Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Jag skriver gärna material till en sån sida. Rätt
mkt att dela med mig av, dock är jag inte ALLS
sugen på att admina en sådan sida... Men som sagt.
Fixar nån en sida så skulle jag kunna bidra med
en hel del howtos tror jag...
Jag har en t-lampa nu NineToFour!
/xxx
mkt att dela med mig av, dock är jag inte ALLS
sugen på att admina en sådan sida... Men som sagt.
Fixar nån en sida så skulle jag kunna bidra med
en hel del howtos tror jag...
Jag har en t-lampa nu NineToFour!
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Tack för att jag fick ett gott skratt på morgonen!Magnus K wrote:Jag kan bidra med liten handledning i hur man kan (inte nödvändigtvis måste) reparera sin rostiga batterihylla... Eller rostiga golv... Eller rostiga tröskel... Eller rost, nä, nu får det vara nog...
Mvh
Mangan

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
Jag e F-n imponerad grabbar!
Läst igenom tråden från början till slut.
Ett litet tips vad avser K-jet å krånglande funktion med maskin igång.
På de tidiga "svarta" mängdhuvudena är det sällsynt med problem.
De senare i aluminium kan ge upp i separator membranet då detta är i gummi istället för rostfri plåt. Om man har en alu variant kan denna tas isär med Tx30 å en annat membran tas ifrån huvudet på en senare Ford escort.Funkar skitbra,men var RENLIG SOM F-n Å FÖRSIKTIG bara så funkar det.
Det som i huvudsak ger probs,och som även berörts..
1/Spridarna.
Kollas enklast genom att dessa tas loss å riktas framåt över huven.
Skall egentligen mätas i mängd med E-kolv å skit,men om de allihop ger en DIMMA vid ngn form av rörelse på klappan kan man anta att man e hemma.
Om inte så e det sopor å då e de ultraljud eller nytt som gäller.
Om vagnen stått väldigt länge kan spridarna ha rostat invändigt då kroppen e i vanligt svartstål.KUNDE kanske vara en ide att dränka spridaren i citronsyre lösning lr liknande isf.Har dock inte provat detta.
2/Styrtrycksventilen.
Enda att göra e att mäta trycket.
För att göra detta-på mitt utgången på mängdhuvudet-så ta dig ner till skroten å skruva loss den dubbel banjo som sitter i senare escorter med KE-jet.Då får du en enkel å billig utgång till mätaren.Mätarn fixar du att göra själv genom att köpa en billig med slag till 7 bar på lokala hydraulfirman.
De är MYCKET enkla att ta isär,men problemet ligger ofta i att separator plattan i dem med tiden blivit bucklig(i brist på bättre ord)å då e det vettigare att först prova med en annan.
På en NA kan du mer eller mindre ta den från vilken K-jet bil som helst,oavsett vad Bosch säger.
Har för mig(från minnet-som sviker med ökande ålder) att det e 1,5 bar kallt å med mätaren inkopplad å motorn igång skall detta öka till 3,6 varm.Kolla så kontaken uppepå har ström i det att du slår på tändningen.Om inte fixa det först.(samma utgång till tillsats luftsliden för tomgång)
931 ägare kan med fördel ta den som sitter med vaccum port i mågna Audis tex.
3/System tryck.
Samma sak där.
Shims för att ändra kan man ta vanliga M4 brickor.
4,8-5,5 bar för NA och 6 bar min för 931.
Var inte rädd för att höja trycket LITE då det efter att vi under åren hattat runt med K-jet mycket visat sig att Bosch eget ref tryck verkar vara absoluta NEDRE gränsen.Ökat tryck kan på ett äldre sprut ge ngt bättre spridarbild.

Läst igenom tråden från början till slut.
Ett litet tips vad avser K-jet å krånglande funktion med maskin igång.
På de tidiga "svarta" mängdhuvudena är det sällsynt med problem.
De senare i aluminium kan ge upp i separator membranet då detta är i gummi istället för rostfri plåt. Om man har en alu variant kan denna tas isär med Tx30 å en annat membran tas ifrån huvudet på en senare Ford escort.Funkar skitbra,men var RENLIG SOM F-n Å FÖRSIKTIG bara så funkar det.
Det som i huvudsak ger probs,och som även berörts..
1/Spridarna.
Kollas enklast genom att dessa tas loss å riktas framåt över huven.
Skall egentligen mätas i mängd med E-kolv å skit,men om de allihop ger en DIMMA vid ngn form av rörelse på klappan kan man anta att man e hemma.
Om inte så e det sopor å då e de ultraljud eller nytt som gäller.
Om vagnen stått väldigt länge kan spridarna ha rostat invändigt då kroppen e i vanligt svartstål.KUNDE kanske vara en ide att dränka spridaren i citronsyre lösning lr liknande isf.Har dock inte provat detta.
2/Styrtrycksventilen.
Enda att göra e att mäta trycket.
För att göra detta-på mitt utgången på mängdhuvudet-så ta dig ner till skroten å skruva loss den dubbel banjo som sitter i senare escorter med KE-jet.Då får du en enkel å billig utgång till mätaren.Mätarn fixar du att göra själv genom att köpa en billig med slag till 7 bar på lokala hydraulfirman.
De är MYCKET enkla att ta isär,men problemet ligger ofta i att separator plattan i dem med tiden blivit bucklig(i brist på bättre ord)å då e det vettigare att först prova med en annan.
På en NA kan du mer eller mindre ta den från vilken K-jet bil som helst,oavsett vad Bosch säger.
Har för mig(från minnet-som sviker med ökande ålder) att det e 1,5 bar kallt å med mätaren inkopplad å motorn igång skall detta öka till 3,6 varm.Kolla så kontaken uppepå har ström i det att du slår på tändningen.Om inte fixa det först.(samma utgång till tillsats luftsliden för tomgång)
931 ägare kan med fördel ta den som sitter med vaccum port i mågna Audis tex.
3/System tryck.
Samma sak där.
Shims för att ändra kan man ta vanliga M4 brickor.
4,8-5,5 bar för NA och 6 bar min för 931.
Var inte rädd för att höja trycket LITE då det efter att vi under åren hattat runt med K-jet mycket visat sig att Bosch eget ref tryck verkar vara absoluta NEDRE gränsen.Ökat tryck kan på ett äldre sprut ge ngt bättre spridarbild.
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Haha, isåfall är det JAG som är imponerad. Har du för mkt tid?Racing wrote:Jag e F-n imponerad grabbar!![]()
Läst igenom tråden från början till slut.

156 reply's lär ju ta en stund att läsa igenom...
*heja heja*
Kul att nån läser förutom den interna topic-kretsen.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Låter mkt troligt. Kolla skarvarna mellan grenrör och avgas, samtninetofour wrote:Turbo-puh jag tänkte på det lite metalliska ljud vi noterade från min motor igår kväll. Eftersom det verkar läcka avgaser från grenröret, kan det vara så att en pipa är lös och att det är det ljud som uppstår då den vibrerar i låga varv mot själva motorn?
även kolla grenrörspackningen... Som jag sa igår så syns det ofta
väldigt väl var det läcker. Särskilt när den gått så fett som den har...
Det blir kolsvart... Strömformat.
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users