KRIS - haveri! Toppmeck 924. *newbie*
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Beror helt på vad det är för pryl. Spolarpumpen jag köpte kostade
~550... betalade 120. Men det beror helt på vad det för pryl.
Avgaset var det nog "bara" typ 10-15% på. Packningssatsen nu kanske
10%...
Varierar kraftigt. Men ofta skickar de med lite prylar... Som när jag
köpte avgaset bjöd de på tätningspasta (40 cash) och 17mm-insexhylsan
till växellådan (68 cash).
Framförallt är det fetbra service.
/xxx
~550... betalade 120. Men det beror helt på vad det för pryl.
Avgaset var det nog "bara" typ 10-15% på. Packningssatsen nu kanske
10%...
Varierar kraftigt. Men ofta skickar de med lite prylar... Som när jag
köpte avgaset bjöd de på tätningspasta (40 cash) och 17mm-insexhylsan
till växellådan (68 cash).
Framförallt är det fetbra service.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ville bara meddela att jag ikväll löste ventiljusteringen utan Haynes.patand wrote:Turbo Puh: Hade du möjlighet att fixa utdrag ur Haynes angående ventiljusteringen? *borde gå och köpa den där boken någon gång...*

Kommer en guide med bilder snart på forumet hur man gör!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Lägesrapport: Har nu haft nere toppen. Problemet syndes rätt
väl... Det har gått ur en "flis" på ca 2mm i kanten vilket gör att
man kan blåsa rakt igenom. Typ!
Har nån en ok avgasventil liggandes så säg till...
Vidare så var det ingen torx... (*morr*) utan en sån där med dubbelt
så många spår som torx. 12 st. Men det löste sig hursomhelst.
/xxx
väl... Det har gått ur en "flis" på ca 2mm i kanten vilket gör att
man kan blåsa rakt igenom. Typ!
Har nån en ok avgasventil liggandes så säg till...
Vidare så var det ingen torx... (*morr*) utan en sån där med dubbelt
så många spår som torx. 12 st. Men det löste sig hursomhelst.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
tolvtand
det är invändigtolvtands skalle ca. 10mm på skallarna, endel har 10mm insex.
Toppen på N/A skall ders ca. 45nm + 2 x vinkel ( typ. 90 gr. + 90 gr)
turbon ska dras i tre momentsteg + varmkörning och sedan efterdragning
Ang. ventiljusteringen så tror jag att jag använde insex med kula, och ko på så sätt åt. Kom inte ens ihåg att det var problem att justera ventilerna.
Fredde
Toppen på N/A skall ders ca. 45nm + 2 x vinkel ( typ. 90 gr. + 90 gr)
turbon ska dras i tre momentsteg + varmkörning och sedan efterdragning
Ang. ventiljusteringen så tror jag att jag använde insex med kula, och ko på så sätt åt. Kom inte ens ihåg att det var problem att justera ventilerna.
Fredde
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Typiskt bränd ventil när en liten "tårtbit" försvinner. Kan bero på olika saker, ev att det var för tight ventilspel (vilket ju blir rätt nu när du justerar) Men det kanske oxo vara för mager bränsleblandning t.exTurbo-Puh wrote:Lägesrapport: Har nu haft nere toppen. Problemet syndes rätt
väl... Det har gått ur en "flis" på ca 2mm i kanten vilket gör att
man kan blåsa rakt igenom. Typ!
Har nån en ok avgasventil liggandes så säg till...
Vidare så var det ingen torx... (*morr*) utan en sån där med dubbelt
så många spår som torx. 12 st. Men det löste sig hursomhelst.
/xxx
Peter Utzon har nog ventiler liggande tror jag, hem.passagen.se/utzon
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: tolvtand
Det är inget problem. När man väl upptäckte att det fanns två hål i ventiltryckaren och att jag var i fel hål och letade efter insex...931Melander wrote:Ang. ventiljusteringen så tror jag att jag använde insex med kula, och ko på så sätt åt. Kom inte ens ihåg att det var problem att justera ventilerna.


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det var iaf det jag använde...Turbo-Puh wrote:3mm insex tror jag det var.. testade.
/xx
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Nu har jag slipat in alla ventiler och bytt ventiltätningar. Dock givetvis
inte på den som ska bytas.
Dock noterade jag en liten spricka vid tändstiftsgängan på 3:ans
cylinder. Är detta bad? Givetvis är det bad men är det bad-bad?
Till saken hör att kompen var
1 - 9
2 - 9
3 - 7.5
4 - 0
Alltså... 3:an hade något sämre komp. Kan detta vara orsaken?
Dock syntes det på 3:ans insugningsventil att det hade gått igenom
lite där, vilket det ej bör nu då jag slipade den lite extra.
/xxx
inte på den som ska bytas.
Dock noterade jag en liten spricka vid tändstiftsgängan på 3:ans
cylinder. Är detta bad? Givetvis är det bad men är det bad-bad?
Till saken hör att kompen var
1 - 9
2 - 9
3 - 7.5
4 - 0
Alltså... 3:an hade något sämre komp. Kan detta vara orsaken?
Dock syntes det på 3:ans insugningsventil att det hade gått igenom
lite där, vilket det ej bör nu då jag slipade den lite extra.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users