Val av turbo?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Dea
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#31 Post by Dea »

Med en K27/6 skulle man alltså kunna nå 320-330 Hk RWHP med bättre respons än vad man har idag med sin K26/8 med "standard chippning" ?

Vilka spridare går man upp till ? Siemens 699 cc ?
Klarar man sig med original LMM ?

Finns det nån som gör lämpliga chip till en sån här kombination ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#32 Post by Tomas »

Ja, det cirkulerade ett bromsdiagram på Rennlist nyligen där 951 med små modifikationer och K27/6 gav 338 rwhp vid 1,2-1,3 bar på amerikansk 92 oktanig standardbensin (motsvarande mellan 95 och 98 oktan med våra mått).

Finns det Siemens 699 cc?
Du kan nog nätt och jämt klara dig med 55 lb/h (599 cc) men du har inte så stor marginal om du drar upp laddtrycket.
Själv kör jag med 72 lb/h (788 cc) vilket ger mig utrymme för E85, jag har inte märkt några tomgångsproblem med dem men har hört att andra råkat ut för ojämn tomgång.

Du kan nog använda original AFM men jag skulle nog rekommendera MAF. Vid högre flöden verkar inte AFM mäta korrekt även om den inte bottnar. Chippen måste därför anpassas till det laddtryck du tänkt köra och ändrar du laddtrycket från den nivån så går bilen rikt (vid lägre laddtryck) eller magert (vid högre laddtryck).
MAF ger med andra ord större säkerhet.
De mer kända trimfirmorna har med säkerhet chip för K27/6 om de inte är så inställda på att sälja sina egna turboaggregat. Sedan har jag ingen aning om de verkligt optimerat chipen för denna kombination, ibland tror jag att de bara gissar när de säljer specialvarianter av chippen.
I mitt eget MAF chip har jag gjort om fullgasmapparna för bränsle så att de är tvådimensionella. Det gör att jag kan hantera spool up området bättre och därmed göra chip som fungerar med olika turbos som har olika spool up varvtal.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

DLS
Addict

#33 Post by DLS »

Fasiken Tomas, när du snackar så där så vill jag ju ha MAF o #72 spridare och en k27/6 i julklapp ju!!! :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Tomas
Addict

#34 Post by Tomas »

Har du varit snäll hela året? Tomten brukar ha koll på sådant...

Glömde att nämna att mitt nästa chipprojekt blir semi batch kod vilket gör att tomgångsproblemen med stora spridare försvinner. Började titta på det men han inte klart innan säsongen tog slut. Måste göra klart det till våren eftersom mitt nästa modifieringssteg kräver betydligt större spridare...
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.

Robin Banks
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#35 Post by Robin Banks »

Jag gillar Sphinx gamla turbo, Inte helt lätt att få på plats minns jag (Bodde hos honom i typ 1 år).
Postar ett kort från garaget, hade ingen annan.
Men den turbo som används i år är ju typ dubbelt så stor, jag var o kollade på bilen för bara ett par veckor sedan (Han är ju sjuk). :shock:
Jag tror den gamla 3 liters motorn är till salu om någon skulle vara intresserad av en sån oxå, har ju gått nästan 5000mil och 2 bars laddtryck men utan några mekaniska problem så den är säkert billig.

Hörde visst att dom bromsat motorn igen nu i tyskland, och med sphinx fingerfärdighet i motorsammanhang fick dom ut över 670hk ur denna 2,8 liters motor, dom använde sig av Sodemos F1 sprut som tydligen var nått i hästväg, och bara en eller 2 personer i Europa som kunde mappa detta riktigt, ska visst ställa upp i nån dragracingklass nästa år, bilen är sig inte lik längre i alla fall.
Sphinx själv kör ju 911 turbo nu för tiden så han är ju helt ute o cyklar. :D

/Robin (Kallades tidigare Ace :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lev för dagen, i morgon kan det vara försent.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#36 Post by patand »

Verkar vara bra snurr på Sphinx motorer... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

DLS
Addict

#37 Post by DLS »

nu är vi här igen
vad är vettigast att uppgradera till idag?
känns som dom 2 vettigaste valen jag har just nu är
1 - skicka in min k26/8 på ombyggnad o renovering till k27/8 (sämre spoolup)
2 - köpa en k26/6 o skicka in på ombyggnad o renovering till k27/6 ( snabbare spoolup)

vad tycker ni?
Johan
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

DLS
Addict

#38 Post by DLS »

ingen som kör med k27/6 på forumet??
Johan

anders44
Carrera-Poster

#39 Post by anders44 »

som nevnt i annen lignende thread, alle disse kkk greiene er 20 år gammel teknologi, og har kommet endel fremover.

DLS
Addict

#40 Post by DLS »

jo men det ska vara nått som passar rakt på utan en massa modifikationer samt att det får inte kosta skjortan.

en k27/6 med 360 lager borde ju funka rätt bra tycker jag.
Johan

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#41 Post by patand »

DLS wrote:jo men det ska vara nått som passar rakt på utan en massa modifikationer samt att det får inte kosta skjortan.

en k27/6 med 360 lager borde ju funka rätt bra tycker jag.
Kolla med Gurra på Revline han har moderna turbo som enligt utsago ska vara bolt-on. Men priset vet jag iof inte hur det är. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Andreas Zolnir
S-Poster

#42 Post by Andreas Zolnir »

DLS wrote:ingen som kör med k27/6 på forumet??
Jag förstår inte vad du är ute efter?

K 27/8 =laddtryck 1 bar vid 3000varv (Tillsammans med maf kit) och den orkar med och ladda ända upp till 6500varv

K 27/6= visst får du säkert tidigare laddtryck. men du tappar på höga varv
och får på så sett en tröttare motor.

Jag ser ingen anledning till att kunna ladda 1bar vid 2000varv,
för att sen se att du tappar ladd efter 5000varv.

Skulle jag nångång byta turbo från min bra fungerande k27/8.
så skulle det vara till något större kombinerat med en tätare växellåda typ s2 eller liknande.

m v h Andreas Zolnir

DLS
Addict

#43 Post by DLS »

tack Andreas
får nog bli att lämna in min k26/8 på ombyggnad o renovering till k27/8 då
har du 360 lager på din?
Johan

Ionizer
Turbo-Poster

#44 Post by Ionizer »

"Jag ser ingen anledning till att kunna ladda 1bar vid 2000varv"

En motor som drar fint oavsett motorvarv och växel är en jävligt trevlig motor till vardags. Jag vet inte hur ni kör man jag önskar flera gånger om dagen att det fanns lite med ork på botten.

Dessutom blir det svårare att reglera gasen efter fästet om det finns en kraftig puckel i registret. Typ gasa redan i ingången till kurvan men släppa 25% på gasen exakt när motorn når 3200rmp. I praktiken blir det svårare att köra fort om fästet är dåligt jämför med en snällare motorkaraktär.

Ska man köra 402m på torr asfalt (och varma däck) så är det ingen tvekan om vad som är snabbast, men hur ofta gör man det?

Sen vet jag inte hur mycket motorn tål vid 2,000rpm. Blir lixom meningslöst att ladda massor på låga varv om motorn ändå bara spikar.

Tomas
Addict

#45 Post by Tomas »

Ionizer wrote:En motor som drar fint oavsett motorvarv och växel är en jävligt trevlig motor till vardags. Jag vet inte hur ni kör man jag önskar flera gånger om dagen att det fanns lite med ork på botten.
Val av motorkaraktär är en väldigt personlig fråga. Vi har alla olika önskemål och användningsområde av bilen så därför är det antagligen inte en fråga som man ska lita på andras råd i. I den perfekta av världar skulle man få både hög toppeffekt och enormt brett register, i vår ofullständiga värld måste vi kompromissa och välja det vi tror passar oss bäst. För egen del är valet enkelt, skulle jag välja att ha ladd vid låga varv skulle jag ständigt fundera hur mycket toppeffekt jag offrat, detta är dock mitt personliga val som kanske inte är rätt för andra.
Ionizer wrote:Dessutom blir det svårare att reglera gasen efter fästet om det finns en kraftig puckel i registret. Typ gasa redan i ingången till kurvan men släppa 25% på gasen exakt när motorn når 3200rmp. I praktiken blir det svårare att köra fort om fästet är dåligt jämför med en snällare motorkaraktär.
Bilen blir inte nödvändigtvis svårare att köra om laddtrycket kommer högre upp i varven, du måste dock välja växel så att du ligger rätt i registret.
Det är mer viktigt att effekten kommer mjukt och reglerbart än vid vilket varvtal den kommer. Här kommer kalibrering av chippen in lika mycket som turbostorlek.
Möjligen kan man säga att tidigare laddtryck gör bilen mer lättkörd om man inte är ute efter snabbast möjliga körning och lägsta varvtiderna. Med laddtryck vid låga frestas man att ligga på en lite för hög växel med följd att man inte har samma effekt på drivhjulen i en given situation. Man har däremd större marginal till hjulspinn och bilen känns säkrare och mer lättkörd.
Ska man däremot köra så fort som möjligt så måste du upp i varv även med den mindre turbon och då spelar det inte så stor roll var turbon börjar ladda. Om du tittar på varvtider är det svårt att argumentera med Andreas erfarenheter.
Ionizer wrote:Ska man köra 402m på torr asfalt (och varma däck) så är det ingen tvekan om vad som är snabbast, men hur ofta gör man det?
Ska man vara snabbast på 402 m ska man nog inte välja en 951 eller en turbobil med manuell låda överhuvudtaget. Jag är dock inte helt säker på vilken du menar är bättre här men jag antar att du menar den större turbon.
Det är antagligen lättare att få till bra starter med den mindre turbon men man lär ändå bli omkörd halvväg ned för strippen. Med #8 avgashus är man tvungen att ge kopplingen mycket stryk för att få till en bra start där motorn inte dör och man inte spinner bort sig totalt. Vet inte om det går bättre att starta med #6 men jag gissar det.

Post Reply