Vita avgaser ur vevhusventilationen (Sprucken kolv, igen!)
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Be om bilder och märkning på kolvarna. Jag har sett 3 st olika utformning på 931 kolvarnas förbränningsrum och det då bara i mitt garage...makkanftw wrote:Har kanske raggat upp kolvar nu.. DOCK i USA, skiljer de sig ifrån mina i kompressionsförhållande, förbränningsrum eller så?
Verkar finnas en del olikheter som man kanske inte är så medveten om. Så bilder och info om märkning osv är nog ett måste om du ska våga köpa.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Japp det har jag redan bett om såklart men tänkt om någon visste på rak hand att det rentav är helt annan kompression i 931 motorerna därborta(eller så) så det bara var falskt hopp 
Sen är det ett komplett set så teoretiskt kan jag byta alla 4 så länge det inte är någon skillnad på kompression mellan de olika? Höjdes väl på S2 och bilen i fråga är från 80.
Håller tummarna så hårt att de vitnar...

Sen är det ett komplett set så teoretiskt kan jag byta alla 4 så länge det inte är någon skillnad på kompression mellan de olika? Höjdes väl på S2 och bilen i fråga är från 80.
Håller tummarna så hårt att de vitnar...
- Marcus
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Väcker liv i denna tråden då problemet återstår.
Efter en trevlig pratstund med herr Melander igår undrar jag nu vad ni tycker om att sätta en av mina större kolvar (86.75mm) i mitt mindre block (86,5mm). Alltså bara byta ut den kolven som spruckit i det mindre blocket. Självklart får kolvarna viktas osv. Vad tror ni?
Efter en trevlig pratstund med herr Melander igår undrar jag nu vad ni tycker om att sätta en av mina större kolvar (86.75mm) i mitt mindre block (86,5mm). Alltså bara byta ut den kolven som spruckit i det mindre blocket. Självklart får kolvarna viktas osv. Vad tror ni?
- Marcus
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
NEJ, det är att be om problem. Du får högre kompression, större gasblandning och högre effekt i den cylindern. Dessutom kommer den att gå snålare än de tre andra, då den får samma soppam¨ngd ,men suger in mer luft.
EDIT: såg nu att skillninden inte var så stor på 86,5 och 86,75. Det går nog och skulle säkert fungera i praktiken, men det är en NÖDLÖSNING.
EDIT: såg nu att skillninden inte var så stor på 86,5 och 86,75. Det går nog och skulle säkert fungera i praktiken, men det är en NÖDLÖSNING.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag övertygad om att du tänker rätt.makkanftw wrote:Kompressionsförhållandet bör väl inte ändras? Kolvarna är exakt likadana i utförandet bara olika dimension. Tänker jag fel?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
På K-jet som sitter på 931orna kan man ställa soppamängden separat per cylinder. Kanske är lite svårt att beräkna hur det skall ställas men det är inga problem att dra upp soppamängden lite på en cylinder utan att påverka övriga om man vill.gegge wrote:då den får samma soppam¨ngd ,men suger in mer luft.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
Jag tror: att om du överhuvudtaget får ner den stora kolven i loppet så kommer den att nypa fast då den blir varm. (Stål och aluminium har olika utvidgningskoefficienter.)
Loppen i blocket ligger väldigt exakt på Ø86,5 (om jag minns rätt så ligger kolvarna på Ø86,2-86,4) så en kolv som är Ø86,75 bör inte gå att få dit.
Loppen i blocket ligger väldigt exakt på Ø86,5 (om jag minns rätt så ligger kolvarna på Ø86,2-86,4) så en kolv som är Ø86,75 bör inte gå att få dit.
Pappa till patand
Porsche 931
Porsche 931
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
-
- Posts: 0
- Joined: 2007-10-07 07:50:28
- Contact:
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Har en kompis i Hedekas som bygger dragracing-motorer som säkert kan borra blocket. Ringer honom imorgon och skickar PMmakkanftw wrote:Bonusfråga: Vart i närheten av Udddevalla lämnar man in blocket för borrning?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Du tänker ganska rätt.makkanftw wrote:Kompressionsförhållandet bör väl inte ändras? Kolvarna är exakt likadana i utförandet bara olika dimension. Tänker jag fel?
Med en ökad diameter får du en ökad slagvolym, minimal men dock.
Men volymen i toppen och fördjupningen i kolven är densamma vid kompressionen. Därför ökar det marginellt. Så lite att man nog kan bortse från det.
Man kan nog som Patand säger kompensera med justeringen på bränslehuvudet.
Det står i Haynes hur man ska borra och hona. Mellan 86,76 och 86,78mm och hona 626-628, beroende på vilken tolerans grupp.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users