Bolmande vit rök

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Har man insexbultar skall de efterdras enligt Haynes instruktioner.

Har man XZN bultar skall de inte efterdras och skall dras på ett annat sätt vid monteringen!

Alltså viktigt att veta redan vid monteringen vad man har för bultar så man gör rätt från början!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#17 Post by lasse59 »

Har insexbultar.

Hur många mil ska köra max innan man efterdrar ?

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

varm

#18 Post by 931Melander »

lasse59 wrote:Har insexbultar.

Hur många mil ska köra max innan man efterdrar ?
Varmköra, sedan låta motorn svalna av så att metallen går tillbaka. Känns som att det är dags just nu om du är i garaget... 8)

Kul att bilen går, och att ni inte har snö. Här har vi fått 5 ca. som just nu tinar bort.
Last edited by 931Melander on 2009-12-01 12:40:31, edited 1 time in total.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

lasse59 wrote:Har insexbultar.

Hur många mil ska köra max innan man efterdrar ?
Har för mig att det står 500 mil i Haynes... eller var det 50 - 100 mil?

Hursomhelst så står det i boken. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#20 Post by makkanftw »

Jag har också fått för mig att efter en varmkörning ska det efterdras..
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#21 Post by lasse59 »

Då drar jag den nu direkt, men hur många kilo ska den efterdras.

(Engelskan knagglig som vanligt)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

makkanftw wrote:Jag har också fått för mig att efter en varmkörning ska det efterdras..
Det funkar nog bra det med. Så gjorde jag nämligen för jag kom fram till att om jag skulle följa Haynes skulle jag få köra en hel säsong innan den skulle efterdras och det kändes inte riktigt rätt när man pressar bilen hårt på bana... :)

MEN som sagt det är inte vad som står i Haynes...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#23 Post by patand »

lasse59 wrote:Då drar jag den nu direkt, men hur många kilo ska den efterdras.
Så vitt jag minns så skall den dras precis likadant som du gjorde när du drog den första gången. Du skall alltså lossa bultarna lite och sen dra åt de igen. Glöm inte att göra allt i rätt sekvens så inte toppen blir sne. :)
Last edited by patand on 2009-12-01 12:25:55, edited 1 time in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#24 Post by makkanftw »

Tänkte att jag kikar i workshop manualen och hitta då denna sidan, läser jag galet eller står det helt andra siffror än i haynes?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#25 Post by lasse59 »

patand wrote:
lasse59 wrote:Då drar jag den nu direkt, men hur många kilo ska den efterdras.
Så vitt jag minn så skall den dras precis likadant som du gjorde när du drog den första gången. Du skall alltså lossa bultarna lite och sen dra åt de igen. Glöm inte att göra allt i rätt sekvens så inte toppen blir sne. :)
Hur mycket ska jag släppa på bultarna och ska jag dra i tre steg och i samma dragningsordning som vid montering ? Hur många kilo i de 3 stegen

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#26 Post by patand »

makkanftw wrote:Tänkte att jag kikar i workshop manualen och hitta då denna sidan, läser jag galet eller står det helt andra siffror än i haynes?
Enda skillnaden är väl att i Haynes står det att du ska dra i tre steg? Försökte hitta Haynes på nätet men den verkar inte finnas längre?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#27 Post by lasse59 »

Jag ska upp till Arlanda på fredag :?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#28 Post by patand »

lasse59 wrote:Hur mycket ska jag släppa på bultarna och ska jag dra i tre steg och i samma dragningsordning som vid montering ? Hur många kilo i de 3 stegen
Enligt infon som makkan klippte in så skall man släppa ca 30 grader på bultarna och sen dra åt de till 120Nm igen (100Nm om du gör det på kall motor). Alltså inte kilo utan Nm! Vid efterdragningen drar du så vitt jag vet bara i ett steg och inte i 3 som vid första monteringen. Givetvis skall du både lossa och dra åt enligt given sekvens.

(detta gäller insexbultarna som du har, XZN gör man ju ingen efterdragning av)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#29 Post by patand »

lasse59 wrote:Jag ska upp till Arlanda på fredag :?
Efterdra toppen gör du lätt på en timme så det bör du hinna innan fredag om du inte är väldigt upptagen. :) Du behöver ju bara lossa tryckröret och sen ta bort ventilkåpan. Återstår då bara att lossa och dra bultarna enligt instruktionerna. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#30 Post by makkanftw »

patand wrote:
lasse59 wrote:Hur mycket ska jag släppa på bultarna och ska jag dra i tre steg och i samma dragningsordning som vid montering ? Hur många kilo i de 3 stegen
Enligt infon som makkan klippte in så skall man släppa ca 30 grader på bultarna och sen dra åt de till 120Nm igen (100Nm om du gör det på kall motor). Alltså inte kilo utan Nm! Vid efterdragningen drar du så vitt jag vet bara i ett steg och inte i 3 som vid första monteringen. Givetvis skall du både lossa och dra åt enligt given sekvens.

(detta gäller insexbultarna som du har, XZN gör man ju ingen efterdragning av)
Lossar gör man i omvänd ordning, dvs börja med nr 10 och gå nedåt.

Vad som oroade mig lite är att jag har för mig att momentet i haynes var som mest runt 80nm. Ska försöka dubbelkolla detta efter jobbet idag så håll dig tills ikväll lasse! :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users