Smällande oljud under bilen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#16 Post by TPR »

PT944 wrote:Garanterat?? Drivknut???? Lägg dig under och känn om du har ngt glapp i drivknutarna låt ettans växel ligga i :idea:
Hur mycket glapp kan det vara i drivknutarna?
Jag hör ett klonkande inne i bilen när jag försiktigt startar på ettan eller backen, hörs ej utifrån.
Har känt på drivaxlarna och visst finns det ett glapp där, kommer dock inte ihåg om jag hade växel i... :oops:
Går uppskattningsvis vrida dem ca 4-5 mm men likadant på båda sidor.
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#17 Post by Karl Birgander »

Är det 4-5 mm i drivknutarna så skulle jag säga att det är alldles för mycket.
Mina kan jag knappt vrida 1-2 mm.

Försök lokalisera om det är just drivknutarna som glappar 4-5 mm eller hela drivlinan.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#18 Post by TPR »

Ska försöka lägga mig under bilen nästa vecka och felsöka...
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#19 Post by Robert Örebro »

Jag pratade med Sanden. Han trodde det ev kunde vara sväghjulet i min bil.
Nån som satt in lättare svänghjul i sin 968? Hur stor är skillnaden mot org?
Intressant då jag använder den mest på banmöten.

Jag blev förnedrad :wink: av Bosses fina gamla vita 968 CS sist på
Mantorp Open Pitlane PCS möte i R2.
En duktigt snabb chaufför satt i den bilen. Jag tyckte själv jag hade ett högt bra tempo till jag blev omkörd. Försökte ta rygg på den vita men hängde inte med. Jag måste öva mer, lucky me :lol:
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

Robert Örebro wrote:Jag pratade med Sanden. Han trodde det ev kunde vara sväghjulet i min bil.
Nån som satt in lättare svänghjul i sin 968? Hur stor är skillnaden mot org?
Intressant då jag använder den mest på banmöten.

Jag blev förnedrad :wink: av Bosses fina gamla vita 968 CS sist på
Mantorp Open Pitlane PCS möte i R2.
Det är nog för att det sitter ett lättat svänghjul i den bilen... ;) (jo det är sant!)

Kolla med Bosse har för mig det var han som bytte till det lättade svänghjulet, han kan nog ge mer info om hur det går till och vad skillnaden blir. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#21 Post by Robert Örebro »

Hej Patand
Jag får kolla med Bosse

MVH
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Gör det Robert! :)

F-n varje gång jag ser ett inlägg från dig så längtar jag tillbaka till Ringen... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#23 Post by Robert Örebro »

Jag längtar också till Ringen. Får hoppas jag har budget till det nästa år för det är en upplevelse för livet att vara där och KÖRA där. 8)
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#24 Post by Isse »

Jag märkte av ett liknande klonkande ljud tidigare i somras på väg hem en dag från jobbet. Jag blev väldigt fundersam då "klonkarna" kom i lätta kurvor på ojämn väg (vägarbetsområde i innerstaden). Jag trodde först att det var ett löst hjul så jag stannde och rystade var hjul men de var helt okej. När man hade växeln i och knuffade bilen fram och tillbaka hördes inget onormalt. Dock när ja la mig under bilen och ruckade drivaxlarna sidledes så klonkad det, precis som att drivdamaskerna inte var styva nog att hålla drivaxeln på plats. Ljudet visa sig bara denna varma sommardag, och jag har inte hört något mer av det igen. Dock så har jag läst i någon tråd att man kan fylla dem med lite fett så fungerar fettet lite som en dämpning.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#25 Post by andgus »

Sandén i götet känner nog de flesta av oss till....... :wink:
Han och Utzon är det vi västsvenskar har tur att ha nära till!

/Anders
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#26 Post by TPR »

Karl Birgander wrote:Är det 4-5 mm i drivknutarna så skulle jag säga att det är alldles för mycket.
Mina kan jag knappt vrida 1-2 mm.

Försök lokalisera om det är just drivknutarna som glappar 4-5 mm eller hela drivlinan.
Nu har jag äntligen tagit mig tid för att krypa in under bilen... :oops:
Som Karl nämnde så går drivaxlarna inte vrida särskilt mycket, vet inte varför jag fick för mig att de gick att vrida mer, kanske inte hade växel i eller något liknande.

Det klonkande ljudet precis vid start på ettan eller backen hörs inte längre, hördes enbart efter ett pass på Kinnekulle.
Däremot har jag ett malande ljud i vänstersvängar vilket jag trodde var hjullagret höger bak, men nu är jag osäker då inget annat tyder på att det är lagret, inget glapp eller oljud vid kontroll.
Detta hörs enbart vid hård körning typ bana/slalom

Vid kontroll av bakvagnen idag så märker jag att höger drivaxel klonkar ganska hårt när man rycker den inåt/utåt,
Låter som den tar i navet, dvs bara när man trycker den utåt mot hjulet.
Bakvagnen stod vid detta tillfälle med pallbockarna på länkarmarna, dvs höjden på hjulet och vinkeln på drivaxel var ungefär som när bilen står på backen.
På vänster sida finns inget liknande ljud och det känns som man kan flytta drivaxeln längre ut (utan att den tar i).
När jag istället lyfter under växellådan finns samma ljud kvar men i mindre grad.

Någon idé vad detta kan vara?
Yttre drivknut utsliten?

Ska försöka få Sandén att kolla på det, tror jag...
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users