Skillnader mellan motorerna i 924 S och 944?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#16 Post by Pär Hylander »

goc931 wrote:Det är så jäkla kul att läsa om alla som mekar på i sina garage inför racesäsongen så jag blir alldeles stressad.
Du får komma hem till mig att meka hur mkt du vill! Jag kan t o m köra ned bilen till dig så att du kan meka den färdig till 8 maj :lol:

Kvoten mekning:körning är bedrövlig ....
Pär Hylander

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#17 Post by patand »

goc931 wrote:Jag tar detta året på mig att hitta bil och ställa i ordning så kanske man kommer igen nästa år. Vilken bil? Ingen aning än så länge...
Attans! Goran på väg tillbaka till rejsingen... nästan så jag MÅSTE köra MGCC nästa år i så fall... så du får köra lite mot din gamla bil. ;)

Rejsing är nog rätt beroende framkallande... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982

#18 Post by Goran »

patand wrote:
goc931 wrote:Jag tar detta året på mig att hitta bil och ställa i ordning så kanske man kommer igen nästa år. Vilken bil? Ingen aning än så länge...
Attans! Goran på väg tillbaka till rejsingen... nästan så jag MÅSTE köra MGCC nästa år i så fall... så du får köra lite mot din gamla bil. ;)

Rejsing är nog rätt beroende framkallande... :roll:
Ja, det är nog det. :twisted:
Klart du ska köra MGCC. Det hade varit riktigt knäckande att bli omkörd av sin egen bil...inte för att det skulle vara en omöjlighet, med en erfaren långdistansare som dig Patrik, men ändå... :?
Jag är knappast någon snabb förare. Jag får hoppas på materialet. :lol: :wink:

Lycka till i år
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Goran
Turbo-Poster
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982

#19 Post by Goran »

Pär Hylander wrote:
goc931 wrote:Det är så jäkla kul att läsa om alla som mekar på i sina garage inför racesäsongen så jag blir alldeles stressad.
Du får komma hem till mig att meka hur mkt du vill! Jag kan t o m köra ned bilen till dig så att du kan meka den färdig till 8 maj :lol:

Kvoten mekning:körning är bedrövlig ....
Ja, tack du. :lol:
Inte lika kul att meka med andras bilar eller med sin egen Tryggve-bil.
Jag skulle hjälpa en polare med bakbromsarna på hans Audi. Tror du inte att jag knäckte ett styrstift till oken!!! :evil:
Visserligen var dem fastrostade och hade knäckts på vilken verkstad som helst, men där hade dem kanske haft en reservdel.
Som tur var så hittade han en jättefin del på en skrot i H-borg som vi(läs:jag) monterade dit med lyckat resultat. Behöver jag säga att han är väldigt beroende av sin bil. Han bor på vischan.
Man vill ju vara schysst. :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#20 Post by patand »

goc931 wrote:Klart du ska köra MGCC. Det hade varit riktigt knäckande att bli omkörd av sin egen bil...inte för att det skulle vara en omöjlighet, med en erfaren långdistansare som dig Patrik, men ändå... :?
Jag är knappast någon snabb förare. Jag får hoppas på materialet. :lol: :wink:

Lycka till i år
Goran
Vill ju inte att du ska bli knäckt Goran så jag kanske ska hålla mig borta... ;) Jag känner mig inte alls erfaren men alla säger att jag är det pga en säsong i långlopp, t.om när jag snurrade på Challenge så var det en av arrangörerna som sa "kul att se att även en erfaren förare kan göra misstag". :roll:

Själv känner jag mig som nybörjare och inte någon snabb förare, lever nog också mest på materialet känns det som.

Vore ju intressant att åka ner till Knutan bara för att kunna jämföra varvtid med vad du kom ner i så får man en liten indikation på var man står. Du har ju iaf kört en säsong sprintracing!

Tack för lyckönskningen! Har någon veckas uppehåll nu som jag tänkte använda till att gå över bilen lite mer, hoppas jag finner tid till det iaf.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#21 Post by FSN »

goc931 wrote:
patand wrote:Låter som du är på väg tillbaka in i rejsträsket Goran? Har abstinensen blivit för svår?

FSN har väl förresten en 924S i rejsskrud? Skulle tro att den går rätt bra! Vad kör han för klass, eller har han inte fått ut den på bana ännu?
Ja, trots mina enträgna försök till att hålla oss till två bilar i familjen så märker jag att det förmodligen inte går. Det får bli en billig pendlarbil och ett raceobjekt. Det är så jäkla kul att läsa om alla som mekar på i sina garage inför racesäsongen så jag blir alldeles stressad. Jag tar detta året på mig att hitta bil och ställa i ordning så kanske man kommer igen nästa år. Vilken bil? Ingen aning än så länge...

Fredriks bil är i princip bara skalet kvar av en 924 S, som Pär så riktigt påpekade.

mvh
Goran
Helrenoverad 944S 16v motor med bortplockade balansaxlar och minigenerator. 944 S2 växellåda med LSD. På 5:an så går bilen i varvstoppet vid 255km/h på 225/50 15" vilket är ett jätteproblem, skulle vilja dreva om på nåt sätt så att den toppar ca 220km/h istället. Bilstein TurboCup Coilover ombyggda till Clubsportdämpning. 4-kolvs monoblock från Boxter fram och bak med röda Pagid, stålommojsade bromsslangar (fast det har väll alla rejsbilar?). Wilwood pedaler och våg, bortplockat servo. Reducering på bakre kretsen. Carrera 3,2 skivor fram, original bak. Svetsad hel bur med "extra allt" i rör pga lynnig bes man. Shiftlights från Pärs kompis Magnus. Pedaler, stol och ratt tillbakaflyttat 15-20cm. Sidorutor och bakruta i 3mm makrolon. Hemma miklad front som ser "men det var billigt" ut. Plasthuv.

I år så blir det plastskärmar fram (om dom blir klara nångång), omarbetad front, droppade p-ändar så det blir ordning på bumpsteerproblemen. Fjäderbyte bak. Ledlager på bakre dämparna. Översyn bakvagn och motorbyte till S2 (med balansaxlar och original generator).

Så det är i princip bara skalet som är 924S. Och om gräsmattor, murar och travar med dåliga däck inte kan hålla sig ur idealspåret i år heller så är det snart inget skal kvar heller.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#22 Post by Pär Hylander »

FSN wrote:Så det är i princip bara skalet som är 924S. Och om gräsmattor, murar och travar med dåliga däck inte kan hålla sig ur idealspåret i år heller så är det snart inget skal kvar heller.
8)
Pär Hylander

Post Reply