
Var börja när man vill uppgradera chassit
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Har en känsla att Patand har bäst på klart här vad jag behöver. Jag tror jag skall lyssna på honom
. Kanske bäst att låta coilovers vara. Går det att sänka bilen med de koni eller bilstein ni syftar på. Såg att utzon har sänkningsfjädrar o bak kan man väl sänka själv. Det gör väl även bilen lite styvare även med originaldämpare?

944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det går utmärkt att sänka med Koni och Bilstein, jag har Bilstein dämpare fram och Koni bak på min bil och så mycket lägre än min 924a tror jag inte du vill ha din. Fram köper du sänkfjädrar eller kapar originalfjädrarna. Bak justerar du höjden på svärdet och vill du sänka mer indexerar du om stavarna.
Bilen blir styvare med kortar fjädrar fram, helt riktigt . Dock blir den ju inte styvare bak av att du sänker den där om du inte byter stavarna till hårdare förstås. Jag tror dock det kommer funka utmärkt att bara sänka den med originalstavarna.
Jag bytte till nya original dämpare (av billigare modell än Koni/Bilstein) och bytte till kortare fjädrar fram på vår 924 cabbe. Den blev mycket hårdare än innan och blev riktigt trevlig, iof så läckte ju de gamla framdämparna ur sig olja så de var ju helt slut, men det är ju inte omöjligt att dina också är.
Berätta gärna på forumet vad du gör med bilen och hur du upplever den efter uppgraderingen. Så jag får veta om jag gissade rätt.
Bilen blir styvare med kortar fjädrar fram, helt riktigt . Dock blir den ju inte styvare bak av att du sänker den där om du inte byter stavarna till hårdare förstås. Jag tror dock det kommer funka utmärkt att bara sänka den med originalstavarna.
Jag bytte till nya original dämpare (av billigare modell än Koni/Bilstein) och bytte till kortare fjädrar fram på vår 924 cabbe. Den blev mycket hårdare än innan och blev riktigt trevlig, iof så läckte ju de gamla framdämparna ur sig olja så de var ju helt slut, men det är ju inte omöjligt att dina också är.

Berätta gärna på forumet vad du gör med bilen och hur du upplever den efter uppgraderingen. Så jag får veta om jag gissade rätt.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Re: Var börja när man vill uppgradera chassit
Bytte till nya Bilstein i måndags. Gick rätt smärtfritt men det som jag inte visste var att man i princip rev sönder hela framdämparen när man tog loss den. Ovan som jag var trodde jag att det skulle komma ut en insatsdämpare typ den som jag satte dit efteråt. Nu rann det ut olja o allt. Skall det vara såhär och hur ser isåfall en orginaldämpare ut?
Kan annars knappt vänta på att få ta ut bilen o känna hur den känns.
Kan annars knappt vänta på att få ta ut bilen o känna hur den känns.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Var börja när man vill uppgradera chassit
Det är insatsdämpare original. Dock skall man fylla fjäderbenet med olja runt dämparen för kylningens skull. Vanlig motorolja brukar användas.Zep-924S wrote:Bytte till nya Bilstein i måndags. Gick rätt smärtfritt men det som jag inte visste var att man i princip rev sönder hela framdämparen när man tog loss den. Ovan som jag var trodde jag att det skulle komma ut en insatsdämpare typ den som jag satte dit efteråt. Nu rann det ut olja o allt. Skall det vara såhär och hur ser isåfall en orginaldämpare ut?
Kan annars knappt vänta på att få ta ut bilen o känna hur den känns.
Har du inte fyllt fjäderbenet med olja runt din nya insatsdämpare så är det bäst du gör det snart.

(Hade du riktigt dåliga dämpare förut så KAN en del av oljan vara olja som läkt ut ur dämparen).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4718
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Var börja när man vill uppgradera chassit
Det är väl inte insatsdämpare orgina. Iaf inte på en vanlig 924/931. Där är fjäderbenet det yttre höljet av dämparen, sedan sitter den inre röret i dämparen tillsammans med ventiler mm. Släng ut allt och sätt i nya dämparen tillsammans med olja som patand sa så blir det bra.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Var börja när man vill uppgradera chassit
What? Har jag missuppfattat vad en insatsdämpare är då kanske? Trodde det var det när dämparen är "lös" i fjäderbenet så som det ser ut på våra bilar? Kan du förklara Cédric så jag vet vad jag lärt mig fel.Cédric wrote:Det är väl inte insatsdämpare orgina. Iaf inte på en vanlig 924/931. Där är fjäderbenet det yttre höljet av dämparen, sedan sitter den inre röret i dämparen tillsammans med ventiler mm. Släng ut allt och sätt i nya dämparen tillsammans med olja som patand sa så blir det bra.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Re: Var börja när man vill uppgradera chassit
Måste nog vara som cedric skrev. Verkade inte alls vara nån insatsdämpare orginal.
Jag använde infon från clarks garage men trodde oljepåfyllnaden gällde om man renoverade till samma typ av dämpare som där är originalt. Det står ju faktiskt "may be filled" som om man kan låta bli men kanske det är bäst att fylla på i alla fall. Verkar ju också vara noga med hur mycket olja man sätter dig. Tycker det är svårt att bedömma om man fyllt med 2/3.
The shock absorber housing may be filled with thin oil or ATF to improve cooling. However, the shock absorber housing should not be more than max. 2/3 full, if cartridge is touching bottom of housing. If too much oil was added, it would run out of the housing when hot. This would automatically cause incorrect diagnosis (defective absorber).
Jag använde infon från clarks garage men trodde oljepåfyllnaden gällde om man renoverade till samma typ av dämpare som där är originalt. Det står ju faktiskt "may be filled" som om man kan låta bli men kanske det är bäst att fylla på i alla fall. Verkar ju också vara noga med hur mycket olja man sätter dig. Tycker det är svårt att bedömma om man fyllt med 2/3.
The shock absorber housing may be filled with thin oil or ATF to improve cooling. However, the shock absorber housing should not be more than max. 2/3 full, if cartridge is touching bottom of housing. If too much oil was added, it would run out of the housing when hot. This would automatically cause incorrect diagnosis (defective absorber).
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Cédric
- Addict
- Posts: 4718
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Var börja när man vill uppgradera chassit
Patand:
Insatsdämparen, såsom dom man köper (koni mm) har ju hela dämparen komplett i en stålinsats (oljan är instängd mao). Orginaldämparen använder som jag skrev själva fjäderbensröret som yttre hölje och resten av prylarna i. Tar du ut kolvstången så rinner du ut mängder med olja eftersom du har tagit isär själva stötdämparen. Kolla på en sprängskiss om du hittar någon
zep:
oljan är som sagt för kylningens skull, annars får du ju en isolerande luftspalt. Blaska ner så mycket du vill, jag fyllde upp hela, inget har runnit utanför vad jag sett, även när det blivit hett..
Insatsdämparen, såsom dom man köper (koni mm) har ju hela dämparen komplett i en stålinsats (oljan är instängd mao). Orginaldämparen använder som jag skrev själva fjäderbensröret som yttre hölje och resten av prylarna i. Tar du ut kolvstången så rinner du ut mängder med olja eftersom du har tagit isär själva stötdämparen. Kolla på en sprängskiss om du hittar någon

zep:
oljan är som sagt för kylningens skull, annars får du ju en isolerande luftspalt. Blaska ner så mycket du vill, jag fyllde upp hela, inget har runnit utanför vad jag sett, även när det blivit hett..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Var börja när man vill uppgradera chassit
Så ni menar alltså att "insatsen" som sitter original inte är en insatsdämpare utan bara ett rör med hållare för de inre delarna av en dämpare?Cédric wrote:Patand:
Insatsdämparen, såsom dom man köper (koni mm) har ju hela dämparen komplett i en stålinsats (oljan är instängd mao). Orginaldämparen använder som jag skrev själva fjäderbensröret som yttre hölje och resten av prylarna i. Tar du ut kolvstången så rinner du ut mängder med olja eftersom du har tagit isär själva stötdämparen. Kolla på en sprängskiss om du hittar någon
Alternativt har jag aldrig sett en originaldämpare för när jag bytte på dämpare på cabben så tyckte jag nog att det var som en insatsdämpare på den, men den KAN ju ha fått ny dämpare mer än en gång på sina 25 års livstid...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Var börja när man vill uppgradera chassit
Jag öppnade mina orginal för skojs skull och kladdade ner mig rejält. Trodde att allt gått sönder. Tror det är BOGE benen som är uppbyggda med som Cédric beskriver det. Däremot har jag öppnat flera fjäderben med insatsdämpare från Koni och de har alltid varit torra. Bilsteins 36mm är upp-och-ner och vore direkt olämpliga att fylla med olja, men deras 30mm insatsdämpare borde gå att oljefylla.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Re: Var börja när man vill uppgradera chassit
Hur noga är det med oljan jag lägger i. Har kvar lite mobil1 5W50 o Valvoline racing 10W60. Mobilen börjar va två år gammal men varit inomhus hela tiden. Kan man blanda dessa eller lägga det ena i ena röret o det andra i andra röret. Tror inte jag har tillräckligt av båda för att fylla båda rören. Hur mycket kan det förresten gå i?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Who is online
Users browsing this forum: No registered users