Motorfäste - priser mm

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#16 Post by Hassestålben »

Hej Pär jag förstår vad du menar jag är oxå lite nyfiken på resultatet men jag tror inte det blir värre än pelikans motorfästen eller stummonterat.
Jag såg att du hade stumt , har du märkt något specielt, har något tagit stryk eller vibbrerat sönder?
Jag funderade på stumma fästen först men jag vet vilka problem jag har med min motorcykel där måste allt najas eller Loctitas för att inte skräpa ner allt för mycket i naturen
//Hasse

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#17 Post by Pär Hylander »

Mina stumma sitter på en räserbil! Jag tror inte jag skulle vilja ha det på en gatbil. Kännde iofs ingen skillnad på dom stumma och som det var innan, men det är nog för att bilen är såpass hård, skramlig och vibrerar ändå.

Faktisk så hade jag problem med gummikudden innan, det ville lossna (har tappar muttern minst 2 gånger. Men sen jag gick över till stumt (dels för att slippa köpa nytt motorfäste och dels för att sänka motorn) så har det inte varit några problem.

Däremot så har allt annat en tendens att vilja vibrera loss. Oftast går jag över dom viktigaste skruvarna efter varje körning (bilen går nästan bara på bana)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#18 Post by claves »

VAd jag förstått så finns det två typer modeller av kuddar till 944 de som satt på 944 och de nyare som kom på 968.. de sanden säljer som är hydraliska är generation 2 altså 968´ans.. sedan har han helt solida med men de moterar han endast altså ingen försäljning till kund för byta själv...

Sena 944 har den nya generationen kuddar och det sägs att man kan identifiera dessa genom att bulten som är gängad är inte låst med en bult utan bara inskruvat i fästet.

Så 91 or borde ha dessa och de ska hålla mycket bra.. så bra att sanden när jag pratade med honom inte trodde det var några som helst problem utan de borde hålla.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
GLi
S-Poster
Posts: 59
Joined: 2005-02-13 19:12:36
Contact:

Motorfäste

#19 Post by GLi »

Hej,

Jag har nyligen bytt till Sandéns egna motorfäste.
Fick det monterat hos Järfälla Speed & Autoteknik som alltid är hjälpsamma.
En enorm skillnad mot det havererade orginalfästet ! :D

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#20 Post by Hassestålben »

Jag fattar inte värför man inte kan få montera Sandens motorkuddar själv.

Är han rädd att man kopierar dom? Dom har ju helt rätt pris så det lönar sig knappt Att göra egna.( Men jag tycker det är kul att göra egna grejor)

Får man någon special garanti på att man aldrig behöver byta igen?

Det tar ju inte specielt lång tid att montera bort. Och ett skjutmått äger väl alla som har hobbybil om man nu vill kopiera dom.
Jag är väl banlyst nu.
Mvh Hasse

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#21 Post by Pär Hylander »

Hassestålben wrote: Det tar ju inte specielt lång tid att montera bort. Och ett skjutmått äger väl alla som har hobbybil om man nu vill kopiera dom.
Jag är väl banlyst nu.
Mvh Hasse
Nähä, inte av mig ivf.

Blir du nöjd med dina moddade volvo-kuddar så blir jag nog sugen på det!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#22 Post by Hassestålben »

Rapport kommer.
I sommar kommer dom testas på bana i min bil och i kompisens bil(förutsatt att han löser motor problemet)
//Hasse

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#23 Post by patand »

Hassestålben wrote:Jag är väl banlyst nu.
Absolut INTE! :D Budgetlösningar är alltid bra att få nys om! Blir ju mer pengar över till att :#944burn: då ju...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#24 Post by Pär Hylander »

Hassestålben wrote:Rapport kommer.
I sommar kommer dom testas på bana i min bil och i kompisens bil(förutsatt att han löser motor problemet)
//Hasse
Kommer du att göra det nu snart (och testa) eller är det ett vintermek?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#25 Post by Hassestålben »

Kommer byta så fort jag hinner förhoppnings vis bytt till nästa vecka.
Ska bara få lite tid över från jobbet så man kan ställa sig framför svarven.
Det är nog inte mer än 2 timmars jobb.
//Hasse

User avatar
GLi
S-Poster
Posts: 59
Joined: 2005-02-13 19:12:36
Contact:

Motorfäste

#26 Post by GLi »

Anledningen till att Sandén endast vill montera sina egna fästen är att de bygger nya fästen på den gamla stommen.Och får de inga gamla stommar i inbyte så går det ej att få fram flera motorfästen.
En helt schysst lösning för min del.

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#27 Post by Hassestålben »

Hej.
Direkt från fräsen.
Ritning kommer.
Mvh Hasse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#28 Post by Magnus Åkerqvist »

240 taxi kudde? är det samma som diesel kuddarna?
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
Andreas Zolnir
S-Poster
Posts: 128
Joined: 2004-08-12 22:52:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm!
Contact:

#29 Post by Andreas Zolnir »

Hassestålben wrote:Hej.
Direkt från fräsen.
Ritning kommer.
Mvh Hasse
Har provat att göra motor kuddar enligt bilden, men med den hårdaste kudden som kuntze i sthlm kunde leverera.
Resultatet blev att motorn rör sej alldeles för mkt jämfört med orginal kuddarna.
Ska man göra egna kuddar så måste man ha med "tungan"
som sticker in i framvagnsbalken för att förhindra att motorn åker i längsled och uppåt.
Kanske funkar dina kuddar vid gatkörning?

M v h Andreas Zolnir

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#30 Post by Hassestålben »

Intressant, det kanske man skulle tänkt på! Eller vetat tidigare.
Kan medela att jag bytt nu, vilken skillnad!
Höger kudden såg inte vacker ut.
Nu förstår jag oxå värför remhjulet til servot tog i smutsplåten under motorn.
Jag håller på att skissa på en annan lösning. Klackarna gjorde nog lite nytta motorn verkar röra sig lite vid transienter.
Men det löser vi till Version 2.
Mvh Hasse

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]