Få drivaxlar att hålla

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#16 Post by jonaslarsson »

Tror detta kan va ett förarrelaterat fel ger du mellangas vid nerväxling. Gör du inte detta så går drivknutarna sönder och bultarna gängar ut sig. Jag har alldrig haft problem med detta och jag kör fort och hårt med min bil. Drivaxlarna är troligtvis orginal på min bil 18000mil och jag har kört ca 1000-1500 mil av dem.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#17 Post by Torbjorn968 »

Ingen mellangas å andra sidan är det många andra som inte gör det och inte har problem. Eller om jag vänder på det: måste hitta ett sätt att få det att hålla utan mellangas, tafflig med koordinationen i detta fall.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#18 Post by Torbjorn968 »

Funderat på mellangasen, om detta var ett bekymmer så skulle man fara av banan pga nedväxlingar med jämna mellanrum (ryck).

Tony Bring på Gotland som plockat ner drivaxlarna menar att han hittat tydliga tecken på att knutarna slagits sönder av sidkrafter från lådan (märken från axlarna som "slagit i botten").

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#19 Post by FredrikÅ »

Torbjorn968 wrote:Funderat på mellangasen, om detta var ett bekymmer så skulle man fara av banan pga nedväxlingar med jämna mellanrum (ryck).

Tony Bring på Gotland som plockat ner drivaxlarna menar att han hittat tydliga tecken på att knutarna slagits sönder av sidkrafter från lådan (märken från axlarna som "slagit i botten").

//TL
Mellangas minskar växellådsrörelserna - så Jonas har rätt där.

På alla mina race-44:or så lät jag montera ett specialtillverkat stag som minskade växellådans sidorörelser.
Har inga bilder, men det var ett "patent" från min briljante mek. Per på AutoVincent i Vellinge.
Fredrik Åberg

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#20 Post by Torbjorn968 »

Får satsa på staget, mellangas känns som överkurs för mig.

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#21 Post by jonaslarsson »

Torbjorn968 wrote:Får satsa på staget, mellangas känns som överkurs för mig.

T
Det är gratis med mellangas :wink:
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#22 Post by gurra »

Mellangas är bara en vanesak, öva på bruksbilen så sitter det till slut!
Kanske därför mina knutar hållit så länge peppar peppar ta i trä osv.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#23 Post by Torbjorn968 »

Mellangasen is sig är inte problemet, det är att bromsa samtidigt vilket svårare att öva. Men kanske bara börja med mellangas.

Fundering dock: nedväxlingen sker sällan i en kurva där lådan rör sig mest.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#24 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:Fundering dock: nedväxlingen sker sällan i en kurva där lådan rör sig mest.
Lådan rör sig också av skillnaden mellan drivning framåt och motorbroms, vet dock inte hur mycket.

Ett stag kan inte var så dyrt eller svårt att få till, satsa på det och samtidigt börja lära sig mellangas kanske är vägen att gå. :)

Släpper du förresten kopplingen väldigt snabbt vid nedväxling eller är du snäll med kopplingen? Är man någorlunda snäll med kopplingen så borde det kunna kompensera till viss del för avsaknaden av motorvarv (dvs brist på mellangas).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#25 Post by Torbjorn968 »

Måste ju släppa snällt, annars blir det ryck vilket aldrig är bra. Har jag möjlighet smyger jag över foten på gasen och möter.

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#26 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:Måste ju släppa snällt, annars blir det ryck vilket aldrig är bra. Har jag möjlighet smyger jag över foten på gasen och möter.
Jo det var så jag tänkte att du nog kör också... :) Gör likadant jag. Har testat lite hältåande (mellangas) i M3 e30in några gånger på långloppen på Sviestad, men tyckte inte det gav något bättre beteende även om det lät lite fränt med "vroom vroom"från motorn när man växlade ner in mot torparsvängen... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#27 Post by gurra »

En annan fördel med häl/tå är att man spar på kopplingen eftersom man inte måste slira vid varje nedväxling. Det sliter väldigt mycket mer att slira på kopplingen hela tiden.

Sen kan det hända att man någon gång ska köra en bil med riktigt giftig koppling och då går det inte ens att slira vid nedväxling och då är det bra att ha övet lite häl/tå innan :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#28 Post by Henka_E »

Har du kollat hur degigt ditt växellådsfäste är? Mitt var riktigt såsigt - kör med ett Jerd fäste nu och original fram, inte optimalt men det funkar. Vxl låds balken är lång och slank, den tar allt bryt just nu - ja, den kommer att spricka men -nej- det kommer inte att spricka på en gång. Transaxel och vxl låds hus tål det utan problem. Det finns ju egentligen idag inga riktigt bra fästen att köpa tyvärr....kanske möjligen lindsey's gummi-variant. Skillnad i ljudnivå - ja, men bara positivt....nu HÖR jag ju om nåt håller på att gå i lådan!

Jag tror ett sånt där stag är the dogs bollocks! Även om man kan kompensera för fordonets brister genom att lära sig att köra så att den håller så komemr ju defekten att finnas kvar - i den där skarpa situationen när du ligger och jagar konkurrenten så kommer du pruta på det... KLONK...Klart' å betart'.... Jag lurar lite på ett stag trots att jag har stumt just nu.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#29 Post by gurra »

Henka_E wrote: Det finns ju egentligen idag inga riktigt bra fästen att köpa tyvärr...
Det är på väg! Ska posta bilder ikväll..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Re: Få drivaxlar att hålla

#30 Post by YocaL »

ang. detta med mellangas..

Nu är ju jag fullständig lek"man" i ämnet köra (meka med för den delen) :P, men efter att jag i vintras rev ner bakvagnen och plockade bort torsionsstavarna ihop med hårda bussningar till röret och armarna tillsammans med hårdare dämpare/fjädrar, så måste jag köra med mellangas vid inbromsningarna, annars så blir rycket så pass hårt att jag lätt låser upp bakhjulen, och det slår till duktigt ifrån drivlinan.
Så jag tror absolut att drivaxlarna tar stryk om man inte kör med mellangas tillsammans med ett hårt chassie. Min låda sitter också i det gamla orginalfästet btw.
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]