ninetofour wrote:Patand jag noterade att du haft otur med ett bakhjulslager i någon av trådarna. Jag undrar bara hur yttrar sig detta "klonk"ljud om det skulle drabba en själv så man vet vad det är. Typ vad skiljer detta ljud från exempelvis en bakbroms som ligger lite an eller liknande. Hur kollar man att det är hjullagret som är orsaken?
Hade inte samma symptom innan jag försökte dra åt lagret som efteråt när det glappade upp igen.
Det klonk som hördes låter ungefär som om man missat dra åt hjulbultarna (var inte det felet dock, har kollat) dvs klonkar i takt med att man kör men kan försvinna när man svänger åt något av hållen...
Kolla hjullagret var inte svårt... för det första så glappade hjulet när man tog tag "halv tolv" på hjulet och kände efter. För det andra när man lyft av hjulet (och i mitt fall spacerplattan) så kunde man för hand vrida den stora mutter (som låses med en saxsprint) och så bör det ju inte vara. Jag tror att jag helt enkelt var lite feg när jag drog åt lagret så det glappade upp en aning igen. Ska prova att dra det hårdare i morgon förmiddag.
(kanske kan ta någon bild då också så, väldigt lätt operation att göra iof, det enda knepiga är hur hårt man ska dra hjullagerbulten)
Tack för det uttömmande svaret. Det är nämnligen så att jag hör ett dunkljud/klonk men det kan bero på att bromssystemet behöver luftas och att en bakbroms ligger på. En annan teori är att det är bakluckan som ger oljud i form av klonkande. Nu när jag hörde om dina symptom måste jag även kolla detta för att utesluta det som tänkbar ljudkälla. Visst är det kul med 924:a alltid något att göra!
Eh. Är det inte så att du har skivor bak patand? Isåfall ninetofour, så
får du nog rensa hjärnan lite från överflödig info nu =)
Med tanke på vilka fälgar du har på patand så bör du ha fembult
och därmed skivor.
Ninetofour, du har trummor bak, och du lär få syn på hjullagret när
du ger dem lite kärlek.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Turbo-Puh wrote:Eh. Är det inte så att du har skivor bak patand? Isåfall ninetofour, så
får du nog rensa hjärnan lite från överflödig info nu =)
Med tanke på vilka fälgar du har på patand så bör du ha fembult
och därmed skivor.
Ninetofour, du har trummor bak, och du lär få syn på hjullagret när
du ger dem lite kärlek.
/xxx
Hmmm jo visst är det så... tänkte inte på det. Jag har ju 944ans bromsar och hjulupphängningar runt om. Men skulle tro att själva principen (men trumman måste bort på era bilar) är densamma.
Jahapp... verkar iaf som att det behövs nytt hjullager... gick inte att dra muttern någe hårdare men det glappa iaf... så nu får man kolla upp vad nytt hjullager kostar och hur man byter det (om det nu är något man ger sig på själv...)
Frågan är ju också om det är 924 eller 944 hjullager jag skall leta efter... tippar faktiskt på 944 med tanke på skivor och fembult och att det i registreringspapprena står att det är 944ans hjulupphängningar runt om och dit borde ju hjullagret höra...
Trist var ju också att jag hade tänkt åka till Linköpingsträffen idag...
Man såg ju direkt att det var avgasventilen på 4:ans cylinder som inte mådde som den skulle... inte konstigt att den inte höll trycket.
Förresten Turbo-Puh, kan jag maila dig lite bilder på ventilspelsåtgärdandet. Så kanske du kan lägga upp dem på samma ställe som du har dessa och jag kan skriva en guide i någon tråd.
Vad tomt det blev i motorrummet! Och vad lätt det plötsligt blev att byta oljefilter Det var fina bilder. Jag kan låna ut DV-CAM kameror med proffskvalitet och digitalkameror med hög upplösning från HTU. Jag har dokumenterat min bil runt om på DV-band.
Den internetsida som du har där Puh kanske skulle kunna vara perfekt för en praktisk 924 handbok på nätet.
PS huu vad mina bromsskivor såg ut och tack för hjälpen Turbo-puh förhållandena med regn och kyla var inte alltför kul...
patand wrote:Man såg ju direkt att det var avgasventilen på 4:ans cylinder som inte mådde som den skulle... inte konstigt att den inte höll trycket.
Förresten Turbo-Puh, kan jag maila dig lite bilder på ventilspelsåtgärdandet. Så kanske du kan lägga upp dem på samma ställe som du har dessa och jag kan skriva en guide i någon tråd.
Precis... kändes rätt självklart.
Maila på du!
Ventilspelet... Verkade vara rätt enkelt, bara man vred tryckarna rätt.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Puh det blir nog ingen nästa gång eftersom på måndag åker jag upp till OK och så får de ta bort dem med mutterknackmaskin. Ärligt talat så var de skivorna något av det jävligaste jag sett, tom hål i den ena skivan.
Nej i kväll får det allt bli lite putsning av motorrumet igen på 924:an, den skall bli kliniskt ren innan jag är färdig med den bilen.
Vet någon förresten om det går att köpa orginalstolstyg till förarstolarna? Vill ge mig i kast med att sy på en lagningsbit.
Turbo-Puh wrote:Maila på du!
Ventilspelet... Verkade vara rätt enkelt, bara man vred tryckarna rätt.
/xxx
Ventilspelt är enkelt, när man hittar rätt hål på tryckarna... en liten spegel underlättar helt klart för att se att man hittat rätt hål.
Som sagt undrar du något angående den operationen så slå en signal.
Sa jag att det är "fasta" lägen på insexskruven... man vrider skruven 1 varv åt gången mellan de fasta lägena. Skruvar man in skruven i tryckaren så blir ventilspelet mindre och skruvar man ut skruven utåt i tryckaren så ökar ventilspelet. Sen är det bara att mäta spelet varje gång man kommer i de fasta lägena.
Låter kanske lite förvirrat det jag skrev ovan, men det klarnar nog när du får känna på det hela.