bromsvätska vart ska man ha? varför silicon baserad?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
turboperan
Turbo-Poster
Posts: 506
Joined: 2007-06-04 15:07:08
Bilmodell: 944 turbo och s2
Location: Eneryda
Contact:

#16 Post by turboperan »

blir nog ändå till att fortsätta med dot5, känns som om de är en lite för operation att byta tillbaks till dot 4. och desutom har den en högre kokpunkt änn vad dot4 har
Per Gummesson
mob: 0733958640

Life´s 2 short 4 French cars and public transport

Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab

pcs: 11123
944svrige: 1799

biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#17 Post by xanlar »

Mattias 924 wrote:Fördelen är att den inte absorberar vatten som vanlig bromsvätska och därmed förhindrar rost i cylinderlopp och liknande. Dessutom så sjunker inte kokpunkten med tiden. Det är alltså bra för bilar som används vid bankörning och för bilar som står still största delen av året.
Jag skulle inte direkt se det som en fördel. Om fukt inte blandar sig med bomsvätskan så betyder det att fukten samlas i små fickor, som sedan har en kokpunkt på 100 grader. då är det ju skitsamma vad bromsvätskan har för kokpunkt.


Detta är iaf vad jag lärt mig när jag utbildade mig till certificerad mek.

Jag skulle köpt billigaste biltemavätskan och "tvättat"
igenom systemet för att sedan hälla i finare dot 4 eller 5.1. Även på vekstan var det bannlyst att använda dot 5 till annat än nån gammal HD med konstiga packningar
Last edited by xanlar on 2009-07-24 11:55:53, edited 1 time in total.
Andreas Larsen

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#18 Post by claves »

Men om nu inte DOT 5 binder vatten.. vad lägger sig vätskan som kommer in i systemet då? Då borde de sammlas rent vatten i oken i slutändan då det är tyngre än bromsvätskan..

Skulle göra mig av med det direkt.. kolla kokpunkten på ATE racing blue.. den är förnäm till sitt pris..

Edit: då var man lite sen igen ;)

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#19 Post by Mattias 924 »

xanlar wrote: Jag skulle inte direkt se det som en fördel. Om fukt inte blandar sig med bomsvätskan så betyder det att fukten samlas i små fickor, som sedan har en kokpunkt på 100 grader. då är det ju skitsamma vad bromsvätskan har för kokpunkt.
Där där är fel.

Vanlig bromsvätska är hygroskopisk. Den "suger" ut fukt ur luften på samma sätt som en torrboll vilket inte DOT.5 gör. http://www.torrbollen.se/index.html

Så nej, det blir ingen ansamling av vatten i bromssystemet så länge som man inte tillför vatten i bromsvätskebehållaren.

Om man ställer ett glas med vanlig bromsvätska brevid ett glas med motorolja och ett glas med DOT.5 så suger den vanliga bromsvätskan upp vatten från luften runt omkring men det gör inte de andra så det kommer inte att ligga en skvätt vatten på botten i glaset med motorolja eller glaset med DOT.5

Jag kan inte se att det har kommit ett enda hållbart argument för att byta tillbaka förutom det där med den möjliga svampigheten.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#20 Post by Bosse »

Dot5 Silikon är en utmärkt bromsvätska som inte tar till sig fukt.
Den funkar helt utmärkt i Hobbybilar som bara går lite på sommaren.
Hadde problem med bromsar som hängde sig på en Ford 76a för 15 år sedan.
Bytte till Dot5 vätska och bromsarna fungerar oklandrigt även i dag utan någon som hälst renovering.
Har svårt att tro att packningar tar skada av silikon.

Skulle vara kul om du fortsätter med Dot5 Per!!! Som långtids test i Porsche system.
Skulle kunna vara en bar sak för bilar som endast går få mil på sommaren, som min cab.

Jag var så nöjd med Dot5 efter erfarenheterna med Forden, så när jag blev med 944 så undersökte jag om det skulle funka även i Porschen.
Alla svar jag fick var Absolut NO, packningar skadas osv.... Porsche förbjuder!

Bosse

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#21 Post by FSN »

Om jag inte minns fel i all hast så kör många kartförare på siliconbaserad vätska. Jag skulle aldrig hälla det i en vanlig bil.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#22 Post by Mattias 924 »

FSN wrote: Jag skulle aldrig hälla det i en vanlig bil.
Varför inte?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#23 Post by FSN »

Mattias 924 wrote:
FSN wrote: Jag skulle aldrig hälla det i en vanlig bil.
Varför inte?
# Packningar sväller.

# Den funkar dåligt tillsammans med ABS

# Har man stor behållare som inte är toppad med bromsvätska så får man kondens i den även om inte siliconvätskan suger till sig vatten som vanlig vätska gör. Vatten är förödande om den inte blandar sig med med bromsvätskan.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#24 Post by firefish »

Att "vanlig" glykolbaserad vätska är suger åt sig vatten är ju den stora fördelen. Vi slipper korrosionsproblem och problem med kokpunktssänkning (minns att DOT-klassificeringen anger både lägsta torra och våta kokpunkt där våt är med ca 3% vatteninblandning = ganska mycket).
En silikonbaserad vätska har sina fördelar också men i en vardagbil som ser vinterbruk eller i en rejsbil kan vatten in vätskan ger förödande effekter OM det mot förmodan skulla komma in - ånglås eller ispropp, ingetdera lockar mig iaf. Men i sommarbilen som bara glids med ett par mil om året där man inte vill byta vätska hela tiden så är det väl lämpligt då den inte åldras nämnvärt.

Vad gäller packningar med mera så är det nog svårt att veta vad som fungerar och inte. Tillverkarens rekommendationer är nog det man får gå på. Alla bromsvätskor innehåller tillsatser som skall både smörja systemet och skydda packningar. Jag vet inte om DOT-klassificeringen även inkluderar tillsatser i mer än det avseende att alla DOT4-vätskor är blandningsbara med varandra osv.

User avatar
turboperan
Turbo-Poster
Posts: 506
Joined: 2007-06-04 15:07:08
Bilmodell: 944 turbo och s2
Location: Eneryda
Contact:

#25 Post by turboperan »

har pratat med förra ägaren idag, och frågade om bromsvätskan på bilen och då sa han att den flaskan jag fått med var visst till hans crossar och att de skulle vara 5.1 i stället :shock: tur att man inte han hälla i den nya som jag köpte :P så nu får jag inverstera i lite 5.1 dot i stället
Per Gummesson
mob: 0733958640

Life´s 2 short 4 French cars and public transport

Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab

pcs: 11123
944svrige: 1799

biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#26 Post by patand »

turboperan wrote:har pratat med förra ägaren idag, och frågade om bromsvätskan på bilen och då sa han att den flaskan jag fått med var visst till hans crossar och att de skulle vara 5.1 i stället :shock: tur att man inte han hälla i den nya som jag köpte :P så nu får jag inverstera i lite 5.1 dot i stället
:lol: Mysteriet löst! Dot 4 och Dot 5.1 går att blanda så vitt jag vet så vill du köra med en Dot 4 racevätska ska det gå bra också.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users