Vad skiljer en turbo från en turbo S

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#16 Post by Erol »

poyee600rr wrote:Ok, alltså är inte min turbo s, men vad har turbo s som inte min turbo -89 har :?

som sagt 1988 kallas Turbo S tillverkad i ca: 1000 ex, och -89-91 kallas bara för turbo men dem har samma grejer (250hk,m030 ställbar koni dämpare,större bromsar,diffad å oljekyld växellåda) som turbo s eller :? :?:
Alla turbo skall ha oljekyld växellåda!

Pehr Johnsson wrote:
poyee600rr wrote: varför har vissa 944 sidolister på dörrarna å andra inte har jag sett.
NÄSTA FRÅGA! :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Därför att listerna var tillval, dvs. ingick inte.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

#17 Post by poyee600rr »

Erol wrote:
Alla turbo skall ha oljekyld växellåda!


/ Erol
inte -86 -87 va, bara dem som ha diff eller :?:

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#18 Post by Erol »

poyee600rr wrote:
Erol wrote:
Alla turbo skall ha oljekyld växellåda!


/ Erol
inte -86 -87 va, bara dem som ha diff eller :?:

Jo, vad jag vet alla turbo, min -86:a har det ialla fall, även "951master" har kylning på sin -86:a.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

#19 Post by poyee600rr »

Erol wrote:
Jo, vad jag vet alla turbo, min -86:a har det ialla fall, även "951master" har kylning på sin -86:a.

/ Erol

Ok, alla turbo har oljekylning. har alla turbo diffbroms :?:
läser köpguiden på bilsport nu å där sägs det att -89 fick förstärkt drivlina å diffbroms. och vad innebär förstärkt drivlina :?:

på min bils options list står det M220 LOCKING DIFFERENTIAL 40 %, var det nåt man måste beställa :?:

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#20 Post by Pehr Johnsson »

poyee600rr wrote:
Erol wrote:
Jo, vad jag vet alla turbo, min -86:a har det ialla fall, även "951master" har kylning på sin -86:a.

/ Erol

Ok, alla turbo har oljekylning. har alla turbo diffbroms :?:
läser köpguiden på bilsport nu å där sägs det att -89 fick förstärkt drivlina å diffbroms. och vad innebär förstärkt drivlina :?:

på min bils options list står det M220 LOCKING DIFFERENTIAL 40 %, var det nåt man måste beställa :?:
Nej, alla har inte diffbroms.

Fösrstärkt drivlina var väl ettan och tvåan som förstäktes??

Diffbroms 40% M220 var standard -89 (kanske även 90?) Annars var M220 option.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#21 Post by Maxx »

poyee600rr wrote:Ok, så jag har en låtsas turbo s då med extra utrustning :lol: . så som: ac, el-stolar + stjärt värm + läder , klang paket, larm, takluka. servo då, är det standard -88 å framåt?

va alla -88 turbo s lika (förutom lacken), kunde man välja/köpa vilken option man vill ha, på -88 turbo s

varför har vissa 944 sidolister på dörrarna å andra inte har jag sett.
Du har ingen låtsas-turbo-S, du har en 100% äkta sen 944 turbo (dvs med 250 hk-motor). :wink:
Personligen skulle jag hellre ha en fullutrustad sen 944 turbo än en 944 turbo S. Sen finns det säkert de som vill ha en "riktig" turbo S i silberrose metallic och vinrödinredning. Smaksak. :D

Alla 944 turbo S är inte i "orginalutförande", utan kunde beställas med de options som fanns till "vanliga" 944 turbo. Tror det tillverkades lite drygt 1600 ex av turbo S.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

#22 Post by poyee600rr »

Ok nu kan jag sov gott :D :D -_- -_-

Mvh/ Poyee

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users