Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#151 Post by ninetofour »

Maxx gärna en webbsida för mig!
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#152 Post by notetoself »

Jag skriver gärna material till en sån sida. Rätt
mkt att dela med mig av, dock är jag inte ALLS
sugen på att admina en sådan sida... Men som sagt.
Fixar nån en sida så skulle jag kunna bidra med
en hel del howtos tror jag...

Jag har en t-lampa nu NineToFour!

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#153 Post by ninetofour »

Du är en hjälte Turbo-Puh, när har du lust att komma över. Jag ringer...
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#154 Post by Magnus K »

Jag kan bidra med liten handledning i hur man kan (inte nödvändigtvis måste) reparera sin rostiga batterihylla... Eller rostiga golv... Eller rostiga tröskel... Eller rost, nä, nu får det vara nog... :D

Mvh
Mangan

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#155 Post by ninetofour »

Skulle man inte kunna lägga upp webbsidan under detta forum på något vis som en resursfaktabank.
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#156 Post by notetoself »

Magnus K wrote:Jag kan bidra med liten handledning i hur man kan (inte nödvändigtvis måste) reparera sin rostiga batterihylla... Eller rostiga golv... Eller rostiga tröskel... Eller rost, nä, nu får det vara nog... :D

Mvh
Mangan
Tack för att jag fick ett gott skratt på morgonen! :lol:

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#157 Post by Racing »

Jag e F-n imponerad grabbar! 8)

Läst igenom tråden från början till slut.

Ett litet tips vad avser K-jet å krånglande funktion med maskin igång.
På de tidiga "svarta" mängdhuvudena är det sällsynt med problem.
De senare i aluminium kan ge upp i separator membranet då detta är i gummi istället för rostfri plåt. Om man har en alu variant kan denna tas isär med Tx30 å en annat membran tas ifrån huvudet på en senare Ford escort.Funkar skitbra,men var RENLIG SOM F-n Å FÖRSIKTIG bara så funkar det.

Det som i huvudsak ger probs,och som även berörts..
1/Spridarna.
Kollas enklast genom att dessa tas loss å riktas framåt över huven.
Skall egentligen mätas i mängd med E-kolv å skit,men om de allihop ger en DIMMA vid ngn form av rörelse på klappan kan man anta att man e hemma.
Om inte så e det sopor å då e de ultraljud eller nytt som gäller.
Om vagnen stått väldigt länge kan spridarna ha rostat invändigt då kroppen e i vanligt svartstål.KUNDE kanske vara en ide att dränka spridaren i citronsyre lösning lr liknande isf.Har dock inte provat detta.
2/Styrtrycksventilen.
Enda att göra e att mäta trycket.
För att göra detta-på mitt utgången på mängdhuvudet-så ta dig ner till skroten å skruva loss den dubbel banjo som sitter i senare escorter med KE-jet.Då får du en enkel å billig utgång till mätaren.Mätarn fixar du att göra själv genom att köpa en billig med slag till 7 bar på lokala hydraulfirman.
De är MYCKET enkla att ta isär,men problemet ligger ofta i att separator plattan i dem med tiden blivit bucklig(i brist på bättre ord)å då e det vettigare att först prova med en annan.
På en NA kan du mer eller mindre ta den från vilken K-jet bil som helst,oavsett vad Bosch säger.
Har för mig(från minnet-som sviker med ökande ålder) att det e 1,5 bar kallt å med mätaren inkopplad å motorn igång skall detta öka till 3,6 varm.Kolla så kontaken uppepå har ström i det att du slår på tändningen.Om inte fixa det först.(samma utgång till tillsats luftsliden för tomgång)
931 ägare kan med fördel ta den som sitter med vaccum port i mågna Audis tex.
3/System tryck.
Samma sak där.
Shims för att ändra kan man ta vanliga M4 brickor.
4,8-5,5 bar för NA och 6 bar min för 931.
Var inte rädd för att höja trycket LITE då det efter att vi under åren hattat runt med K-jet mycket visat sig att Bosch eget ref tryck verkar vara absoluta NEDRE gränsen.Ökat tryck kan på ett äldre sprut ge ngt bättre spridarbild.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#158 Post by notetoself »

Racing wrote:Jag e F-n imponerad grabbar! 8)

Läst igenom tråden från början till slut.
Haha, isåfall är det JAG som är imponerad. Har du för mkt tid? :D
156 reply's lär ju ta en stund att läsa igenom...

*heja heja*

Kul att nån läser förutom den interna topic-kretsen.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#159 Post by Racing »

Närå Puh.
Vart bara så att jag för första ggn på länge tagit sovmorgon.
Riktigt ta en fredag med arbete i min egen takt när jag har lust å en låååååååååångsam start på dagen.
Härligt.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#160 Post by ninetofour »

Turbo-puh jag tänkte på det lite metalliska ljud vi noterade från min motor igår kväll. Eftersom det verkar läcka avgaser från grenröret, kan det vara så att en pipa är lös och att det är det ljud som uppstår då den vibrerar i låga varv mot själva motorn?
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#161 Post by notetoself »

Gud vad skönt det låter. Gjorde så igår. Det är
hur najs som helst. Idag vill jag dock kunna sluta
i tid för att leka med lilla-P en stund innan man ska
hem och leka med flickan :smile:

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#162 Post by notetoself »

ninetofour wrote:Turbo-puh jag tänkte på det lite metalliska ljud vi noterade från min motor igår kväll. Eftersom det verkar läcka avgaser från grenröret, kan det vara så att en pipa är lös och att det är det ljud som uppstår då den vibrerar i låga varv mot själva motorn?
Låter mkt troligt. Kolla skarvarna mellan grenrör och avgas, samt
även kolla grenrörspackningen... Som jag sa igår så syns det ofta
väldigt väl var det läcker. Särskilt när den gått så fett som den har...
Det blir kolsvart... Strömformat.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#163 Post by ninetofour »

Skall gå under med ficklampa när jag slutat jobbet.
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#164 Post by notetoself »

Gör så! Ring mekonomen om spännaren?

(nyfiken på det är något de har hemma)

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#165 Post by Racing »

Kamrem?
Det har dem.
Samma som LT å 2 liters Audi maskinerna

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users