Nahpets wrote:Vad borde jag ha om jag inte vill ha original taktventil?
Antar att alla alternativ innebär minst lika dyrt och att jag måste ha andra komponenter också för att forma ett helt system ... ?
Mvh
Stephan
Ett steg 1 trim och ny slang från ic-rör till wg med enbart den medföljande boost controllern monterad
emm wrote:Taktventilen kostar ca en tusing... bara det är värt att kasta den i sjön om man nu vill trimma lite mer... dessutom är det ett helvete att byta den om man bestämmer sig för att inte lyfta insuget (fråga mig hur jag vet...).
emm, som har en ny monterad, beställde tre stycken varav två var kassa... svensk kvalisort det...
Mister emm ... tre korkpackningar och tre taktventiler. Låter som ett mönster ...
Har du kollat ditt avgassystem på läckor? Jag fick dåliga värden när jag kollade på jobbet innan besiktning. Hade 3 större läckor och en mindre. Jag har själv problem med att laddtrycket inte håller sig. Fixade läckorna med monteringspasta för avgassystem. Det var ju förstås en väldigt tillfällig lösning men jag upplevde att bilen plötsligt gick mycket bättre med högre ladd som höll hela vägen upp till rött.
Kan det vara så kanske att turbobilar är lite känliga för avgasläckor?
Har kollat min taktventil och den ser ut funka bra. Klickar fint när jag spänningssätter den, har rätt Ohmtal ...
Hmmm ... fortsättning följer ... suger fett kan jag säga.
Ska trycktesta återigen nedströms turbo och gå lös på slangarna under insuget mer fokuserat än tidigare.
- Om jag blåser i (kontroll)slangen till WGn så ska det vara tätt dvs ingen luft ska pysa någonstans? .... Borde vara ja på den frågan .. om jag nu då inte lyckas leverera de tiondelar bar som får den öppna sig.
- Detsamma borde väl gälla om jag blåser i taktventilens slang som går från nedströms turbo (på ingående IC rör). När motorn är stängd, ska taktventil leda all luft till WGn. Om jag spänningsätter den så ska den stänga helt och leda luft åter till ingående turbo enligt det schema som finns i denna tråd.
Samtidigt lossar jag kontrollslang till WGn.
Genom att systematiskt blåsa i ingående IC rör slang och ställa om taktventil borde jag får reda på om någon läcka i dess slangar existerar. Dvs de gröna slangarna/kopplingarna felsöks.
Det test jag gjorde för att kontrollera WGns skick var inte korrekt ... (pluggade slangen från WGn till pysventil) ...
Utan nu pluggades slangen från taktventilen till pysventil.
Börjar bli gammal och stressig så jag minns inte vad jag gör ibland .
Nu sitter en Sandén shimsad jävel och TJENARE vad laddet kommer .
TACK Sandén för din snabba och självuppoffrande leveransservice.