bromsvätska vart ska man ha? varför silicon baserad?
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
blir nog ändå till att fortsätta med dot5, känns som om de är en lite för operation att byta tillbaks till dot 4. och desutom har den en högre kokpunkt änn vad dot4 har
Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag skulle inte direkt se det som en fördel. Om fukt inte blandar sig med bomsvätskan så betyder det att fukten samlas i små fickor, som sedan har en kokpunkt på 100 grader. då är det ju skitsamma vad bromsvätskan har för kokpunkt.Mattias 924 wrote:Fördelen är att den inte absorberar vatten som vanlig bromsvätska och därmed förhindrar rost i cylinderlopp och liknande. Dessutom så sjunker inte kokpunkten med tiden. Det är alltså bra för bilar som används vid bankörning och för bilar som står still största delen av året.
Detta är iaf vad jag lärt mig när jag utbildade mig till certificerad mek.
Jag skulle köpt billigaste biltemavätskan och "tvättat"
igenom systemet för att sedan hälla i finare dot 4 eller 5.1. Även på vekstan var det bannlyst att använda dot 5 till annat än nån gammal HD med konstiga packningar
Last edited by xanlar on 2009-07-24 11:55:53, edited 1 time in total.
Andreas Larsen
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Men om nu inte DOT 5 binder vatten.. vad lägger sig vätskan som kommer in i systemet då? Då borde de sammlas rent vatten i oken i slutändan då det är tyngre än bromsvätskan..
Skulle göra mig av med det direkt.. kolla kokpunkten på ATE racing blue.. den är förnäm till sitt pris..
Edit: då var man lite sen igen ;)
/C
Skulle göra mig av med det direkt.. kolla kokpunkten på ATE racing blue.. den är förnäm till sitt pris..
Edit: då var man lite sen igen ;)
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Där där är fel.xanlar wrote: Jag skulle inte direkt se det som en fördel. Om fukt inte blandar sig med bomsvätskan så betyder det att fukten samlas i små fickor, som sedan har en kokpunkt på 100 grader. då är det ju skitsamma vad bromsvätskan har för kokpunkt.
Vanlig bromsvätska är hygroskopisk. Den "suger" ut fukt ur luften på samma sätt som en torrboll vilket inte DOT.5 gör. http://www.torrbollen.se/index.html
Så nej, det blir ingen ansamling av vatten i bromssystemet så länge som man inte tillför vatten i bromsvätskebehållaren.
Om man ställer ett glas med vanlig bromsvätska brevid ett glas med motorolja och ett glas med DOT.5 så suger den vanliga bromsvätskan upp vatten från luften runt omkring men det gör inte de andra så det kommer inte att ligga en skvätt vatten på botten i glaset med motorolja eller glaset med DOT.5
Jag kan inte se att det har kommit ett enda hållbart argument för att byta tillbaka förutom det där med den möjliga svampigheten.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Dot5 Silikon är en utmärkt bromsvätska som inte tar till sig fukt.
Den funkar helt utmärkt i Hobbybilar som bara går lite på sommaren.
Hadde problem med bromsar som hängde sig på en Ford 76a för 15 år sedan.
Bytte till Dot5 vätska och bromsarna fungerar oklandrigt även i dag utan någon som hälst renovering.
Har svårt att tro att packningar tar skada av silikon.
Skulle vara kul om du fortsätter med Dot5 Per!!! Som långtids test i Porsche system.
Skulle kunna vara en bar sak för bilar som endast går få mil på sommaren, som min cab.
Jag var så nöjd med Dot5 efter erfarenheterna med Forden, så när jag blev med 944 så undersökte jag om det skulle funka även i Porschen.
Alla svar jag fick var Absolut NO, packningar skadas osv.... Porsche förbjuder!
Bosse
Den funkar helt utmärkt i Hobbybilar som bara går lite på sommaren.
Hadde problem med bromsar som hängde sig på en Ford 76a för 15 år sedan.
Bytte till Dot5 vätska och bromsarna fungerar oklandrigt även i dag utan någon som hälst renovering.
Har svårt att tro att packningar tar skada av silikon.
Skulle vara kul om du fortsätter med Dot5 Per!!! Som långtids test i Porsche system.
Skulle kunna vara en bar sak för bilar som endast går få mil på sommaren, som min cab.
Jag var så nöjd med Dot5 efter erfarenheterna med Forden, så när jag blev med 944 så undersökte jag om det skulle funka även i Porschen.
Alla svar jag fick var Absolut NO, packningar skadas osv.... Porsche förbjuder!
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
# Packningar sväller.Mattias 924 wrote:Varför inte?FSN wrote: Jag skulle aldrig hälla det i en vanlig bil.
# Den funkar dåligt tillsammans med ABS
# Har man stor behållare som inte är toppad med bromsvätska så får man kondens i den även om inte siliconvätskan suger till sig vatten som vanlig vätska gör. Vatten är förödande om den inte blandar sig med med bromsvätskan.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Att "vanlig" glykolbaserad vätska är suger åt sig vatten är ju den stora fördelen. Vi slipper korrosionsproblem och problem med kokpunktssänkning (minns att DOT-klassificeringen anger både lägsta torra och våta kokpunkt där våt är med ca 3% vatteninblandning = ganska mycket).
En silikonbaserad vätska har sina fördelar också men i en vardagbil som ser vinterbruk eller i en rejsbil kan vatten in vätskan ger förödande effekter OM det mot förmodan skulla komma in - ånglås eller ispropp, ingetdera lockar mig iaf. Men i sommarbilen som bara glids med ett par mil om året där man inte vill byta vätska hela tiden så är det väl lämpligt då den inte åldras nämnvärt.
Vad gäller packningar med mera så är det nog svårt att veta vad som fungerar och inte. Tillverkarens rekommendationer är nog det man får gå på. Alla bromsvätskor innehåller tillsatser som skall både smörja systemet och skydda packningar. Jag vet inte om DOT-klassificeringen även inkluderar tillsatser i mer än det avseende att alla DOT4-vätskor är blandningsbara med varandra osv.
En silikonbaserad vätska har sina fördelar också men i en vardagbil som ser vinterbruk eller i en rejsbil kan vatten in vätskan ger förödande effekter OM det mot förmodan skulla komma in - ånglås eller ispropp, ingetdera lockar mig iaf. Men i sommarbilen som bara glids med ett par mil om året där man inte vill byta vätska hela tiden så är det väl lämpligt då den inte åldras nämnvärt.
Vad gäller packningar med mera så är det nog svårt att veta vad som fungerar och inte. Tillverkarens rekommendationer är nog det man får gå på. Alla bromsvätskor innehåller tillsatser som skall både smörja systemet och skydda packningar. Jag vet inte om DOT-klassificeringen även inkluderar tillsatser i mer än det avseende att alla DOT4-vätskor är blandningsbara med varandra osv.
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
har pratat med förra ägaren idag, och frågade om bromsvätskan på bilen och då sa han att den flaskan jag fått med var visst till hans crossar och att de skulle vara 5.1 i stället
tur att man inte han hälla i den nya som jag köpte
så nu får jag inverstera i lite 5.1 dot i stället


Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
turboperan wrote:har pratat med förra ägaren idag, och frågade om bromsvätskan på bilen och då sa han att den flaskan jag fått med var visst till hans crossar och att de skulle vara 5.1 i ställettur att man inte han hälla i den nya som jag köpte
så nu får jag inverstera i lite 5.1 dot i stället

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users