Axel wrote:Nägon som vet hur man mäter upp lamdasonden?
Ska ju testa detta på fredag..
Mäder men mellan jord och sonden, eller mellan olika polen på sonden...????
Mvh
Om du har en tretråds lambda så stämmer detta:
En sladd är +12 Volt till förvärmningen i sonden.
Sladd nummer två är jord till förvärmningen.
Den tredje sladden är Lambda-signalen.
Lambdasignalen är jordad via avgasröret.
Lambdasignalen skall mätas med hög impedans.
Om man ansluter spänning till Lambda-signalen så kan man genast kasta
sensorn, eftersom den då genast har gått sönder.
Ta reda på vilken sladd som ansluter vad, genom att kika på sladdarna i bilen.
Om man skall mäta sensorn, så tar man en modern multimeter, med "strömlös" spänningsmätning, och ansluter
plus från den till Lambda-signalen, via ett skydds-motstånd på cirka 100 kiloOhm. Och minus till höljet på sensorn.
Sedan så ansluter man 12 Volt till förvärmningen och låter den bli varm. (Tar ett par-tre minuter).
Lägg gärna sensorn på ett kaffefat, eller något annat värmetåligt.
När sensorn är varm så tar man en helt vanlig cigarett-tändare och, (utan att tända den), pyser in gas i sensorn.
Då skall sensorn indikera "Lambda 1", och spänningen ut skall på en helt vanlig smalbandslambda-sensor
vara 0.455 Volt. Då fungerar den.
Tackar tackar!!
Sådana svar man vill ha!
Nu har jag lite att roa mig med...
provade iofs igår att koppla ur sonden och provstarta bilen
= ingen skillnad.
nu är det bara att hoppas att det går någorlunda lätt att skruvalåss sonden som har suttigt sedan -92
Försök hitta en polare med en annan 968 och börja byt delar tills felet försvinner. Det är en ganska besvärlig felsökningsmetod men billigare än att köpa delar för att testa med.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
944_Driver wrote:Försök hitta en polare med en annan 968 och börja byt delar tills felet försvinner. Det är en ganska besvärlig felsökningsmetod men billigare än att köpa delar för att testa med.
//Magnus
Jo det vore guld!
känner bara grabbar med andra modeller, typ 914,356,997..
Hallgivaren har det talats om.
Har för mig jag hört om en bil där hallgivaren inte satt riktigt på plats och tog inte upp alla pulser från svänghjulet rengörning och återmontering löste detta problem.
Fråga mig inte hur den sitter. Detta är hörsägen.
Bosse
Läste att du bytt LMM men har du kollat kontakten till LMM. Jag hade dåligt kontakt här, vilket ledde till att bilen knappt gick på tomgång/lägre varv. Gick dock bra när man drog på (det gick fett med soppa) Kontakterna såg inte jättedåliga ut men med lite putsande och därefter Biltemas elektronikrengöring och därefter elektronikskydd gick blien som den skulle igen.
Således ett mycket litet fel som gav stor påverkan.
Är ute i garaget och har precis monterat tilbake lamdan..
Men är det någon som vet hur matningen till lamdan funkar?
Jag provade att slå på tändningen och trode att lamdan då skulle få sina 12v till
förvärmningen, men det var 0v från bilen..
måste bilen vara igång innan förvärmningen startar?
eller har jag hittat ett fel?