand

#37 Post by 931Melander »

det är invändigtolvtands skalle ca. 10mm på skallarna, endel har 10mm insex.
Toppen på N/A skall ders ca. 45nm + 2 x vinkel ( typ. 90 gr. + 90 gr)
turbon ska dras i tre momentsteg + varmkörning och sedan efterdragning

Ang. ventiljusteringen så tror jag att jag använde insex med kula, och ko på så sätt åt. Kom inte ens ihåg att det var problem att justera ventilerna.

Fredde

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#38 Post by Pär Hylander »

Turbo-Puh wrote:Lägesrapport: Har nu haft nere toppen. Problemet syndes rätt
väl... Det har gått ur en "flis" på ca 2mm i kanten vilket gör att
man kan blåsa rakt igenom. Typ!

Har nån en ok avgasventil liggandes så säg till...

Vidare så var det ingen torx... (*morr*) utan en sån där med dubbelt
så många spår som torx. 12 st. Men det löste sig hursomhelst.

/xxx
Typiskt bränd ventil när en liten "tårtbit" försvinner. Kan bero på olika saker, ev att det var för tight ventilspel (vilket ju blir rätt nu när du justerar) Men det kanske oxo vara för mager bränsleblandning t.ex

Peter Utzon har nog ventiler liggande tror jag, hem.passagen.se/utzon
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: tolvtand

#39 Post by patand »

931Melander wrote:Ang. ventiljusteringen så tror jag att jag använde insex med kula, och ko på så sätt åt. Kom inte ens ihåg att det var problem att justera ventilerna.
Det är inget problem. När man väl upptäckte att det fanns två hål i ventiltryckaren och att jag var i fel hål och letade efter insex... :-) När man väl hittat rätt hål så var det inget problem. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#40 Post by notetoself »

3mm insex tror jag det var.. testade.

/xx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#41 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:3mm insex tror jag det var.. testade.

/xx
Det var iaf det jag använde...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#42 Post by notetoself »

Nu har jag slipat in alla ventiler och bytt ventiltätningar. Dock givetvis
inte på den som ska bytas.

Dock noterade jag en liten spricka vid tändstiftsgängan på 3:ans
cylinder. Är detta bad? Givetvis är det bad men är det bad-bad?

Till saken hör att kompen var
1 - 9
2 - 9
3 - 7.5
4 - 0

Alltså... 3:an hade något sämre komp. Kan detta vara orsaken?
Dock syntes det på 3:ans insugningsventil att det hade gått igenom
lite där, vilket det ej bör nu då jag slipade den lite extra.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#43 Post by ninetofour »

Turbo-puh det finns gängtapp för tändstiftsplugg som gör gängan så gott som ny. Fint att det gick bra för nu har du ju två toppar-alltid bra att ha en i reserv.
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#44 Post by notetoself »

ninetofour wrote:Turbo-puh det finns gängtapp för tändstiftsplugg som gör gängan så gott som ny.
Har lite svårt att förstå hur en gängtapp skulle kunna laga en spricka?

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#45 Post by headline »

Vad gäller ventiljusteringen så tänk på att det finns olika tjocklekar på kilen (dom man skrivar på). Det står i mekboken hur långt man får skruva....var noga med att kilen får stöd från på båda sidor av tryckaren!

Hoppas ni fattar vad jag menar!

mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users