Catchtanken på en 924 NA -79?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#16 Post by Pär Hylander »

Jag ger mig genast!
Pär Hylander

boxsterpontus
Raceputte

#17 Post by boxsterpontus »

Magnus K wrote:Hmm, intressant! Jag köper Pontus svar direkt, eftersom den nedersta delen av b-tanken, den lilla påsvetsade "koppen", verkar vara en catch-tank!

OK, då var det mindre bekymmer, är det ett soppafilter där uppe så ska det bytas ut nu...

Tackar för svaren!
Mangan
huh! Det var en ruskig tank du har.
Ge dig inte på att svetsa i tanken. Det samlar sig bensin i alla springor och vrår. När du sedan värmer upp den och eldar (svetsar) i närheten så smäller det.

Vad din lilla apparat är för något vågar jag inte svara på. Det ser inte ut som ett soppafilter. Kan va som någon misstänker någon slags tryck-regulator/accumulator. Det är väl k-jet på de gamla snurrorna? K-jet kräver ju ett rejält tryck för att funkera.
Pontus Borg

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#18 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Jag ger mig genast!
Inte ofta man får "vinna" över dig Pär! ;) Men det är väl iof inte alltid som jag ska ha fel... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#19 Post by Tomas »

Den rostiga burken är en tryckackumulator. Dens främsta uppgift är att hålla trycket i systemet när bilen är avstängd och därmed undvika att bränsle förångas där rören blir varma. Har aldrig sett hur den ser ut invändigt men jag gissar att det är ett fjäderbelastat membran. Den har ingen tryckreglerande funktion utan ska endast lagra en viss volym bränsle under tryck för att kompensera för läckage genom tryckregulator, spridare och andra ställen.

Normalt brukar det även sitta ett eller två bränslefilter i närheten av tryckackumulatorn och pumpen.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Magnus K
Turbo-Poster

#20 Post by Magnus K »

OK, då tror jag att vi är överens om att det är en "tryckackumulator" (nytt svenskt ord? :) ) och antagligen även att jag behöver en ny sån pryttel med tanke på mängden rost på utsidan av den. Ska koll aupp pris och postar det i tråden imorgon, om nån annan skulle var nyfiken.
boxsterpontus wrote:huh! Det var en ruskig tank du har.
Ge dig inte på att svetsa i tanken. Det samlar sig bensin i alla springor och vrår. När du sedan värmer upp den och eldar (svetsar) i närheten så smäller det.
Oh nej, jag må vara småkorkad ibland men att svetsa i min bensintank = big no-no! ;) Jag kommer fortsätta att spackla ihop den med "kemisk metall" imorgon och därefter testa med lite bensin om den är tät...

En ny pirattank går inte att uppbringa = finns inte hos varken Autoexpertens eller lokala skrotens ekonomiplåtsleverentör... Och en ny tank från Porsche kostar exakt 15 522 kronor... Mer än hela min bil kostade i inköp!

Tack för alla tips och spekulationer!
Mangan

Adde_k
Turbo-Poster

#21 Post by Adde_k »

Magnus K wrote:OK, då tror jag att vi är överens om att det är en "tryckackumulator" (nytt svenskt ord? :) )

nänänänän lilla gosse, hittade allt "tryckackumulator" på NE.se :P
sorry ;)

Magnus K
Turbo-Poster

#22 Post by Magnus K »

Adde_k wrote:
Magnus K wrote:OK, då tror jag att vi är överens om att det är en "tryckackumulator" (nytt svenskt ord? :) )
nänänänän lilla gosse, hittade allt "tryckackumulator" på NE.se :P
sorry ;)
Fasen, vad ska jag då få Nobelpriset för??? :(

;)

/Mangan

Pär Hylander
Raceputte

#23 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
Pär Hylander wrote:Jag ger mig genast!
Inte ofta man får "vinna" över dig Pär! ;) Men det är väl iof inte alltid som jag ska ha fel... :roll:
Jag gör, säger och skriver en massa fel varje dag, gäller bara inte bli påkommer alltför ofta *gabflabb* :wink:

Ang det där med toppfyllning så är jag lite brydd, glömde kolla när jag var i garaget tidigare ikväll. Men är det inte rimligen en avluftning som är aktiv när man tankar? Man häller ner bensin i rask takt via grova slangen och röret, då måste det ju evakueras en samma volym luft. Utan en separat avluftningsslang skulle det ju inte gå att tanka så fort som man kan. Sen är där väl en avluftning till, eller snarare påluftning, en klen slang som går från tanken, upp och vänder högt uppe vid påfyllningsröret och går ner igen och slutar med att det hänger ngn sorts backventil i den. Denna släpper väl in luft i tanken efterhand som motorn förbrukar bränsle.

Men var fasen din kluckande bensin tog vägen har jag ingen bra ide om.
Pär Hylander

Adde_k
Turbo-Poster

#24 Post by Adde_k »

i MT-LB går det till bränsletanken för förvärmare å kupévärmare... kan vara så i 924 oxå.. *fniss*

för övrigt så vet jag att så som Per beskriver det så funkar det på flertalet bilmodeller, vet dock inte hur det är i detta fallet.

Magnus K
Turbo-Poster

#25 Post by Magnus K »

Pär, angående slangar på ovansidan så kan den här bilden kanske visa nån del?
Image
På mitten av tanken sitter en pip, som är ansluten till en lååång slang som på min modell går upp längs påfyllningsröret, vänder och sen går ner mot tanken igen. Antagligen avluftning av tanken, gissar jag.

Högst upp till höger är det stora runda hålet själva påfyllningsröret och den lilla pipen straxt under är luftevakueringen för påfyllning.

IIRC, som de skriver på de UK-språkiga forumen. :D

Mvh
Mangan

Peter Olesen
S-Poster

#26 Post by Peter Olesen »

Magnus K wrote:
boxsterpontus wrote:huh! Det var en ruskig tank du har.
Oh nej, jag må vara småkorkad ibland men att svetsa i min bensintank = big no-no! ;) Jag kommer fortsätta att spackla ihop den med "kemisk metall" imorgon och därefter testa med lite bensin om den är tät...

Mangan
Går visst att svetsa på en bensintank om man först sköljer ur den med vatten och sedan har den nästan fylld med vatten under svetsningen, bara luft just där man svetsar... det brukar ju inte gå med tanken i bilen.

Har man tanken lös är det inga större problem, mer än vikten då, 50liter vatten väger ju 50kg...

Porrsche
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

#27 Post by Porrsche »

På 944´or går det slang till det väl dolda kolfiltret. Det filtret sugs torrt när motorn är igång. Finns det några sådana slangar på 924?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Magnus K
Turbo-Poster

#28 Post by Magnus K »

Porrsche wrote:På 944´or går det slang till det väl dolda kolfiltret. Det filtret sugs torrt när motorn är igång. Finns det några sådana slangar på 924?
Nix, inte vad jag sett iaf. Tankavluftningen slutar i en liten runt klump (säkerligen nåt som spärrar om bilen rullar o hamnar på taket) och sen är slangen slut... Inget kolfilter vad jag sett i min maskin!

Mvh
Mangan

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#29 Post by 944_Driver »

Porrsche wrote:På 944´or går det slang till det väl dolda kolfiltret. Det filtret sugs torrt när motorn är igång. Finns det några sådana slangar på 924?
Det hittar du nog bara på 'nyare' 944:or som har avgasrening. Skulle gissa att det kom samtidigt som katalysatorn.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#30 Post by Tomas »

Går visst att svetsa på en bensintank om man först sköljer ur den med vatten och sedan har den nästan fylld med vatten under svetsningen, bara luft just där man svetsar... det brukar ju inte gå med tanken i bilen.
Been there, done that, funkade inge bra.
Lämnade man för stor luftficka så fick man små explosioner med jämna mellanrum, fyllde man mer vatten så kom det så nära svetsen så att kylningen medförde sprickor i svetsen. Hårdlödning gick lite bättre.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply