Catchtanken på en 924 NA -79?
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- boxsterpontus
- Raceputte
- Posts: 150
- Joined: 2004-03-29 23:37:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
huh! Det var en ruskig tank du har.Magnus K wrote:Hmm, intressant! Jag köper Pontus svar direkt, eftersom den nedersta delen av b-tanken, den lilla påsvetsade "koppen", verkar vara en catch-tank!
OK, då var det mindre bekymmer, är det ett soppafilter där uppe så ska det bytas ut nu...
Tackar för svaren!
Mangan
Ge dig inte på att svetsa i tanken. Det samlar sig bensin i alla springor och vrår. När du sedan värmer upp den och eldar (svetsar) i närheten så smäller det.
Vad din lilla apparat är för något vågar jag inte svara på. Det ser inte ut som ett soppafilter. Kan va som någon misstänker någon slags tryck-regulator/accumulator. Det är väl k-jet på de gamla snurrorna? K-jet kräver ju ett rejält tryck för att funkera.
Pontus Borg
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Inte ofta man får "vinna" över dig Pär!Pär Hylander wrote:Jag ger mig genast!


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Den rostiga burken är en tryckackumulator. Dens främsta uppgift är att hålla trycket i systemet när bilen är avstängd och därmed undvika att bränsle förångas där rören blir varma. Har aldrig sett hur den ser ut invändigt men jag gissar att det är ett fjäderbelastat membran. Den har ingen tryckreglerande funktion utan ska endast lagra en viss volym bränsle under tryck för att kompensera för läckage genom tryckregulator, spridare och andra ställen.
Normalt brukar det även sitta ett eller två bränslefilter i närheten av tryckackumulatorn och pumpen.
Tomas
Normalt brukar det även sitta ett eller två bränslefilter i närheten av tryckackumulatorn och pumpen.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
OK, då tror jag att vi är överens om att det är en "tryckackumulator" (nytt svenskt ord?
) och antagligen även att jag behöver en ny sån pryttel med tanke på mängden rost på utsidan av den. Ska koll aupp pris och postar det i tråden imorgon, om nån annan skulle var nyfiken.
Jag kommer fortsätta att spackla ihop den med "kemisk metall" imorgon och därefter testa med lite bensin om den är tät...
En ny pirattank går inte att uppbringa = finns inte hos varken Autoexpertens eller lokala skrotens ekonomiplåtsleverentör... Och en ny tank från Porsche kostar exakt 15 522 kronor... Mer än hela min bil kostade i inköp!
Tack för alla tips och spekulationer!
Mangan

Oh nej, jag må vara småkorkad ibland men att svetsa i min bensintank = big no-no!boxsterpontus wrote:huh! Det var en ruskig tank du har.
Ge dig inte på att svetsa i tanken. Det samlar sig bensin i alla springor och vrår. När du sedan värmer upp den och eldar (svetsar) i närheten så smäller det.

En ny pirattank går inte att uppbringa = finns inte hos varken Autoexpertens eller lokala skrotens ekonomiplåtsleverentör... Och en ny tank från Porsche kostar exakt 15 522 kronor... Mer än hela min bil kostade i inköp!
Tack för alla tips och spekulationer!
Mangan
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag gör, säger och skriver en massa fel varje dag, gäller bara inte bli påkommer alltför ofta *gabflabb*patand wrote:Inte ofta man får "vinna" över dig Pär!Pär Hylander wrote:Jag ger mig genast!Men det är väl iof inte alltid som jag ska ha fel...

Ang det där med toppfyllning så är jag lite brydd, glömde kolla när jag var i garaget tidigare ikväll. Men är det inte rimligen en avluftning som är aktiv när man tankar? Man häller ner bensin i rask takt via grova slangen och röret, då måste det ju evakueras en samma volym luft. Utan en separat avluftningsslang skulle det ju inte gå att tanka så fort som man kan. Sen är där väl en avluftning till, eller snarare påluftning, en klen slang som går från tanken, upp och vänder högt uppe vid påfyllningsröret och går ner igen och slutar med att det hänger ngn sorts backventil i den. Denna släpper väl in luft i tanken efterhand som motorn förbrukar bränsle.
Men var fasen din kluckande bensin tog vägen har jag ingen bra ide om.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Pär, angående slangar på ovansidan så kan den här bilden kanske visa nån del?

På mitten av tanken sitter en pip, som är ansluten till en lååång slang som på min modell går upp längs påfyllningsröret, vänder och sen går ner mot tanken igen. Antagligen avluftning av tanken, gissar jag.
Högst upp till höger är det stora runda hålet själva påfyllningsröret och den lilla pipen straxt under är luftevakueringen för påfyllning.
IIRC, som de skriver på de UK-språkiga forumen.
Mvh
Mangan

På mitten av tanken sitter en pip, som är ansluten till en lååång slang som på min modell går upp längs påfyllningsröret, vänder och sen går ner mot tanken igen. Antagligen avluftning av tanken, gissar jag.
Högst upp till höger är det stora runda hålet själva påfyllningsröret och den lilla pipen straxt under är luftevakueringen för påfyllning.
IIRC, som de skriver på de UK-språkiga forumen.

Mvh
Mangan
- Peter Olesen
- S-Poster
- Posts: 188
- Joined: 2004-11-26 12:37:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skepplanda
- Contact:
Går visst att svetsa på en bensintank om man först sköljer ur den med vatten och sedan har den nästan fylld med vatten under svetsningen, bara luft just där man svetsar... det brukar ju inte gå med tanken i bilen.Magnus K wrote:Oh nej, jag må vara småkorkad ibland men att svetsa i min bensintank = big no-no!boxsterpontus wrote:huh! Det var en ruskig tank du har.
Ge dig inte på att svetsa i tanken. Det samlar sig bensin i alla springor och vrår. När du sedan värmer upp den och eldar (svetsar) i närheten så smäller det.Jag kommer fortsätta att spackla ihop den med "kemisk metall" imorgon och därefter testa med lite bensin om den är tät...
Mangan
Har man tanken lös är det inga större problem, mer än vikten då, 50liter vatten väger ju 50kg...
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Nix, inte vad jag sett iaf. Tankavluftningen slutar i en liten runt klump (säkerligen nåt som spärrar om bilen rullar o hamnar på taket) och sen är slangen slut... Inget kolfilter vad jag sett i min maskin!Porrsche wrote:På 944´or går det slang till det väl dolda kolfiltret. Det filtret sugs torrt när motorn är igång. Finns det några sådana slangar på 924?
Mvh
Mangan
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det hittar du nog bara på 'nyare' 944:or som har avgasrening. Skulle gissa att det kom samtidigt som katalysatorn.Porrsche wrote:På 944´or går det slang till det väl dolda kolfiltret. Det filtret sugs torrt när motorn är igång. Finns det några sådana slangar på 924?
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Been there, done that, funkade inge bra.Går visst att svetsa på en bensintank om man först sköljer ur den med vatten och sedan har den nästan fylld med vatten under svetsningen, bara luft just där man svetsar... det brukar ju inte gå med tanken i bilen.
Lämnade man för stor luftficka så fick man små explosioner med jämna mellanrum, fyllde man mer vatten så kom det så nära svetsen så att kylningen medförde sprickor i svetsen. Hårdlödning gick lite bättre.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users