Motorn dör omedelbart

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
vim
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2008-07-02 09:43:30
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

#16 Post by vim »

Hej Jerker.
Orvar här. :)

Fattar inte riktigt. Du menar att min 944 -84 visst har DME, och att det funkar med samma DME till alla årsmodeller?

vim
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2008-07-02 09:43:30
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by vim »

Förresten.
OM DME/bränslerelät "sitter vid förarens högra knä",
vad heter det på svenska som Clarks kallar Fule Pressure Regulator och som sitter under huven?

http://clarks-garage.com/shop-manual/fuel-07.htm

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#18 Post by jerker67 »

vim wrote:Förresten.
OM DME/bränslerelät "sitter vid förarens högra knä",
vad heter det på svenska som Clarks kallar Fule Pressure Regulator och som sitter under huven?

http://clarks-garage.com/shop-manual/fuel-07.htm

Vid höger knä finns väl inget :?: kan vara en nyare modell 944(i motorrummet) samt att han har ev en Högerstyrd bil...

På vara 84or sitter den långt upp vänster knä andra raden jo nyare bättre DME relän kommer från 911 993 modellen(samma på 944 911)som är lite omgjord och håller bättre ett tips om detta är felet ha alltid en i reserv
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#19 Post by jerker67 »

kan skicka min res så får du pröva Orvar tog 5 min innan jag fattade att det var du :oops: :oops:
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

vim
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2008-07-02 09:43:30
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

#20 Post by vim »

Nepp. Fick låna ny DME av Emm (tack!) men det gjorde ingen skillnad.
Ska bort över helgen så på måndag ska jag jaga vidare.
Fick igång den lite lättare med Clark's tips ang FPR och att koppla bort en kontakt så kanske ett spår att köra på.

Clark's föreslår följande:

Without question, one of the best checks for a faulty FPR is to check the fuel pressure at the rail. If you have access to a 0-100 psi fuel pressure gauge , check the fuel pressure at the rail using FUEL-01. Normally a faulty fuel pressure regulator will result in a very high fuel pressure. So, if your fuel pressure is well above the specs provided in FUEL-01, you probably have a bad FPR.

Räcker det med Biltema 15-1366 för det tror ni?

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#21 Post by Mårten »

Ser inte så ut vad jag kan se. Av bilden så ser den ut att kunna mäta upp till 10 psi och det motsvarar bara ca 0,7 Bar. Nu vet jag iofs inte vad det är för bränsletryck på en n/a... På turbon är ju orginalregulatorn på 2,5 Bar.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#22 Post by Mats Jacobsson »

Har för mej att N/A också har ca 2,5 bar.
Det går att montera en oljetrycksgivare (elektrisk) för att kolla, kommer inte ihåg vad det är för gänggång. Sitter en plugg i framkant på railen.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

#23 Post by Shrimpen »

Hej,
Låter som liknande problem som jag hadde.
Bilen stratade, gick en liten stund (ca 1min) sedan tvärdöd.
Det var DME styrboxen (inte relät) som var trasig. Köpte en beggad från Sandén. Har för mig att den kostade under 2000 kr. Sedan var problemet borta.
Kolla om du inte kan låna en box av någon, så slipper du köpa saker i onödan.

Du kan enkelt kolla om det är gnistan som försvinner. Motorn går utmärkt att starta på bara tre burkar en kortare stund. Jag lossade tvåans tändkabel och satte dit ett extrastift (du bör ha stift i alla hål) som jag höll koll på när motorn gick. När motorn dog försvann gnistan. Då kan man i alla fall avgöra om det är bensin eller gnista som är problemet.

Lycka till.

Anders
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#24 Post by kghas »

Dette er et problem jeg kjenner igjen. Har brukt ca. 4 uker på å finne ut av det og fant feilen: Kontakten mellom DME og ledningsnettet har dårlig kontakt på pin 14 og 15. de styrer spridarna, hvor jeg målte 6V på en av kontaktene. Du kan se alt hva jeg har testet på linken biltråden min under. Lykke til. Dette er det værste problemet jeg har hatt så langt....

User avatar
Fagerlund
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2007-10-28 21:05:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#25 Post by Fagerlund »

Jag skulle kolla bränsletrycksregulatorerna. Det var en av dom som var trasiga på min 944 N/A.
Åkte till en bilskrot och köpte 2 st för 600 kr med lite slangar.
Du kan kolla så att bränsletrycker är som det ska va i fjulrailen, bara du har typ en barmätare och en slang. kommer inte ihåg hur många bar den ska ligga på men typ runt 3 bar (Svagt minne)

Min bil dog bara helt plötsligt. sen väntade man i 20 sekunden och startade så gick den i 3 sek och så gjorde den lika dant nästa gång osv...
Men om man vred om nyckel direkt efter den gått dom där 3 sekunderna så gick den inte igång alls.
Kan du köra bilen på startgas. (typ punkta in gas i luftburken utan filter) så är det bränslefel, det kan jag slå vad om. =)
prova, det är värt det!

/Simon

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

#26 Post by mr.b »

Så betedde min sig också i våras. Gick ok för att sedan plötsligt stanna, startade efter en stund för att stanna efter ett par hundra meter. Kopplade in en tryck mätare på fuelrailen och den visade normalt tryck en stund för att sedan gå i botten varvid motorn stannade. Tog man lös en spridar kontakt så gick motorn (på 3 cyl.) fast bränsletrycket var 10+bar.. Satte man i kontakten dog motorn genast. Byte av bränsle trycks regulatorn fixde felet. (bytte till ställbar malpassi för jag hade en sådan liggande.)
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

vim
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2008-07-02 09:43:30
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

#27 Post by vim »

Tack för tipsen!

Bränsletrycket i railen är helt normalt.

Har faktiskt lämnat in den nu på 3XLarsson i Malmö.
Ska resa bort en vecka och pallar inte meka bort hela resten av sommaren.
Vore ju kul att köra lite också. :)
Får se vad de kommer fram till och vad det skulle kosta.

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#28 Post by Tino Carrasco »

En dum fråga bara, jag hade samma syndrom på en annan bil men där visade det sig vara fint tryck i railen men spridarna var F-n helt igen kakade! Man kan rycka loss spridarna och kolla hur det ser ut? Jag plockade av dom lät dom torka och sen knackade jag ut den bruna rostiga avlagringen såg ut som fin kaffe sump.
Sen var det en ny bil.
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users