Tjuvluft, vakumlekage, knacksensor samt Etanol i tanken

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Kolla www.etanol.nu så kanske du blir lite klokare Chevalier.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#17 Post by Corleone »

Så här är det!

Antingen kör man på bensin eller E85, att labba med blandningar utgör en risk för fel samt ger inte en tilltäckligt resultatskillnad. Välj väg!

Om du bestämmer dig för E85 så går det åt mellan 30-35% mer bränsle än bensin och 31% är siffran från bromsbänk. E85 ger mer effekt än bensin och har ett oktantal på 104. Om du ställer om för E85 och ökar bränslemängden genom högre bränsletryck, större spridare eller programvara (något eller alla) så blir effekten högre men... den "riktiga" effektökningen kommer genom att du kan höja tändningen med upp till 10 grader över hela mappen. Då kan man räkna med upp tilll 20% mer effekt/vridmoment.

Några andra saker kring E85:
E85 är inte lika känsligt för att köra magert
Med E85 spikar/knackar det aldrig, till slut smälter kolvar etc i stället och därmed fungerar ingen knacksensor
Avgastemperaturen sjunker med upp till c:a 20%
Man kan ha mindre avgashus på turbon
Avgassystemet "räcker" betydligt längre då temperaturen sjunker
Det är betydligt svårare med kallstarter, speciellt på typ våra bilar med stora kolvar/mycket yta på cylinderväggar. E85 kondenserar och en kallstartsmapp måste se annorlunda ut
Motorer som körs på E85 går betydligt mjukare och renare i sin gång
Man bör ha tillsaster i bränslet om man kör på enbart E85 och bilen inte från början är gjord för alkohol med tex rostfria ventiler

Finns mycker mer att tala om men jag tror de här sakerna är de "stora".

Prova inte hur som helst om du inte vet vad du gör!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users