Fortsatt lågt laddtryck - felsökning fortsätter. LÖST!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#16 Post by Nahpets »

Berg wrote:Här är info om hur man kontrollerar taktventilen.
Klockrent, tack!
Ska felsöka och återkommer!

Mvh
Stephan
Last edited by Nahpets on 2009-03-30 23:59:05, edited 1 time in total.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#17 Post by Nahpets »

gurra wrote:
Nahpets wrote:Vad borde jag ha om jag inte vill ha original taktventil?
Antar att alla alternativ innebär minst lika dyrt och att jag måste ha andra komponenter också för att forma ett helt system ... ?

Mvh
Stephan
Ett steg 1 trim och ny slang från ic-rör till wg med enbart den medföljande boost controllern monterad :wink:
:)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#18 Post by Nahpets »

emm wrote:Taktventilen kostar ca en tusing... bara det är värt att kasta den i sjön om man nu vill trimma lite mer... dessutom är det ett helvete att byta den om man bestämmer sig för att inte lyfta insuget (fråga mig hur jag vet...).

:)
emm, som har en ny monterad, beställde tre stycken varav två var kassa... svensk kvalisort det...
Mister emm ... tre korkpackningar och tre taktventiler. Låter som ett mönster ...
;)

User avatar
osendosen
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2008-04-13 15:14:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Nacka/danvikstull/sthlm
Contact:

#19 Post by osendosen »

Har du kollat ditt avgassystem på läckor? Jag fick dåliga värden när jag kollade på jobbet innan besiktning. Hade 3 större läckor och en mindre. Jag har själv problem med att laddtrycket inte håller sig. Fixade läckorna med monteringspasta för avgassystem. Det var ju förstås en väldigt tillfällig lösning men jag upplevde att bilen plötsligt gick mycket bättre med högre ladd som höll hela vägen upp till rött.

Kan det vara så kanske att turbobilar är lite känliga för avgasläckor?
Att njuta är att köra Porsche!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#20 Post by gurra »

osendosen wrote: Kan det vara så kanske att turbobilar är lite känliga för avgasläckor?
Absolut!
Avgasläckage före turbon (dvs grenrör, crossover samt inlopp till wg) kommer att försämra spool-up, respons samt även minska laddtrycket.

Efter turbon är lackage bara en fördel ;)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#22 Post by Nahpets »

Har kollat min taktventil och den ser ut funka bra. Klickar fint när jag spänningssätter den, har rätt Ohmtal ...

Hmmm ... fortsättning följer ... suger fett kan jag säga.

Ska trycktesta återigen nedströms turbo och gå lös på slangarna under insuget mer fokuserat än tidigare.

- Om jag blåser i (kontroll)slangen till WGn så ska det vara tätt dvs ingen luft ska pysa någonstans? .... Borde vara ja på den frågan .. om jag nu då inte lyckas leverera de tiondelar bar som får den öppna sig.
- Detsamma borde väl gälla om jag blåser i taktventilens slang som går från nedströms turbo (på ingående IC rör). När motorn är stängd, ska taktventil leda all luft till WGn. Om jag spänningsätter den så ska den stänga helt och leda luft åter till ingående turbo enligt det schema som finns i denna tråd.
Samtidigt lossar jag kontrollslang till WGn.

Genom att systematiskt blåsa i ingående IC rör slang och ställa om taktventil borde jag får reda på om någon läcka i dess slangar existerar. Dvs de gröna slangarna/kopplingarna felsöks.

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#23 Post by Nahpets »

Det var wastegaten !!
Slapp fjäder var orsaken.

Det test jag gjorde för att kontrollera WGns skick var inte korrekt ... (pluggade slangen från WGn till pysventil) :oops: ...
Utan nu pluggades slangen från taktventilen till pysventil.
Börjar bli gammal och stressig så jag minns inte vad jag gör ibland :).

Nu sitter en Sandén shimsad jävel :) och TJENARE vad laddet kommer :D .
TACK Sandén för din snabba och självuppoffrande leveransservice.

Mvh
Stephan

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#24 Post by firefish »

Skööönt, grattis till trycket!
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#25 Post by Nahpets »

firefish wrote:Skööönt, grattis till trycket!
Skojar du ... så gott!!! ;)

Mvh
Stephan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users