firefish wrote:Håller med ovanstående - börja med oljetempmätare. Rätt skönt att veta när det är ok att börja gasa och när man ska sluta. Anmärkningsvärt hur lång tid det trots allt tar att få upp oljan i anständig drifttemperatur.
Med tanke på att din motor är relativt nyihopsatt så är det väl inte helt osannolikt att en liten utstickande packningsbit, packningsmassa eller liknande kan ha släppt, satt sig på fel ställe och nu begränsar flödet av olja genom värmeväxlaren. Ganska enkelt att skölja ur kylkretsen för säkerhets skull.
Sen får etiketter och tester säga vad de vill - jag skulle aldrig hälla biltemaolja i en högprestandamotor och framför allt inte i en räserbil. Kalla mig fåntratt men det som tar livet av en motor är när metall får kontakt med metall av olika orsaker. Bra smörja och frisk kamrem är viktigare än allt annat.
Högprestandamotor, vardå ? 163 hästar på 2.5 liter och traktorvarvtal är ju inte särskilt mycket att komma med. Men hade jag byggt en räsermotor för 120k hade jag nog funderat över att byta bort biltemaoljan
patand wrote:STOOOOOOOOOOPPPPPPPPPPP!!!!!!!!!! Inte en tråd till om vilken olja som är bra och vilken som inte är bra! Det vet vi ju alla att det bara spårar ur...
Hehe, det är lugnt! Lite måste man ju få ha åsikter även om olja, men vi har haft x-antal oljetrådar som iaf inte leder till något klart svar på vad som är bra och inte. Därav att vi numera avråder från att diskutera oljesorter öppet på forumet.