Vita avgaser ur vevhusventilationen (Sprucken kolv, igen!)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#31 Post by makkanftw »

Har kanske raggat upp kolvar nu.. DOCK i USA, skiljer de sig ifrån mina i kompressionsförhållande, förbränningsrum eller så?
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#32 Post by patand »

makkanftw wrote:Har kanske raggat upp kolvar nu.. DOCK i USA, skiljer de sig ifrån mina i kompressionsförhållande, förbränningsrum eller så?
Be om bilder och märkning på kolvarna. Jag har sett 3 st olika utformning på 931 kolvarnas förbränningsrum och det då bara i mitt garage...

Verkar finnas en del olikheter som man kanske inte är så medveten om. Så bilder och info om märkning osv är nog ett måste om du ska våga köpa. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#33 Post by makkanftw »

Japp det har jag redan bett om såklart men tänkt om någon visste på rak hand att det rentav är helt annan kompression i 931 motorerna därborta(eller så) så det bara var falskt hopp ;)

Sen är det ett komplett set så teoretiskt kan jag byta alla 4 så länge det inte är någon skillnad på kompression mellan de olika? Höjdes väl på S2 och bilen i fråga är från 80.

Håller tummarna så hårt att de vitnar...
- Marcus

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#34 Post by makkanftw »

Väcker liv i denna tråden då problemet återstår.

Efter en trevlig pratstund med herr Melander igår undrar jag nu vad ni tycker om att sätta en av mina större kolvar (86.75mm) i mitt mindre block (86,5mm). Alltså bara byta ut den kolven som spruckit i det mindre blocket. Självklart får kolvarna viktas osv. Vad tror ni?
- Marcus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#35 Post by gegge »

NEJ, det är att be om problem. Du får högre kompression, större gasblandning och högre effekt i den cylindern. Dessutom kommer den att gå snålare än de tre andra, då den får samma soppam¨ngd ,men suger in mer luft.

EDIT: såg nu att skillninden inte var så stor på 86,5 och 86,75. Det går nog och skulle säkert fungera i praktiken, men det är en NÖDLÖSNING.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#36 Post by makkanftw »

Kompressionsförhållandet bör väl inte ändras? Kolvarna är exakt likadana i utförandet bara olika dimension. Tänker jag fel?
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#37 Post by patand »

makkanftw wrote:Kompressionsförhållandet bör väl inte ändras? Kolvarna är exakt likadana i utförandet bara olika dimension. Tänker jag fel?
Jag övertygad om att du tänker rätt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#38 Post by patand »

gegge wrote:då den får samma soppam¨ngd ,men suger in mer luft.
På K-jet som sitter på 931orna kan man ställa soppamängden separat per cylinder. Kanske är lite svårt att beräkna hur det skall ställas men det är inga problem att dra upp soppamängden lite på en cylinder utan att påverka övriga om man vill. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#39 Post by Berand »

Jag tror: att om du överhuvudtaget får ner den stora kolven i loppet så kommer den att nypa fast då den blir varm. (Stål och aluminium har olika utvidgningskoefficienter.)
Loppen i blocket ligger väldigt exakt på Ø86,5 (om jag minns rätt så ligger kolvarna på Ø86,2-86,4) så en kolv som är Ø86,75 bör inte gå att få dit.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#40 Post by makkanftw »

Glömde nämna att tanken var att borra upp blocket till passande dimension på den cylindern.
- Marcus

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#41 Post by makkanftw »

Bonusfråga: Vart i närheten av Udddevalla lämnar man in blocket för borrning? :)
- Marcus

Andreas Hillby
Posts: 0
Joined: 2007-10-07 07:50:28
Contact:

#42 Post by Andreas Hillby »

Hej, mitt tips är att tala med Gösta Glad i Trollhättan. Han är noggrann och renoverar motorer på heltid. Mobil: 0708-826240
Mvh Andreas

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#43 Post by bergodalvana »

makkanftw wrote:Bonusfråga: Vart i närheten av Udddevalla lämnar man in blocket för borrning? :)
Har en kompis i Hedekas som bygger dragracing-motorer som säkert kan borra blocket. Ringer honom imorgon och skickar PM
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#44 Post by gegge »

makkanftw wrote:Kompressionsförhållandet bör väl inte ändras? Kolvarna är exakt likadana i utförandet bara olika dimension. Tänker jag fel?
Du tänker ganska rätt.

Med en ökad diameter får du en ökad slagvolym, minimal men dock.
Men volymen i toppen och fördjupningen i kolven är densamma vid kompressionen. Därför ökar det marginellt. Så lite att man nog kan bortse från det.

Man kan nog som Patand säger kompensera med justeringen på bränslehuvudet.

Det står i Haynes hur man ska borra och hona. Mellan 86,76 och 86,78mm och hona 626-628, beroende på vilken tolerans grupp.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#45 Post by makkanftw »

.
Last edited by makkanftw on 2009-11-11 08:11:07, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users