nu ger jag upp, har precis satt tillbaka bränslehuvudet efter nogran rengöring, allt frid och fröjd så långt, men nu när jag vrider om tändningsnyckeln så går inte startmotorn runt längre... jag har inte tid, plats eller lust att lägga ner mera tid på den.... Om någon här är sugen på ett försök så får ni gärna ge ett bud, annars slänger jag ut den på blocket i helgen, ska bara ta lite bilder först...
Bilen är ju i hyfsat briksskick i övrigt, har fungerat välldigt bra tills det här hände
Lite bucklig på vänster framskärm och dörr vid krock med rådjur tidigare i höstas...
lasse59 wrote:"Det i särklass värsta med BMW-förare är att de tycks tro att alla vi andra bilägare är avundsjuka på deras vrålåk."
Håller med, dom kör om i högerkurvor med heldragna linjer, vräker sig fram i största allmänhet.
Undrar om inte Volvoister lugnat ner sig lite ?
mvh
Lasse
Nu börjar jag snart känna mig mobbad. Hemskt vad många det är som är avis på oss BMW förare! Även stackars Helmut ( svart 325 ) Kohl och Angela ( Silvertmet 523 ) Merkel känner sig mobbade. De får god stöttning av Lillprins Bus ( 924:an ) som tur är.
// Jomp
Tycker du ger upp för tidigt T. Du har försökt starta bilen nu ett antal ggr. Inte konstigt om startmotorn blir lite trött på en gammal bil. Sätt igång och felsök i stället. Hur ser elanslutningarna ut? Tag loss och gör rent. Kommer det fram ström till startmotorn när du vrider om nyckeln? Skulle det visa sig att startmotorna är kass är det bara att ragga tag i en bättre beg på bildelsdatabasen eller något. Kanske en snäll forumsmedlem har en ligandes på hyllan till ingen nytta? Tag dig i kragen och på det igen!
På din beskrivning om hur spridarna sitter låter det som att det är orginal.
Ladda gärna upp en bild så att vi får kika.
// Jomp
Ge inte upp!
Min 931:a hade i flera omgångar många underliga startproblem, jag sneglade åt ett "nytt" tändsystem provade mig fram lyckades lokalisera felen till en multikontakt på baksidan av säkringslådan.
När jag rättat till det så var det frid och fröjd i nästan 1 vecka då helt plötsligt dog startmotorn. Bort med den och provades på arbetsbänken, den fungerade klockrent men för säkerhets skull plockade jag sönder solenoiden och rengjorde och smörjde upp den. Tillbaka med den på bilen och den fungerade ej. Ännu en gång började jag kolla elschemat och dessa förb.. multikontakter på säkringsdosan, hittade ett stift som enligt schemat försåg startmotorn med manöverström det var helt svartbränt, jag insåg att jag inte skulle kunna göra rent detta stift så jag tog helt enkelt och kopplade förbi säkringslådans multikontakt (just detta stift), då var jag säker på att jag fick ström till startmotorn och efter den "fusksladden" så har jag inte haft några mer problem att starta.
Jag har jobbat med den här motorn i många år och det finns egentligen bara två kallstartsfel som kan uppstå och de är riktigt enkla att kolla.
För det första är det så att tändspolen går via ett förkopplingsmotstånd som vid normal drift drar ned spänningen på tändspolen. När man kör på startmotorn går det 12 volt direkt till tändspolen och man får en riktig kanongnista. Man kan inte köra tändspolen på 12 volt någon längre tid utan att de överhettar.
Om elektroniken inte funkar får man begränsad prestanda på tändspolen hela tiden och bilen blir riktigt svårstartad vid kallstart. Koppla en sladd mellan pluspolen på batteriet och tändspolens pluspol och provstarta. Då går man förbi förkopplingsmotståndet.
Om detta inte funkar finns det fel nummer två. Chokemunstycket. Tag loss kontakten och koppla ena stiftet till jord. Vilket kvittar. Koppla det andra till batteriets pluspol och gör ett startförsök. Om du inte vet var chokemunstycket sitter så är det placerat ca 10 cm föröver något till vänster om tändspolnens pluspol! Sett ur förarperspektiv. När du "tjuvkopplar" chokemunstycket skall du höra ett klickand ljud från munstycket och om du har byggt upp bränsletryck genom att vrida nyckeln till tändläge, skall du höra ett svagt pysand ljud. Detta är det ljuva ljudet av bensin som sprayas ut i luftboxen. Provstarta.
Lycka till skulle detta inte funka så är jag mycket förvånad. Har du frågor så let me know.
Hur är det med kamremen? Ett långskott men jag hade en gång en 924 där kamremen hoppade ett par hack och då har man gnista och bränsle men bilen startar inte i alla fall.