Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
JIIIIPPPPPIIIII!!!
Hjullagret nu bytt och bilen rullar igen!
Härlig känsla att lyckas göra detta själv för en sammanlagt kostnad på ca 550:-; 444:- för lagersats + frakt från Utzon, 89:- för 1/2" skaft till farsans 36mm hylsa, osså lite lagerfett för runt 30 spänn från biltema (antar det funkar lika bra som något annat fett). Själva delarna som sitter på bilen kostade alltså under 500 spänn. 
Jobbet tog ju några timmar men det var egentligen inte svårt, gick över förväntan. Fick ju klura till lite när jag inte fick isär drivknuten trots att jag lossat alla bultarna. Löste sig genom att hissa upp båda sidorna av bilen lägga i handbromsen, i med en växel osså vrida på nyckeln så startmotorn högg i.. *bonk* drivknuten lossnade...
Så om någon nu undrar hur man byter hjullager så fråga gärna! Det är enklare än vad man tror (iaf med stålbärarmar då man slipper värmandet som krävs på aluminium armarna). Man sparar många sköna tusenlappar på att göra det själv.
Nu är det bara att köra igen...
Hjullagret nu bytt och bilen rullar igen!


Jobbet tog ju några timmar men det var egentligen inte svårt, gick över förväntan. Fick ju klura till lite när jag inte fick isär drivknuten trots att jag lossat alla bultarna. Löste sig genom att hissa upp båda sidorna av bilen lägga i handbromsen, i med en växel osså vrida på nyckeln så startmotorn högg i.. *bonk* drivknuten lossnade...

Så om någon nu undrar hur man byter hjullager så fråga gärna! Det är enklare än vad man tror (iaf med stålbärarmar då man slipper värmandet som krävs på aluminium armarna). Man sparar många sköna tusenlappar på att göra det själv.
Nu är det bara att köra igen...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
Välkommen hem till ett regnigt Sverige turbo-puh! Ni hade väl bättre väder.
Du det skulle nog bli fint med ett komptest snart. Du jag har också en fråga rörande emblemet på motorhuven fram. Hur skall gummipackningen monteras på porsche skölden Skall den plana ytan på gummit ligga mot huven eller skall den med yttervecket ligga mot huven? Jag har funderat på detta de senaste dagarna....
Du det skulle nog bli fint med ett komptest snart. Du jag har också en fråga rörande emblemet på motorhuven fram. Hur skall gummipackningen monteras på porsche skölden Skall den plana ytan på gummit ligga mot huven eller skall den med yttervecket ligga mot huven? Jag har funderat på detta de senaste dagarna....

Fredrik Ahlman
Porsche 924
Saab 900
Porsche 924
Saab 900
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users