Hjälp mig felsöka 968a som går orent/ryckigt. (klart)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#31 Post by Axel »

patand wrote:
Axel wrote:Nägon som vet hur man mäter upp lamdasonden?
Ska ju testa detta på fredag..
Mäder men mellan jord och sonden, eller mellan olika polen på sonden...????

Mvh
Om du har en tretråds lambda så stämmer detta:
En sladd är +12 Volt till förvärmningen i sonden.

Sladd nummer två är jord till förvärmningen.

Den tredje sladden är Lambda-signalen.

Lambdasignalen är jordad via avgasröret.

Lambdasignalen skall mätas med hög impedans.
Om man ansluter spänning till Lambda-signalen så kan man genast kasta
sensorn, eftersom den då genast har gått sönder.

Ta reda på vilken sladd som ansluter vad, genom att kika på sladdarna i bilen.

Om man skall mäta sensorn, så tar man en modern multimeter, med "strömlös" spänningsmätning, och ansluter
plus från den till Lambda-signalen, via ett skydds-motstånd på cirka 100 kiloOhm. Och minus till höljet på sensorn.

Sedan så ansluter man 12 Volt till förvärmningen och låter den bli varm. (Tar ett par-tre minuter).
Lägg gärna sensorn på ett kaffefat, eller något annat värmetåligt.

När sensorn är varm så tar man en helt vanlig cigarett-tändare och, (utan att tända den), pyser in gas i sensorn.
Då skall sensorn indikera "Lambda 1", och spänningen ut skall på en helt vanlig smalbandslambda-sensor
vara 0.455 Volt. Då fungerar den.

Tackar tackar!!

Sådana svar man vill ha!
Nu har jag lite att roa mig med...

provade iofs igår att koppla ur sonden och provstarta bilen
= ingen skillnad.

nu är det bara att hoppas att det går någorlunda lätt att skruvalåss sonden som har suttigt sedan -92

mvh

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#32 Post by Axel »

Hej igen gubbar!

Nu har jag provmätt lamdasonden, och den var ok.
Gav värden exakt enligt instruktion..

VAAAAAAAAAAAAAAAAADDD ÄÄRRRR DDDDEEEEET FFÖÖÖÖÖR FEEEEELL!!!!!

Hjäääälp mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#33 Post by 944_Driver »

Försök hitta en polare med en annan 968 och börja byt delar tills felet försvinner. Det är en ganska besvärlig felsökningsmetod men billigare än att köpa delar för att testa med.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#34 Post by FSN »

Axel wrote:Hej igen gubbar!

Nu har jag provmätt lamdasonden, och den var ok.
Gav värden exakt enligt instruktion..

VAAAAAAAAAAAAAAAAADDD ÄÄRRRR DDDDEEEEET FFÖÖÖÖÖR FEEEEELL!!!!!

Hjäääälp mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skulle du inte sälja billigt???
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#35 Post by Axel »

944_Driver wrote:Försök hitta en polare med en annan 968 och börja byt delar tills felet försvinner. Det är en ganska besvärlig felsökningsmetod men billigare än att köpa delar för att testa med.

//Magnus
Jo det vore guld!

känner bara grabbar med andra modeller, typ 914,356,997..

mvh

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#36 Post by Axel »

FSN wrote:
Axel wrote:Hej igen gubbar!

Nu har jag provmätt lamdasonden, och den var ok.
Gav värden exakt enligt instruktion..

VAAAAAAAAAAAAAAAAADDD ÄÄRRRR DDDDEEEEET FFÖÖÖÖÖR FEEEEELL!!!!!

Hjäääälp mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skulle du inte sälja billigt???
Jo kanske?

Är det någon som är sugen på en 968cab -92
8000mil för 99`000:-
Eller köpa den till våren lagad för 160`000:-
så maila mig på lyzande@gmail.com

Mvh

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#37 Post by Bosse »

Axel wrote:
FSN wrote:
Skulle du inte sälja billigt???
Jo kanske?

Är det någon som är sugen på en 968cab -92
8000mil för 99`000:-
Eller köpa den till våren lagad för 160`000:-
så maila mig på lyzande@gmail.com

Mvh
Det var ju ett frestande erbjudande.
Synd att man redan är med 944Cab.

Men så enkelt kan du inte ge upp.
Du hittar lösningen.
Tag ett samtal med Peter Sandén. Han är duktig på 968 motorer som går illa.
Bosse

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#38 Post by Pehr Johnsson »

Har du hel toppackning??
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#39 Post by Axel »

Bosse wrote:
Axel wrote: Jo kanske?

Är det någon som är sugen på en 968cab -92
8000mil för 99`000:-
Eller köpa den till våren lagad för 160`000:-
så maila mig på lyzande@gmail.com

Mvh
Det var ju ett frestande erbjudande.
Synd att man redan är med 944Cab.

Men så enkelt kan du inte ge upp.
Du hittar lösningen.
Tag ett samtal med Peter Sandén. Han är duktig på 968 motorer som går illa.
Bosse
Har pratat med Sanden han trodde ev på tjuvluft.
men det är det nog inte efter som jag nu vet att den går för fett..

Värkstaden har även rådfrågat honom..

Men jag Skulle nog köra dit bilen, för han värkade kunnig och serigös.

Mvh

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#40 Post by Axel »

Pehr Johnsson wrote:Har du hel toppackning??
Oj vad jag stavade illa i förra inlägget :shock:

Har gjort komp-prov =som ny!

Mvh

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#41 Post by Bosse »

Hallgivaren har det talats om.
Har för mig jag hört om en bil där hallgivaren inte satt riktigt på plats och tog inte upp alla pulser från svänghjulet rengörning och återmontering löste detta problem.
Fråga mig inte hur den sitter. Detta är hörsägen.
Bosse

User avatar
Ola
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2006-06-14 08:01:30
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Lund
Contact:

#42 Post by Ola »

Läste att du bytt LMM men har du kollat kontakten till LMM. Jag hade dåligt kontakt här, vilket ledde till att bilen knappt gick på tomgång/lägre varv. Gick dock bra när man drog på (det gick fett med soppa) Kontakterna såg inte jättedåliga ut men med lite putsande och därefter Biltemas elektronikrengöring och därefter elektronikskydd gick blien som den skulle igen.

Således ett mycket litet fel som gav stor påverkan.

//Ola
------------------------------
Porsche 944 Turbo -91, Cobalt blau
Lotus Europa TwinCam -72, Svart

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#43 Post by Dan Winberg »

Axel wrote:
Bosse wrote: Det var ju ett frestande erbjudande.
Synd att man redan är med 944Cab.

Men så enkelt kan du inte ge upp.
Du hittar lösningen.
Tag ett samtal med Peter Sandén. Han är duktig på 968 motorer som går illa.
Bosse
Har pratat med Sanden han trodde ev på tjuvluft.
men det är det nog inte efter som jag nu vet att den går för fett..

Värkstaden har även rådfrågat honom..

Men jag Skulle nog köra dit bilen, för han värkade kunnig och serigös.

Mvh
Han är den bäste!
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#44 Post by Axel »

Är ute i garaget och har precis monterat tilbake lamdan..
Men är det någon som vet hur matningen till lamdan funkar?
Jag provade att slå på tändningen och trode att lamdan då skulle få sina 12v till
förvärmningen, men det var 0v från bilen..
måste bilen vara igång innan förvärmningen startar?
eller har jag hittat ett fel?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#45 Post by patand »

Låter märkligt om bilen måste vara igång för att förvärmningen ska funka. Inte omöjligt förståss, men märkligt. Prova att starta bilen och mät då?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users