Bakläxa vid besiktning...Hc-värdet "rusar"

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#16 Post by Bengt »

Som Leif skriver så är höga kolvätehalter i avgaserna tecken på dålig förbränning eller väldigt fet blandning. På en motor som inte är inkörd kan naturligtvis lite olja läcka förbi som inte är så lätt att bränna.
Min gissning går dock till att katen inte är tillräckligt varm. Snälla besiktningsmän brukar tillåta att man varmkör en runda innan test. Prova det.
En annan möjlighet, speciellt om det var vid 2000rpm testet, är att tändningen är för hög, då kan man få oregelbundna misständningar som ger detta resultat.

mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Leif
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2004-04-06 07:48:25
Contact:

#17 Post by Leif »

Hej!
Jag skulle vilja bygga på det som Bengt så vist påpekade att det vid 2000rpm-testet kan ge höga HC utslag vid felaktigt inställd tändning.
Helt korrekt är det så att slitna tänddetaljer vilka ger dålig eller obefintlig gnista även dessa orsakar hög HC. Det behövs inte många missade gnistor per tidsenhet för att avgaserna skall bli fyllda av oprocessad bensin.

Bengt skriver att även en mycket fet blandning ger detta resultat. Jag tror i detta fall inte att det är aktuellt då det inledningsvis beskrivs att övriga värden var OK. Lamda torde ha varit låg i fall av en avsevärt för fet blandning.

Jag har gjort en högst ovetenskaplig undersökning på internet där användare av olika bilar jämfört sina avgasvärden efter byte av katalysator. Inte vid något fall har HC mer än halverats. Således torde varm, kall eller obefintlig katalysator inte hjälpa i detta fall.
Man bör ta resonemanget med en nypa salt då internet är inblandat.

Tanken med katalysator är inte att den skall ta hand om en stor mängd HC i avgaserna, i alla fall inte huvudsakligen. Anledningen till att man har noggrant styrd bränsletilförsel vid användande av katalysator är just att man vill undvika oförbrända kolväten avgaserna. En för stor mängd av dessa förkortar livslängden på katalysatorn. Det torde vara allmänt känt att man aldrig skall bogsera igång en bil som har katalysator då denna inte mår bra av bensin.

Vore jag som du "Indy" skulle jag göra ett kompressionsprov och kolla tändsystemet. Kompprov är billigt. Tändsystem är dyrt om man måste byta ut delar i jakt på felet.

mvh
Leif

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#18 Post by Dan Hovang »

Trippelpost!

OT, men forumet funkar verkligen dåligt idag ..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Dan Hovang wrote:Trippelpost!
Fixat!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#20 Post by Bengt »

Tanken med katalysator är inte att den skall ta hand om en stor mängd HC i avgaserna, i alla fall inte huvudsakligen. Anledningen till att man har noggrant styrd bränsletilförsel vid användande av katalysator är just att man vill undvika oförbrända kolväten avgaserna. En för stor mängd av dessa förkortar livslängden på katalysatorn. Det torde vara allmänt känt att man aldrig skall bogsera igång en bil som har katalysator då denna inte mår bra av bensin.
Nja, så här menar jag. Med stökiometrisk blandning in i förbränningen så skall man få huvudsakligen koldioxid och vatten ut. Tyvärr hittar inte alla molekyler rätt partner i förbränningen. En del hittar ingen alls ( vissa HC) men det beror inte på att det inte fanns några partners (O) utan att tiden var för kort. Som tur är kan de träffas igen i katalysatorn och med lite äktenskapsmäkling ( platina) så blir de tu ett.
Om däremot det finns för många hannar på festen, så får en del gå hem utan partner.
En trevägskatalysator bryter dessutom upp en del oönskade parterskap (NOx) till glädje för det manliga överskottet.

;-)
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#21 Post by Dan Hovang »

Har Hänt i veckan fått en motorspalt? ;)

Indy
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2004-04-12 20:12:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#22 Post by Indy »

Hoppsan hejsan!

Det var mycket att sortera... kul att så många vill hjälpa till! Ska försöka prova några ideer som framkommit här. Tyvärr har jag väldigt begränsad tillgång till mätutrustning men får väl snoka runt lite.
Jag börjar nog med tänddelarna, har en laddning nya kablar och fördelardosa+rotor att montera så får vi se vad detta ger.
Tack för alla goda tips så länge, jag återkommer senare med ev. resultat

//Indy
Asfaltsmissbrukare:
Audi A5 3,0 Quattro -08
Audi A4 Ts Quattro -00
Opel Manta Gsi -87
Saab 9-5 Aero -02
Puch Alabama -69
Porschen såld!!

Indy
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2004-04-12 20:12:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#23 Post by Indy »

Har lagt in lösningen på detta problem under tråden "Besiktad och godkänd" om någon är intresserad.

Tack igen för alla tips!

//Indy
Asfaltsmissbrukare:
Audi A5 3,0 Quattro -08
Audi A4 Ts Quattro -00
Opel Manta Gsi -87
Saab 9-5 Aero -02
Puch Alabama -69
Porschen såld!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: muskö