Saab motorer e grejor....
Kanske skulle stoppa Familjebilsmotor i Porschen
Den går så här ungefär nerbantad till ca1400kg http://sv.tinypic.com/player.php?v=t7ygbd&s=3
Porschen väger ungefär 1180kg med mej i
Vill man åka Volvo eller Saab finns det ju gott om billiga sådana som är jättesnabba rakt fram, alltid mer sleeper än en Porsche. Vill man åka snabb Porsche med begränsad budget - köp en 931 och trimma. Ska man åka Porsche ska HELA bilen vara Porsche
Det måste väl vara bland dom sämsta utgångsobjekten. Dyr att köpa (jämfört med en tidig 944) och bara marginal för minimal effektökning innan motorn måste bytas ut mot nåt större. Vad kostar en uppsättning kolvar t.ex.?
En bil med originalmonterad insprutning (och inte K-jet) som går att mappa om och en motorn med billiga delar borde vara en grundförutsättning.
Tråkigt med märkesfanatism, att välja en motor från volvo eller saab är en smart genväg både ekonomiskt och kunskapsmässigt då det finns en duktig motorbyggare nästan i varje by. Delar finns i hyllan på närmaste mack och vad man än kastar ihop för kombination av block, topp, kam, kompression och turbo finns det alltid nån som byggt en likadan motor och kan hjälpa till.
Den går så här ungefär nerbantad till ca1400kg http://sv.tinypic.com/player.php?v=t7ygbd&s=3
Det måste väl vara bland dom sämsta utgångsobjekten. Dyr att köpa (jämfört med en tidig 944) och bara marginal för minimal effektökning innan motorn måste bytas ut mot nåt större. Vad kostar en uppsättning kolvar t.ex.?
En bil med originalmonterad insprutning (och inte K-jet) som går att mappa om och en motorn med billiga delar borde vara en grundförutsättning.
Tråkigt med märkesfanatism, att välja en motor från volvo eller saab är en smart genväg både ekonomiskt och kunskapsmässigt då det finns en duktig motorbyggare nästan i varje by. Delar finns i hyllan på närmaste mack och vad man än kastar ihop för kombination av block, topp, kam, kompression och turbo finns det alltid nån som byggt en likadan motor och kan hjälpa till.
Håller med i stort om det ovan, men borde det inte finnas bättre objekt än en 924/944 att trycka ner en "vanlig men trimvänlig" motor? McPherson fram och bak snett bakåtriktade länkarmar med torsionsfjädring. Känns ju inte som en optimal bil egentligen om det bara är prestanda man är ute efter, eller?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Motorerna är SKRÄP. Tunga, svårtrimmade, dyra att få fart på... The list goes on!
Fjädringen är inte heller bra egentligen. Ärligt talat - trailing armar? HALLÅÅÅ!!!! McPesto kan man säga mycket om, men inte har den då uppfunnits av nån annan anledning än att den ska vara utrymmes effektiv. Nu är det ju så att väldigt många snabba bilar har McP så det är inte bara skit - men det är svårt att få till det!
MEN - viktfördelningen är killer och det finns riktigt mycket kunskap när det gäller att få fart på chassiet. God tillgång på delar... Så, det där med trailingarmarna kan jag ta.. Men motorn... Dålig - och FUL!
mijo wrote:Vill man åka snabb Porsche med begränsad budget - köp en 931 och trimma
Eeeh... Nej.
mijo wrote:Ska man åka Porsche ska HELA bilen vara Porsche
Eeeeh... Nej. Inte mycket i 924 är Porsche om du kollar på komponenter. Det som är Porsche i bilen är tanken och principen bakom kombination av komponenter. Så - byt ut skräp-motorn och vips har du tänkt som Porsche!!!
Henka_E wrote:AMEN! Eller som Gert säger - äntligen! 944= Bra viktfördelning men motorerna.... AAAH!!! De är SKRÄP!
Man kan inte få allt
Hur går det med utveckling av insuget?
/ Erol
Sant, så sant!!! Jag låter grinig- men det är bra ihop-plockade bilar, helt klart! Återkommer i en annan tråd ang insuget!
Vill tipsa om Hildingssons 924 som går i modsport! SERIÖST snabb bil! B21 som är trimmad, en bit över 100hk/ltr - den går som f-n! Har en DVD här med filmer från säsongen 2008 - asså den går som tusan! Riktigt sevärd! FInns säkert på youtube... Inte kollat dock...
Olof#L wrote:Saab motorer e grejor....
En sån håller jag på att sätta i min 944 just nu
Ge oss detaljer!
Donatorbil?
Adapterplatta gjord av?
Oljetråg ombyggt?
Detta känns som en klockren ombyggnad av 944:an om man kör slut på maskinen. (Vilket dock känns rätt osannolikt då min numera sålda 49000+ milare inte kändes det minsta slutkörd i drivlinan. Så man ska kanske inte klaga på 944:an ur den synvinkeln, grejerna håller i evighet om man vårdar lite)
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Olof#L wrote:Saab motorer e grejor....
En sån håller jag på att sätta i min 944 just nu
Härligt ! Men med stor risk för att stå med 2 obrukbara och sönderskruvade bilar så hoppar jag över.
Ska du satsa på Trionic5?
Men är det ingen som fått lite snurr i sina gamla NA944or ?
Finns ju hyffsat med motorvolym att jobba med
Är det det gamla sprutet som stoppar upp och ingen vill kosta på eftermarknads sprut?
Stora weber/Dellorto/? MC-Förgasare?
Detta är väl lite av ett märkesforum så en och annan tjurskallig fanatiker som mig själv får ni nog räkna med
Sjösgärd wrote:Håller med i stort om det ovan, men borde det inte finnas bättre objekt än en 924/944 att trycka ner en "vanlig men trimvänlig" motor? McPherson fram och bak snett bakåtriktade länkarmar med torsionsfjädring. Känns ju inte som en optimal bil egentligen om det bara är prestanda man är ute efter, eller?
Huvudet på spiken!
I övrigt kan jag vara ute och cykla vad det gäller 931:ans motor. Men en risig 931 går att hitta ganska billigt. Den har redan turbo vilket underlättar besiktningen. Sedan tog jag för givet att blocket i 931 tålde en hel del effekt. Ett sprut och lite spridare och tändspolar kostar ca 10-15000:- om man letar lite begagnat. Turbo går nog hitta för 5000:-. Men visst - kanske blir hutlöst dyrt att fixa insidan sedan måste man ju kunna skruva/bygga själv och vara duktig om det ska bli något.
Om jag säger köp en skabbig 951:a med shysst drivlina istället då? Säljs ju då och då för runt 50000:-. Dom pengarna landar man ju snabbt på vad man än bygger.
931 med riktigt sprut och ic borde man kunna komma långt med, 250 borde nog gå, kan man plocka 200rwhp med en oöppnad na motor så borde 250 funka på en 931 som har lite tacksammare komp. den har ju dessutom fördelen att ha lite bättre koppling och bromsar orginal. Riktigt sprut verkar vara the way to go för all sorts någorlunda sofistikerad triminig..