Få drivaxlar att hålla
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Tror detta kan va ett förarrelaterat fel ger du mellangas vid nerväxling. Gör du inte detta så går drivknutarna sönder och bultarna gängar ut sig. Jag har alldrig haft problem med detta och jag kör fort och hårt med min bil. Drivaxlarna är troligtvis orginal på min bil 18000mil och jag har kört ca 1000-1500 mil av dem.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Ingen mellangas å andra sidan är det många andra som inte gör det och inte har problem. Eller om jag vänder på det: måste hitta ett sätt att få det att hålla utan mellangas, tafflig med koordinationen i detta fall.
//TL
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Funderat på mellangasen, om detta var ett bekymmer så skulle man fara av banan pga nedväxlingar med jämna mellanrum (ryck).
Tony Bring på Gotland som plockat ner drivaxlarna menar att han hittat tydliga tecken på att knutarna slagits sönder av sidkrafter från lådan (märken från axlarna som "slagit i botten").
//TL
Tony Bring på Gotland som plockat ner drivaxlarna menar att han hittat tydliga tecken på att knutarna slagits sönder av sidkrafter från lådan (märken från axlarna som "slagit i botten").
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Mellangas minskar växellådsrörelserna - så Jonas har rätt där.Torbjorn968 wrote:Funderat på mellangasen, om detta var ett bekymmer så skulle man fara av banan pga nedväxlingar med jämna mellanrum (ryck).
Tony Bring på Gotland som plockat ner drivaxlarna menar att han hittat tydliga tecken på att knutarna slagits sönder av sidkrafter från lådan (märken från axlarna som "slagit i botten").
//TL
På alla mina race-44:or så lät jag montera ett specialtillverkat stag som minskade växellådans sidorörelser.
Har inga bilder, men det var ett "patent" från min briljante mek. Per på AutoVincent i Vellinge.
Fredrik Åberg
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Får satsa på staget, mellangas känns som överkurs för mig.
T
T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Det är gratis med mellangasTorbjorn968 wrote:Får satsa på staget, mellangas känns som överkurs för mig.
T

Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Mellangas är bara en vanesak, öva på bruksbilen så sitter det till slut!
Kanske därför mina knutar hållit så länge peppar peppar ta i trä osv.
Kanske därför mina knutar hållit så länge peppar peppar ta i trä osv.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Mellangasen is sig är inte problemet, det är att bromsa samtidigt vilket svårare att öva. Men kanske bara börja med mellangas.
Fundering dock: nedväxlingen sker sällan i en kurva där lådan rör sig mest.
//T
Fundering dock: nedväxlingen sker sällan i en kurva där lådan rör sig mest.
//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Lådan rör sig också av skillnaden mellan drivning framåt och motorbroms, vet dock inte hur mycket.Torbjorn968 wrote:Fundering dock: nedväxlingen sker sällan i en kurva där lådan rör sig mest.
Ett stag kan inte var så dyrt eller svårt att få till, satsa på det och samtidigt börja lära sig mellangas kanske är vägen att gå.

Släpper du förresten kopplingen väldigt snabbt vid nedväxling eller är du snäll med kopplingen? Är man någorlunda snäll med kopplingen så borde det kunna kompensera till viss del för avsaknaden av motorvarv (dvs brist på mellangas).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Måste ju släppa snällt, annars blir det ryck vilket aldrig är bra. Har jag möjlighet smyger jag över foten på gasen och möter.
T
T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Jo det var så jag tänkte att du nog kör också...Torbjorn968 wrote:Måste ju släppa snällt, annars blir det ryck vilket aldrig är bra. Har jag möjlighet smyger jag över foten på gasen och möter.


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
En annan fördel med häl/tå är att man spar på kopplingen eftersom man inte måste slira vid varje nedväxling. Det sliter väldigt mycket mer att slira på kopplingen hela tiden.
Sen kan det hända att man någon gång ska köra en bil med riktigt giftig koppling och då går det inte ens att slira vid nedväxling och då är det bra att ha övet lite häl/tå innan
Sen kan det hända att man någon gång ska köra en bil med riktigt giftig koppling och då går det inte ens att slira vid nedväxling och då är det bra att ha övet lite häl/tå innan

Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Har du kollat hur degigt ditt växellådsfäste är? Mitt var riktigt såsigt - kör med ett Jerd fäste nu och original fram, inte optimalt men det funkar. Vxl låds balken är lång och slank, den tar allt bryt just nu - ja, den kommer att spricka men -nej- det kommer inte att spricka på en gång. Transaxel och vxl låds hus tål det utan problem. Det finns ju egentligen idag inga riktigt bra fästen att köpa tyvärr....kanske möjligen lindsey's gummi-variant. Skillnad i ljudnivå - ja, men bara positivt....nu HÖR jag ju om nåt håller på att gå i lådan!
Jag tror ett sånt där stag är the dogs bollocks! Även om man kan kompensera för fordonets brister genom att lära sig att köra så att den håller så komemr ju defekten att finnas kvar - i den där skarpa situationen när du ligger och jagar konkurrenten så kommer du pruta på det... KLONK...Klart' å betart'.... Jag lurar lite på ett stag trots att jag har stumt just nu.
Jag tror ett sånt där stag är the dogs bollocks! Även om man kan kompensera för fordonets brister genom att lära sig att köra så att den håller så komemr ju defekten att finnas kvar - i den där skarpa situationen när du ligger och jagar konkurrenten så kommer du pruta på det... KLONK...Klart' å betart'.... Jag lurar lite på ett stag trots att jag har stumt just nu.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
Det är på väg! Ska posta bilder ikväll..Henka_E wrote: Det finns ju egentligen idag inga riktigt bra fästen att köpa tyvärr...
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Re: Få drivaxlar att hålla
ang. detta med mellangas..
Nu är ju jag fullständig lek"man" i ämnet köra (meka med för den delen)
, men efter att jag i vintras rev ner bakvagnen och plockade bort torsionsstavarna ihop med hårda bussningar till röret och armarna tillsammans med hårdare dämpare/fjädrar, så måste jag köra med mellangas vid inbromsningarna, annars så blir rycket så pass hårt att jag lätt låser upp bakhjulen, och det slår till duktigt ifrån drivlinan.
Så jag tror absolut att drivaxlarna tar stryk om man inte kör med mellangas tillsammans med ett hårt chassie. Min låda sitter också i det gamla orginalfästet btw.
Nu är ju jag fullständig lek"man" i ämnet köra (meka med för den delen)

Så jag tror absolut att drivaxlarna tar stryk om man inte kör med mellangas tillsammans med ett hårt chassie. Min låda sitter också i det gamla orginalfästet btw.
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]