Porrsche wrote:
0-100 tiden måste har kapats avsevärt eftersom jag inte behöver växla till trean längre, tidigare gjorde den inte 100 på tvåan men det gör bilen nu med råge.
Oj, är detta verkligen fysiskt möjligt?
..var helt säker på att man var tvungen att ändra utväxlingen för att åstakomma något sådant.. men jag har haft väldigt fel om saker jag varit väldigt säker på tidigare
Visst går det att få bilen att gå fortare på en befintlig växel, genom att flytta varvtalsstoppet.
Bilen gör idag över 100 (mätarfart) på tvåan vilket var helt omöjligt tidigare.
Har nu beställt en G-tech mätare för att verifiera effektökningen. De kanske inte mäter helt exakt men det borde gå att mäta förändringarna i alla fall.
Porrsche wrote:Har nu beställt en G-tech mätare för att verifiera effektökningen. De kanske inte mäter helt exakt men det borde gå att mäta förändringarna i alla fall.
Får man komma förbi för en provtur och kanske låna G-techen (med vidhängande operatör...) för att kolla vad min räser går för?
lappen wrote:hmmm... en fråga om utväxlingen... min n/a 82a gör 105-110 på 2an...?
Jepp en fråga om utväxlingen.
Om vi har exakt samma utväxling i våra bilar så skiljer sig dock mätarna markant.
Din bil mäter framhjulens rotation medans min mäter på växellådan. Din mätare varierar med olika däcksdimensioner både fram & bak medans min inte påverkas av däcken. Det vore dock väldigt intressant att veta hur exakt mätarna visar. De allra flesta bilar har ju glädjemätare...
Eftersom "alla" mäter hjulens rotation, bara på olika sätt, så skiljer det ingenting på hur däcksdimensionen påverkar hastighetsmätaren (på den axel som mäts).
GPS är ett sätt att bli av med beroendet av hjulstorleken...
/Niclas
Niclas
PCS 9748
Boxster S -08 Aprilia Caponord 1200 -13
Ex:BMW 740i -99, BMW F800S -07, BMW HP2 Sport -09, BMW 330 Ci -02, BMW 328iC -96, Citroën BX 16V -90, Opel rekord, BMW 318iT-92
BNTS wrote:Eftersom "alla" mäter hjulens rotation, bara på olika sätt, så skiljer det ingenting på hur däcksdimensionen påverkar hastighetsmätaren (på den axel som mäts).
GPS är ett sätt att bli av med beroendet av hjulstorleken.../Niclas
Håller inte riktigt med dig Niclas. Om jag sätter på skottkärrehjul bak på bilen så visar hastighetsmätaren i alla fall 100 på tvåan´s växel vid 6.500 varv. Lappens bil däremot skulle kanske visa 50 i ett sådant läge. Om Lappen istället sätter skottkärrehjul fram så visar hans hastighetsmätare kanske 200 vid 6.500 varv på tvåans växel.
Det som verkligen ger skillnad i acc är hur stor arean under effektlinjen är i det varvtalsregister man använder, det är inte bara toppeffekten som är av intresse. Alltså kombination av motor och växellåda avgör.
En motor med ett brett register, som alltså ha hög effekt inom ett relativt brett varvtalspann klara sig med färre växlar. En motor med väldigt spetsig karaktär (högtrimmad tvåtaktare t.ex) behöver flera växlar.
Vad som händer när man höjer varvstoppen kan i flera vara att man på nästa högre växel hamnar bättre på effektkurvan direkt efter växling, dvs att totala accelerationen förbättras utan att toppeffeketn är högre. Vidare kan ett byte av utväxlingar ge totalt sett bättre acc om man hamnar inom ett för motorn bättre register. Nackdelen är såklart att det kanske blir fler växlingar vilket inte gör det sjävlklart vilket som är bäst.
Fast jag svårt att förstå vad det är så intressant att optimera för just 0-100? För min del handlar det om att ha bra drag ut ur kurvorna, och med en hyggligt tätstegad låda så hamnar man ofta rätt så rätt på de flesta svenska banor. Den lådan jag har i 924 räsern är t.ex väldigt mycket bättre än t.ex 944 turbo S. 2-3-4 är extremt täta, tyvärr sen ett hopp till 5:a. 4:an utvarvad vid ca 145 km/h och 5:an vid ca 220 km/h. Motsvarande för turbo S är ca 220 och 280 km/h. Med 924:an har jag alltså 4 användbara växlar (2-3-4-5) men turbo S har bara 3 (2-3-4). Eftersom 2-3-4 ligger så tätt så kan jag ofta få bra drag ut ur långsamma och mediumsnabba kurvor.
Pär Hylander
Just det är ju poängen, bägge är beroende av hjuldiametern... men på olika sätt. Sedan skall du jämföra verklig hastighet med uppmätt, skottkärrehjul 6500varv 2:an=> verklig hastighet 50 km/tim prexcis som den andra bilen mäter.
Intressant är väl att veta den verkliga hastigheten?? Annars räcker det ju att trimma hastighetsmätaren
Om man har "rätt" dimension på mätande hjul blir det rätt hastighet på mätaren, oavsett om man mäter på växellådan eller framhjulen...
/Niclas
Niclas
PCS 9748
Boxster S -08 Aprilia Caponord 1200 -13
Ex:BMW 740i -99, BMW F800S -07, BMW HP2 Sport -09, BMW 330 Ci -02, BMW 328iC -96, Citroën BX 16V -90, Opel rekord, BMW 318iT-92
Pär Hylander wrote:Fast jag svårt att förstå vad det är så intressant att optimera för just 0-100? För min del handlar det om att ha bra drag ut ur kurvorna
Håller med dig helt Pär. Det är inte intressant att optimera för 0-100. Tycker bara att det är en kul bi-effekt av chippningen och nu vill jag bara testa för att se om chippet ger så mycket som det verkar. Oavsett mätresultat är jag mycket nöjd med det enkla lilla chipbytet och jag upplever definitivt att jag har bättre drag ut ur kurvorna nu än tidigare.
Skall genast montera in GPS i bilen för att verifiera hastighetsmätarens exakthet.