skillz wrote:[Vad gör turbon på 5an då?
Min har iaf följande "utväxling"
1an = 50km/h
2an = 80km/h
3an = 120km/h
4an = 170km/h
5an = 220km/h
27hk extra är väl inga problem att klämma ur en 2.5l 8v?
Jag tror orginal varvstopp blir vid ca 280 km/h, förutsatt att bilen orkar upp i den farten alltså.
Edit: jag har ju en snodd excelfil på min "hemsida",
http://web.telia.com/~u43006774/Utv%e4x ... 5dor-2.xls
Nu var ju inte banåka din prio, men skulle du ge dig ut på bana med en sån växellåda så kommer du troligen att köra 2-växlat, dvs 2:an och 3:an endast. Med din nuvarande låda blir det 3-växlat vilket är mkt bättre.
Har inte själv grejat med trim till N/A-motorn, men hörsägen gör gällande att den jämfört med många andra motorer är rätt klurig att få till att lämna ifrån sig mer effekt.
Men det kanske funkar bra med en sån låda för gatkörning, jag vet inte. Den kommer ju klart att snurra på trevligt bensinsålt och tyst varv i motorvägsfart. Risken är kanske att din trimmade maskin har lite väl toppigt och smalt effektregister, vilket tillsammans med dom långa stegen mellan växlarna i turbolådan blir lite tråkigt.