motortrimmare sökes

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#16 Post by J.J »

Så idealet fore att hitta en 968 topp, annars får det duga med en S2, Borde vara lite lättare att komma över.

Har faktiskt funderat lite på detta med kompression men har faktiskt ingen aning om vad vore bäst, ska ju gå att köra på 98oktan. Moderna hög prestanda motorer brukar ju ligga på 12-12,5. Vad tror du vore lagom?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#17 Post by gurra »

Med vassa kammar kan man köra lite mer än standard. Kanske dumt att riskera högre än 12 om du vill köra med 98 oktan. För övrigt tycker jag du borde satsa på E85.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#18 Post by J.J »

OK! Då är det antagligen bäst att lägga sig kring 12.
Det där med E85 tror jag inte riktit på :D Man skulle antagligen måsta ha 14:1 kompression i motorn för att vara optimalt för sprit, och då kan man ju absolut inte köra på nått annat längre. Jag tror man har mer glädje av det i turbomotorer. Men vi får se, det finns tid att fundera och forska, ett motorbygge kostar ju en slant så man vill ju absolut inte förhasta sig.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#19 Post by patand »

J.J wrote:Med tanke på att min bil väger nu under 1000kg och allt annat förutom motorn är nytt ( ny lack, inredning , hjulupphägning) så tror ja inte där är nått bra alternativ att nu köpa en s2/968 :D som sakt det är bara motorn som fattas nu från min bil från att vara som ny, dessutom kommer den bli mycket snabbare än s2/968 för de finns väl inte allt för många såna som väger 1000kg, och hjulupphängingen e ju same shit på alla så...
Har du någon biltråd med bilder? Annars tror vi inte på ett ord av det du säger... :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#20 Post by J.J »

patand wrote:
J.J wrote:Med tanke på att min bil väger nu under 1000kg och allt annat förutom motorn är nytt ( ny lack, inredning , hjulupphägning) så tror ja inte där är nått bra alternativ att nu köpa en s2/968 :D som sakt det är bara motorn som fattas nu från min bil från att vara som ny, dessutom kommer den bli mycket snabbare än s2/968 för de finns väl inte allt för många såna som väger 1000kg, och hjulupphängingen e ju same shit på alla så...
Har du någon biltråd med bilder? Annars tror vi inte på ett ord av det du säger... :mrgreen:
Tyvärr :( Ingen tråd.. Sen när motor projektet blir av får jag väl starta en tråd här :D

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#21 Post by gurra »

J.J wrote:OK! Då är det antagligen bäst att lägga sig kring 12.
Det där med E85 tror jag inte riktit på :D Man skulle antagligen måsta ha 14:1 kompression i motorn för att vara optimalt för sprit, och då kan man ju absolut inte köra på nått annat längre. Jag tror man har mer glädje av det i turbomotorer. Men vi får se, det finns tid att fundera och forska, ett motorbygge kostar ju en slant så man vill ju absolut inte förhasta sig.
Bygg motorn så du kan köra 98 oktan, men prova att mappa med E85 också. Visst ger det mer effekt på en turbo där tändkurvan är satt efter gränsen för knackningar på vanlig bensin men jag sett flera mappningar som gett mer effekt på E85 utan att höja tändningen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#22 Post by J.J »

allright! det skadar ju aldrig att pröva =)

Visst körde du gurra med DTA? Funderat på S40 , verkar vara ganska prisvärt och lär väl duga till en 4cyl sugis?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#23 Post by gurra »

Har kört DTA Exp48 tidigare, S40 är prisvärt men jag skulle rekommendera Link. Superbra programvara och funktionalitet och det fungerar med Porsches vev-givare utan att behöva bygga om.
Jag säljer det så skicka ett PM om du vill ha prisuppgifter.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#24 Post by J.J »

OK OK! Bra att veta, vi får ta och kolla närmare på det när det blir aktuellt. Blir nog att slänga upp en tråd här när jag har bestämt mig konceptet på motorn, det är jävligt svårt att bestämma sig vad man vill :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users