Byte av hall sensor/kamläges givare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#16 Post by Mats Jacobsson »

Har för mig att det finns en från Volvo som passar :roll:

Sök lite på forumet så hittar du nog det.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#17 Post by M-Nilsson »

Mats Jacobsson wrote:Har för mig att det finns en från Volvo som passar :roll:

Sök lite på forumet så hittar du nog det.
Aha tack för tipset, skall söka runt!
Denna hittade jag http://www.autoatlanta.com/Porsche-Bosc ... 17002.html" onclick="window.open(this.href);return false; och borde väl vara ca 900 om jag inte är ute å seglar, utan frakten. Men finns säkerligen billigare/fungerande alternativ :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#18 Post by makkanftw »

Mats Jacobsson wrote:Har för mig att det finns en från Volvo som passar :roll:

Sök lite på forumet så hittar du nog det.
Det är vevaxellägesgivaren. Finns i tråden här på teknikdelen som heter Bilar som passar från andra bilar.
- Marcus

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#19 Post by M-Nilsson »

makkanftw wrote:
Mats Jacobsson wrote: Bilar som passar från andra bilar.
:roll:

Jo, var inne i den där tråden och läste runt. Hade vart kanon om man hittade från något billigare ställe :) Antar att det främst är sensorn som gör delen så dyr och inte kontakten i sig.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#20 Post by Erol »

Finns att köpa i staterna, från ca 800:- Men sen får man räkna med frakt,
moms och tull, så räkna med ca. 1200:- innan den är hemma.

Finns här för 112 dollar:
http://www.autopartswarehouse.com/sku/B ... 05899.html

118 dollar hos:
http://www.importeccatalog.com/item.wws ... GOOGLEBASE


Svensk sida som säljer givarna.
http://www.bildelar.nu/product/2195-signalgivare.aspx

http://www.bildelar.nu/product/2192-fasgivare.aspx

Går att hitta i Europa, då slipper man moms och tull:
http://seekpart24.com/bosch/sensor-igni ... 5?c=100249


Hittade även lite info på Rennlist, då den tidigare givaren: 0 232 101 005 har ersatts av
följande: 0 232 101 013, så verkar det inte passa rakt av. Se följande länk

http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... t-fit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mer info:
http://forums.pelicanparts.com/5838454-post1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du letar begagnat så verkar det vara samma på 944S, 944S2, 968 och 928
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#21 Post by bergodalvana »

Kan kolla om jag har nån liggandes...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#22 Post by Erol »

bergodalvana wrote:Kan kolla om jag har nån liggandes...
Sitter bara på 16V motorerna, på baksidan av kamdrevshuset om jag
inte missminner mig.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#23 Post by bergodalvana »

Erol wrote:
bergodalvana wrote:Kan kolla om jag har nån liggandes...
Sitter bara på 16V motorerna, på baksidan av kamdrevshuset om jag
inte missminner mig.


/ Erol
Aha.. jaja, jag hade ingen ändå :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#24 Post by Mats Jacobsson »

Ett bra tips vid köp av impulsgivare/vevaxelgivare. Jag tyckte det var för dyrt med original Porsche 94460611500 så jag började söka på Bosch-nummret 0 261 210 003. Det visar sig att inte bara Porsche använde denna givare utan även bla Volvo 740 turbo 85-88. Det är B 230 ET motorn, 180 hp. Med denna nya kunskap beställde jag Volvo pirat-del från Mekonomen för ca 350kr och monterade i bilen. Visuellt skiljer den sig med att den inte är plåt-klädd utan bara utav plast. Det brydde sig inte bilen om, nu efter 2,5 år fungerar det fortfarande lika bra. Nu kan jag inte kolla vad mekonomen tar för givaren idag deras dåliga hemsida fungerar inte i linux men det är nog fortfarande hyfsat billigt.

Länk

forum/viewtopic.php?f=9&t=23085&p=22906 ... vo#p229065" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: 492:- i dag på mekonomen
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#25 Post by Erol »

Mats Jacobsson wrote:Ett bra tips vid köp av impulsgivare/vevaxelgivare. Jag tyckte det var för dyrt med original Porsche 94460611500 så jag började söka på Bosch-nummret 0 261 210 003. Det visar sig att inte bara Porsche använde denna givare utan även bla Volvo 740 turbo 85-88. Det är B 230 ET motorn, 180 hp. Med denna nya kunskap beställde jag Volvo pirat-del från Mekonomen för ca 350kr och monterade i bilen. Visuellt skiljer den sig med att den inte är plåt-klädd utan bara utav plast. Det brydde sig inte bilen om, nu efter 2,5 år fungerar det fortfarande lika bra. Nu kan jag inte kolla vad mekonomen tar för givaren idag deras dåliga hemsida fungerar inte i linux men det är nog fortfarande hyfsat billigt.

Länk

forum/viewtopic.php?f=9&t=23085&p=22906 ... vo#p229065" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: 492:- i dag på mekonomen
Det är skillnad på svänghjulsgivare och kamaxelgivare...

Svänghjulsgivaren är likadan på Volvo, men inte kamaxelgivaren.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#26 Post by Mats Jacobsson »

Erol wrote:
Mats Jacobsson wrote:Ett bra tips vid köp av impulsgivare/vevaxelgivare. Jag tyckte det var för dyrt med original Porsche 94460611500 så jag började söka på Bosch-nummret 0 261 210 003. Det visar sig att inte bara Porsche använde denna givare utan även bla Volvo 740 turbo 85-88. Det är B 230 ET motorn, 180 hp. Med denna nya kunskap beställde jag Volvo pirat-del från Mekonomen för ca 350kr och monterade i bilen. Visuellt skiljer den sig med att den inte är plåt-klädd utan bara utav plast. Det brydde sig inte bilen om, nu efter 2,5 år fungerar det fortfarande lika bra. Nu kan jag inte kolla vad mekonomen tar för givaren idag deras dåliga hemsida fungerar inte i linux men det är nog fortfarande hyfsat billigt.

Länk

forum/viewtopic.php?f=9&t=23085&p=22906 ... vo#p229065" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: 492:- i dag på mekonomen
Det är skillnad på svänghjulsgivare och kamaxelgivare...

Svänghjulsgivaren är likadan på Volvo, men inte kamaxelgivaren.


Mvh Erol

Helt rätt Erol...
Jag som inte var uppmärksam :oops:
Vet inte varför jag fick svänghjulsgivare i huvudet, satt väll och tänkte på detta till min bil :?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#27 Post by Erol »

Mats Jacobsson wrote:Det är skillnad på svänghjulsgivare och kamaxelgivare...

Svänghjulsgivaren är likadan på Volvo, men inte kamaxelgivaren.


Mvh Erol

Helt rätt Erol...
Jag som inte var uppmärksam :oops:
Vet inte varför jag fick svänghjulsgivare i huvudet, satt väll och tänkte på detta till min bil :?[/quote]

Lätt å tänka fel när man åker 8v, då dessa inte har någon kamaxelgivare :wink:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#28 Post by M-Nilsson »

Då bilen nu är avställd är det inget brått med att beställa kontakt/givare men är det någon som skulle komma över en så skicka mig ett PM! Annars blir det att beställa när det är dags :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#29 Post by M-Nilsson »

Erol wrote:Finns att köpa i staterna, från ca 800:- Men sen får man räkna med frakt,
moms och tull, så räkna med ca. 1200:- innan den är hemma.
Tack för tipset, beställde för några dar sedan(så länge kunde jag hålla mig) från ett av de ställerna du länkade till, dryga 1100:- hamnade allt som allt på, en slant billigare än utzon. Får nu bara hoppas jag lyckas få allt på plats också när det är dags för skruvandet :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#30 Post by M-Nilsson »

Nu är givaren bytt, det var trångt! Men det gick :) Den gamla givaren såg rätt sliten ut!

Nu ska jag bara koppla samman de tre kablarna i andra änden..å så blev jag något osäker på hur den ska sitta för att bli rätt, det är tre färger på kablarna, brun, vit och silver.

På den nya kontakten står det numrerat 1,2,3, någon som vet var resp. sladd ska sitta? Är ganska säker på att den bruna satt i mitten, dvs på nr 2.. :roll:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users