Karl Birgander wrote:Är det 4-5 mm i drivknutarna så skulle jag säga att det är alldles för mycket.
Mina kan jag knappt vrida 1-2 mm.
Försök lokalisera om det är just drivknutarna som glappar 4-5 mm eller hela drivlinan.
Nu har jag äntligen tagit mig tid för att krypa in under bilen...
Som Karl nämnde så går drivaxlarna inte vrida särskilt mycket, vet inte varför jag fick för mig att de gick att vrida mer, kanske inte hade växel i eller något liknande.
Det klonkande ljudet precis vid start på ettan eller backen hörs inte längre, hördes enbart efter ett pass på Kinnekulle.
Däremot har jag ett malande ljud i vänstersvängar vilket jag trodde var hjullagret höger bak, men nu är jag osäker då inget annat tyder på att det är lagret, inget glapp eller oljud vid kontroll.
Detta hörs enbart vid hård körning typ bana/slalom
Vid kontroll av bakvagnen idag så märker jag att höger drivaxel klonkar ganska hårt när man rycker den inåt/utåt,
Låter som den tar i navet, dvs bara när man trycker den utåt mot hjulet.
Bakvagnen stod vid detta tillfälle med pallbockarna på länkarmarna, dvs höjden på hjulet och vinkeln på drivaxel var ungefär som när bilen står på backen.
På vänster sida finns inget liknande ljud och det känns som man kan flytta drivaxeln längre ut (utan att den tar i).
När jag istället lyfter under växellådan finns samma ljud kvar men i mindre grad.
Någon idé vad detta kan vara?
Yttre drivknut utsliten?
Ska försöka få Sandén att kolla på det, tror jag...