Hjälp mig felsöka 968a som går orent/ryckigt. (klart)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#16 Post by Sahlle_9xx »

Skulle oxå säga lambdasond. Inte bra för kissen (katalysator) att åka omkring så. Men borde det inte tändas någon varningslampa när bilen börjar gå illa då... Min gamla saab turbo gick bra under belastning men surade ner sig på tomgång och vid "torrvarvning" när spridarna var kass och flödade fritt, men då snackar vi ju ett gammalt hederligt k-jetronic... Konstigt att inga felkoder kommer upp.
Porschelös :-(

User avatar
Nilsson
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-05-27 10:59:43
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#17 Post by Nilsson »

Min gissning är som Karl skrev spjällägesgivaren, har precis bytt min då jag haft liknande symtom innan tills det slutade med att det blev "varvstopp" redan vid 2000rpm , med givaren urkopplade gick den klart bättre än innan men med förhöjd tomgång.
Hade även ingen riktig motorbroms innan, motorn gick med lite stödgas även när man släppte av helt, kolla detta.
Leksak: Porsche 944 turbo

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#18 Post by Berg »

conta wrote:Hej hallå
Det pratas om knacksensorer mm vad är det? Vad gör dom.
Mvh Conny
Knacksensor är en typ av givare som är skruvad i motorblocket och kopplad till styrboxen. Sensorn mäter vibrationer i motorblocket och styrboxen analyserar datan samt detekterar om motorn spikar. Då vidtas olika åtgärder som tex sänkning av tändning samt i förekommande fall laddtryck. Alla motorer har inte knacksensorer, vet ej om din har det.


Man kan också misstänka dåliga tändkablar som orsak till problemen. Kör motorn i mörker och kolla på tändkablarna. Ser man då att det "läcker" tändenergi genom att små gnistor hoppar vid tändkablarna är det dags för ett byte. Man kan också mäta upp kablarna med multimeter.

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#19 Post by Axel »

Har provat med urkopplad gasspjällgivare men då gick den knappt alls.
Har också varit inne på att det kan vara lambdasonden, men verkstan sa att lambdavärdet var ok.. och inga felkoder.....
Men har ju ej sett detta själv, så det är nog läge på att börja dubbelkolla.

Någon som vet hur jag kan kolla lambdan själv, utan typ dator...?



mvh

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#20 Post by Axel »

Ingen som vill köpa en Porsche billigt?
Fint skick 8000mil s-bok, och ryckig motorgång.

Mvh

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#21 Post by Karl Birgander »

Lambda värdet kan ju vara ok ändå om jag fattat rätt.
Verkstäder mäter ju inte om lambdan funkar utan att luft/bränsleförhållandet är rätt i ändröret.

Som förstått så skall man kunna mäta utgående signal från sonden och är den ok, så skall man få ett värde på 0,5-ca 1,0 volt på tomgång. (naturligtvis varm motor och kringutrustning)

Har du provat att köra utan gasspjällägesgivare eller bara stående på tomgång?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#22 Post by FSN »

Axel wrote:Ingen som vill köpa en Porsche billigt?
Fint skick 8000mil s-bok, och ryckig motorgång.

Mvh
Jag tar den om det är BILLIGT
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

conta
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2006-12-08 20:30:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/ Huddinge
Contact:

#23 Post by conta »

Min 928 är en -86 så har ingen Lambda...
Yoho vad det går....

conta
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2006-12-08 20:30:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/ Huddinge
Contact:

#24 Post by conta »

F n Axel, kom igen nu. Inte deppa ihop ännu. Allt löser sig :-)
Tänk på mig som ska till Nurburgring på måndag med en bil som knappt gör 180... eller jag menar man får hålla i sig i 50 så man inte viplash p g a alla ryck
Yoho vad det går....

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#25 Post by Axel »

Karl Birgander wrote:Lambda värdet kan ju vara ok ändå om jag fattat rätt.
Verkstäder mäter ju inte om lambdan funkar utan att luft/bränsleförhållandet är rätt i ändröret.

Som förstått så skall man kunna mäta utgående signal från sonden och är den ok, så skall man få ett värde på 0,5-ca 1,0 volt på tomgång. (naturligtvis varm motor och kringutrustning)

Har du provat att köra utan gasspjällägesgivare eller bara stående på tomgång?
Jag har ej provkört otan gasspjällägesgivare.
Men jag ska ta och mäta värdet på lamdan på fedag.
Ska bli intresant!
Skulle vara fint om det är felet!

Har nämligen haft bilen inlämnad på stans bästa(?) bilel firma i nästan 2månader utan att dom hittade felet...

Men som jag har erfarigt tidigare så är det ju antusiasterna som kan mer än proffsen.

Proffs=lever på det
Antusiast=lever för det !!! 8)

tack tack sålänge!

Denna sommaren har bilen endast gått till och från verkstad 2ggr.
Det är allt, totalt ca1,5mil. kul att betala tusenlappar i skatt/försäkring för det va?

Mvh

conta
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2006-12-08 20:30:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/ Huddinge
Contact:

#26 Post by conta »

Vet inte riktigt hur en 968 ser ut under huven men tänkte gissa att det finns gummislangar från LMM till insuget. Kanske sprucken? Tjyvluft?
Kan man väl enkelt kolla med startgas.
Yoho vad det går....

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#27 Post by FSN »

conta wrote:Vet inte riktigt hur en 968 ser ut under huven men tänkte gissa att det finns gummislangar från LMM till insuget. Kanske sprucken? Tjyvluft?
Kan man väl enkelt kolla med startgas.
Ingen LMM på 968.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#28 Post by Axel »

FSN wrote:
conta wrote:Vet inte riktigt hur en 968 ser ut under huven men tänkte gissa att det finns gummislangar från LMM till insuget. Kanske sprucken? Tjyvluft?
Kan man väl enkelt kolla med startgas.
Ingen LMM på 968.
LMM=LuftMängdsMätare ???

isf Har jag en iallafall..

Har även provat med en ny.

Mvh

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#29 Post by Axel »

Nägon som vet hur man mäter upp lamdasonden?
Ska ju testa detta på fredag..
Mäder men mellan jord och sonden, eller mellan olika polen på sonden...????

Mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#30 Post by patand »

Axel wrote:Nägon som vet hur man mäter upp lamdasonden?
Ska ju testa detta på fredag..
Mäder men mellan jord och sonden, eller mellan olika polen på sonden...????

Mvh
Om du har en tretråds lambda så stämmer detta:
En sladd är +12 Volt till förvärmningen i sonden.

Sladd nummer två är jord till förvärmningen.

Den tredje sladden är Lambda-signalen.

Lambdasignalen är jordad via avgasröret.

Lambdasignalen skall mätas med hög impedans.
Om man ansluter spänning till Lambda-signalen så kan man genast kasta
sensorn, eftersom den då genast har gått sönder.

Ta reda på vilken sladd som ansluter vad, genom att kika på sladdarna i bilen.

Om man skall mäta sensorn, så tar man en modern multimeter, med "strömlös" spänningsmätning, och ansluter
plus från den till Lambda-signalen, via ett skydds-motstånd på cirka 100 kiloOhm. Och minus till höljet på sensorn.

Sedan så ansluter man 12 Volt till förvärmningen och låter den bli varm. (Tar ett par-tre minuter).
Lägg gärna sensorn på ett kaffefat, eller något annat värmetåligt.

När sensorn är varm så tar man en helt vanlig cigarett-tändare och, (utan att tända den), pyser in gas i sensorn.
Då skall sensorn indikera "Lambda 1", och spänningen ut skall på en helt vanlig smalbandslambda-sensor
vara 0.455 Volt. Då fungerar den.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users