Hjälp nu startar den inte!!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
hgunnar
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-05-16 18:51:32
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Location: insjön
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#16 Post by hgunnar »

Testat med hjälp av glödlampa och på 3ans och 4ans så blinkar det inget medans på 1 och 2 blinkar det.
Vad göra nu?? Är det boxen som gett upp? Kontakt som glappar?

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#17 Post by mijo »

hgunnar wrote:Testat med hjälp av glödlampa och på 3ans och 4ans så blinkar det inget medans på 1 och 2 blinkar det.
Vad göra nu?? Är det boxen som gett upp? Kontakt som glappar?
Är väl så de är grupperade från DME enligt elschemat.
Så problemet är väl något av de alternativ du nämner.
Har du ingen extra box är det väl bara att mäta kablaget
från kontakten (DME) till spridarna till att börja med.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#18 Post by Mattias 924 »

hgunnar wrote:Testat med hjälp av glödlampa och på 3ans och 4ans så blinkar det inget medans på 1 och 2 blinkar det.
Vad göra nu?? Är det boxen som gett upp? Kontakt som glappar?
Här är det läge att fundera på varför den inte går på de två cylindrarna där spridarna får signal.

Bränsletrycksspåret borde kunna avskrivas eftersom det är osannolikt att ett fel på bränsletrycket skulle komma samtidigt som två av spridarna slutar att få signal om inte någon stulit bensinen där bilen står nu?

Vad är gemensamt för och vad är separat för insprutningen?
Har spridarna en gemensam givare vid svänghjulet eller har de varsin?
Har tändningen en egen givare?

Sitter det bara en givare för både sprut och tändning är det inte den som det är fel på eftersom tändningen är ok då den går på startgas.

Sitter det en givare för tändningen och en för sprutet så får vi anta att båda fungerar eftersom hälften av spridarna fungerar.

Finns det en kamlägesgivare som berättar för sprutet hur kamaxeln står?

Men den viktigaste frågan just nu tycker jag är varför den inte går på två cylindrar.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#19 Post by Anton N »

hgunnar wrote:Spridarna öppnar inte, har kollat med ett 9volt batteri och det klickar i alla.
Så får kolla över el schemat och felsöka mera.
Mer tips mottages!!
Hur menar du? Om de klickar är ju det ett tecken på att de fungerar. Huruvida strömmen kommer fram till spridarna eller inte visar ju inte testet med batteriet däremot.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#20 Post by mijo »

Mattias 924 wrote:Här är det läge att fundera på varför den inte går på de två cylindrarna där spridarna får signal.
Är väl ingen självklarhet att den startar på 2 cylindrar, men det borde ju komma nån puff åtminstone.
Det jag minns från min 83a var att man fick köra ganska länge på starten jmf med en
modernare bil, så med bara 2 spridare som får signal blir den ju inte mer lättstartad.

Är väl lättare att hitta felet varför de 2 som inte öppnar alls inte fungerar, är det gnista
och de andra 2 spridarna får signal är nog elfel eller trasig DME inga långskott direkt.

Vad gäller givare finns bara 2, en "reference mark" och en "speed" på svänghjulet.
Utöver det mäts temperaturer och luftmängd, men det styr ju hur mycket
spridarnar öppnar. Kan ju också vara fel, men öppnar ena paret för lite ska ju
andra öppna lika lite och vice versa.

Är batteriet friskt? Starten kan ju kanske gå runt trots spänning sjunker under vad DMEn behöver?
Testat med startkablar?

hgunnar
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-05-16 18:51:32
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Location: insjön
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#21 Post by hgunnar »

Nu har jag testat igen med lampan och får signal på alla 4 spridar kontakter,kopplade in dom till spridarna och bilen startar och går normalt i typ 3min.
Börjar att gå på 2cyl sedan dör den igen, dit med lampan igen och har bara kontakt på 1och 2.
Ska testa med ett nytt batteri och kolla lödningar i DME.
Nya tag imorron.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#22 Post by Mattias 924 »

hgunnar wrote:.
Ska testa med ett nytt batteri...
Är generatorn också trasig?
Funkar den behöver du inte krångla med batteri.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#23 Post by patand »

Mattias 924 wrote:Är generatorn också trasig?
Funkar den behöver du inte krångla med batteri.
Det startar ju inte, generatorn laddar inte förrän bilen startat. :)

Är batterispänningen låg så kan det nog vara så att det är svårstartat. Men då borde man ju å andra sidan märka det på att startmotorn inte orkar gå runt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#24 Post by mijo »

patand wrote:
Mattias 924 wrote:Är generatorn också trasig?
Funkar den behöver du inte krångla med batteri.
Det startar ju inte, generatorn laddar inte förrän bilen startat. :)

Är batterispänningen låg så kan det nog vara så att det är svårstartat. Men då borde man ju åndra sidan märka det på att startmotorn inte orkar gå runt. :)
DME drar mycket ström och är kanske känsligare för rätt spänning än startmotorn?
T ex tar inte batteriet laddning kan spänningen från generatorn bli för hög (när motorn går)
vilket kan vara olyckligt med DME.

Nu framgår det inte om man använde startkablar vid det lyckade startförsöket,
i så fall kan dåligt batteri kanske vara boven. Annars är det nog annat elfel...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#25 Post by Mattias 924 »

hgunnar wrote:...bilen startar och går normalt i typ 3min.
Börjar att gå på 2cyl sedan dör den igen...
Vad är det jag missar?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#26 Post by Mattias 924 »

mijo wrote:..kan spänningen från generatorn bli för hög (när motorn går)
vilket kan vara olyckligt med DME.
Då är generatorn trasig.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#27 Post by patand »

Mattias 924 wrote:Vad är det jag missar?
Rubriken på tråden? :)

Eller så är det jag som missat inlägget du citerade. Jag vet inte riktigt vilken information som egentligen gäller i nuläget. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#28 Post by mijo »

Mattias 924 wrote:
mijo wrote:..kan spänningen från generatorn bli för hög (när motorn går)
vilket kan vara olyckligt med DME.
Då är generatorn trasig.
Jasså :roll: Vad jag fått lära mig kan det bli för hög spänning utan batteri som belastning.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#29 Post by 944_Driver »

Korrekt.
Generatorn kan 'skena' om batteriet kopplas bort och belastningen på generatorn ändras, då kan man får typ 50V i systemet och det gillar inte elektroniken. Så kallad load dump. Mycket dumt att labba med!

Tittar man på kravspecen för styrsystem till fordon typ mobilkran, lastmaskin, sopbil, gruvmaskinen etc. brukar specen ställa krav på att man t.ex. ska uppfylla kraven i den harmoniserade standarden EN13309och där finns load dump med som ett krav. Men på 30 år gamla bilar ska man inte räkna med att grejerna klarar sådan misshandel ;)

Vad gäller problemet med bilen i fråga här så känns ju en dålig lödning eller annan glappkontakt som en bra förklaring om den tydligen vill gå ibland.

//Magnus
mijo wrote:
Mattias 924 wrote: Då är generatorn trasig.
Jasså :roll: Vad jag fått lära mig kan det bli för hög spänning utan batteri som belastning.
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hjälp nu startar den inte!!

#30 Post by Mattias 924 »

944_Driver wrote:Korrekt.
Generatorn kan 'skena' om batteriet kopplas bort och belastningen på generatorn ändras, då kan man får typ 50V i systemet och det gillar inte elektroniken.
Nu sitter det ju ett batteri i bilen.
Batteriet drar ju dessutom runt startmotorn med en sån fart att motorn startar när det kommer signal till spridarna.

Rent hypotetiskt då. Om problemet nu är en så kallad load dump. Är det rimligt att misstänka att den i så fall först slår ut halva styrsystemet till motorn och strax där efter andra halvan.
Om vi antar att så är fallet är det då rimligt att misstänka att den 30 år gamla och tämligen ointelligenta elektroniken ibland lagar sig själv?

Eller kan vi avskriva batterispåret som mindre sannolikt?
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users