Längdskillnad mellan nyare och äldre länkarmar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#16 Post by Pär Hylander »

Andreas Ingemarson wrote:. Det spelar dock ingen som helst roll roll för skrubbradien, för mig med den äldre typen av bärarm, om jag använder en fälg med ET23 el en fälg med ET52 + distansplatta.
Nä, beroende hur tjock spacer (eller egentiligen vilket verkligt ET) du har så påverkas skrubbradien med lika många mm som ET skiljer.

Sen hur mycket det påverkar känslan och vilket som är bäst vetetusan. Dock vet jag av erfarenhet att det blir en väldans skillnad i styrkänsla om jag sätter bakfälgar 8" med 225 fram eller om jag har en framfälg 7" med 205. (minns tyvärr inte ET på rak arm).
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

Detta skulle ju kunna förklara varför vissa tycker att 924 och 944A har bättre känsla än 944B -> Dvs skrubradien för de äldre modellerna är mer positiv och ger då "bättre/snabbare" känsla i ratten.

Kan det vara så? Har jag tänkt rätt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#18 Post by Maxx »

patand wrote:Detta skulle ju kunna förklara varför vissa tycker att 924 och 944A har bättre känsla än 944B -> Dvs skrubradien för de äldre modellerna är mer positiv och ger då "bättre/snabbare" känsla i ratten.

Kan det vara så? Har jag tänkt rätt?
924 turbo har väl negativ skrubbradie? och 944 fick positiv skrubbradie?

Effekterna av positiv/negativ skrubbradie blir lite tydligare om man försöker "se" bilen ovanifrån. På en bil med negativ skrubbradie, som 924 turbo, så ligger alltså vridningspunkten för hjulet på utsidan. Så när man bromsar (om jag tänker rätt nu) vill hjulet vrida sig inåt. T ex om man får punktering på vänster fram så vill bilen vrida sig åt vänster pga det ökade motståndet det punkterade hjulet skapar. Om bilens hjul har negativ skrubbradie vill det punkterade hjulet vridas inåt och styra bilen åt höger. Resultatet, i bästa fall, blir plus-minus-noll och bilen går rakt fram. Bra för vanliga gatbilar.

Med positiv skrubbradie så förstärks krafterna, istället för att ta ut varandra som i fallet med negativ skrubbradie, vilket borde vara en fördel om man vill få veta vad som sker med bilen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users