
Bromspedal 924
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Alltså, jag har ju trummor bak vilket automatiskt innebär att man måste
justera dem lite då och då...
Förydligande: Fram är de ju givetvis "självjusterande" då kolvarna
inte går tillbaka utan att det bara fylls på mer vätska ju längre ut
de kommer. Bak är ju dock backarna fjäderbelastade vilket innebär
att cylindrarna alltid trycks tillbaka till 0. Detta måste man justera
när pedalen tar långt ner... Du justerar alltså 0-läget på backarna
kan man säga.
Du behöver som bekant inte ha bort trummorna utan "bara" snurra
på den lilla "propellermuttern" (2 på var sida) tills du inte kan snurra
hjulet med handen, och sedan ett eller två hack tillbax.
Detta gör du genom de små (15mm) hålen på trummornas
baksida. Det är jävligt noga att dessa är väl smorda om detta ska
vara genomförbart. Rekommenderar starkt att man smörjer dem
DUKTIGT med kopparpasta så att man kan justera även nästa gång.
För att göra det måste man dock ha ner trumman... Är allt i sin
ordning så ska det även sitta små plastlock framför dessa skruvar.
Jag saknar dessa och planerar att inom en snar framtid skaffa sådana
eftersom det annars kommer in en massa vatten och skit vilket kommer
göra det omöjligt att justera i framtiden.
Hoppas jag vart tydlig nog.
/xxx
justera dem lite då och då...
Förydligande: Fram är de ju givetvis "självjusterande" då kolvarna
inte går tillbaka utan att det bara fylls på mer vätska ju längre ut
de kommer. Bak är ju dock backarna fjäderbelastade vilket innebär
att cylindrarna alltid trycks tillbaka till 0. Detta måste man justera
när pedalen tar långt ner... Du justerar alltså 0-läget på backarna
kan man säga.
Du behöver som bekant inte ha bort trummorna utan "bara" snurra
på den lilla "propellermuttern" (2 på var sida) tills du inte kan snurra
hjulet med handen, och sedan ett eller två hack tillbax.
Detta gör du genom de små (15mm) hålen på trummornas
baksida. Det är jävligt noga att dessa är väl smorda om detta ska
vara genomförbart. Rekommenderar starkt att man smörjer dem
DUKTIGT med kopparpasta så att man kan justera även nästa gång.
För att göra det måste man dock ha ner trumman... Är allt i sin
ordning så ska det även sitta små plastlock framför dessa skruvar.
Jag saknar dessa och planerar att inom en snar framtid skaffa sådana
eftersom det annars kommer in en massa vatten och skit vilket kommer
göra det omöjligt att justera i framtiden.
Hoppas jag vart tydlig nog.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Mjodå. Tydlig var du men jag fattar inte ändå.

Dina bakbromsar är alltså av icke-självjusterande modell?
I mitt reg-bevis står det nåt om "självjusterande bromsar bak", vilket jag tolkar som att bromstrummorna har en självjusteringsmekanism. Enligt Haynes ska en sån finnas på vissa modeller...
Eller så har jag fattat helt fel o borde omedelbums justera mina bakre bromsar! Enklast vore ju att slita ner trummorna bak och kolla läget men...
Jag e nog för lat...
/Mangan


Dina bakbromsar är alltså av icke-självjusterande modell?
I mitt reg-bevis står det nåt om "självjusterande bromsar bak", vilket jag tolkar som att bromstrummorna har en självjusteringsmekanism. Enligt Haynes ska en sån finnas på vissa modeller...
Eller så har jag fattat helt fel o borde omedelbums justera mina bakre bromsar! Enklast vore ju att slita ner trummorna bak och kolla läget men...

/Mangan
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Konstigt att det står i reg-beviset, men okej. Om det finns är mer änMagnus K wrote:Mjodå. Tydlig var du men jag fattar inte ändå.![]()
Dina bakbromsar är alltså av icke-självjusterande modell?
I mitt reg-bevis står det nåt om "självjusterande bromsar bak", vilket jag tolkar som att bromstrummorna har en självjusteringsmekanism. Enligt Haynes ska en sån finnas på vissa modeller...
Eller så har jag fattat helt fel o borde omedelbums justera mina bakre bromsar! Enklast vore ju att slita ner trummorna bak och kolla läget men...Jag e nog för lat...
/Mangan
jag vet... Mina är iaf VÄLDIGT osjälvjusterande. =D
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Försökte bläddra i haynes, och det fanns ju skivbromsar bak som
tillval, men då har de fembult och jag kikade på din bild i ditt garage
så har du ju fyrbult.
Så har du trummor så har du nog hittat orsaken till varför din pedal
tar långt ner...
/xxx
tillval, men då har de fembult och jag kikade på din bild i ditt garage
så har du ju fyrbult.
Så har du trummor så har du nog hittat orsaken till varför din pedal
tar långt ner...
/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2004-03-30 20:28:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kvidinge Skåne
- Contact:

Jag fick tag i ett par beg. trummor som var precis inom toleransen och pedalen steg markant. Om du inte själv har manualen kan jag leta upp siffrorna till dig imorgon, eller om någon annan är snabbare. Kör man sportbil måste man F-n ha bromsar!
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2004-03-30 20:28:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kvidinge Skåne
- Contact:

Ett litet tips är att slipa bort kanten längst ut på trumman där backarna inte löper så behöver man inte justera in backarna för att få av trumman. Man kan ta slipskiva på vinkelslipen och härja lite.Det är inte nödvändigt med mm-precision bara lite sunt förnuft.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users