Hjälp mig felsöka 968a som går orent/ryckigt. (klart)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 337
- Joined: 2004-04-28 21:49:06
- Bilmodell: VW Polo GTI -06
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Skövde
- Contact:
Skulle oxå säga lambdasond. Inte bra för kissen (katalysator) att åka omkring så. Men borde det inte tändas någon varningslampa när bilen börjar gå illa då... Min gamla saab turbo gick bra under belastning men surade ner sig på tomgång och vid "torrvarvning" när spridarna var kass och flödade fritt, men då snackar vi ju ett gammalt hederligt k-jetronic... Konstigt att inga felkoder kommer upp.
Porschelös :-(
- Nilsson
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-05-27 10:59:43
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Min gissning är som Karl skrev spjällägesgivaren, har precis bytt min då jag haft liknande symtom innan tills det slutade med att det blev "varvstopp" redan vid 2000rpm , med givaren urkopplade gick den klart bättre än innan men med förhöjd tomgång.
Hade även ingen riktig motorbroms innan, motorn gick med lite stödgas även när man släppte av helt, kolla detta.
Hade även ingen riktig motorbroms innan, motorn gick med lite stödgas även när man släppte av helt, kolla detta.
Leksak: Porsche 944 turbo
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Knacksensor är en typ av givare som är skruvad i motorblocket och kopplad till styrboxen. Sensorn mäter vibrationer i motorblocket och styrboxen analyserar datan samt detekterar om motorn spikar. Då vidtas olika åtgärder som tex sänkning av tändning samt i förekommande fall laddtryck. Alla motorer har inte knacksensorer, vet ej om din har det.conta wrote:Hej hallå
Det pratas om knacksensorer mm vad är det? Vad gör dom.
Mvh Conny
Man kan också misstänka dåliga tändkablar som orsak till problemen. Kör motorn i mörker och kolla på tändkablarna. Ser man då att det "läcker" tändenergi genom att små gnistor hoppar vid tändkablarna är det dags för ett byte. Man kan också mäta upp kablarna med multimeter.
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
Har provat med urkopplad gasspjällgivare men då gick den knappt alls.
Har också varit inne på att det kan vara lambdasonden, men verkstan sa att lambdavärdet var ok.. och inga felkoder.....
Men har ju ej sett detta själv, så det är nog läge på att börja dubbelkolla.
Någon som vet hur jag kan kolla lambdan själv, utan typ dator...?
mvh
Har också varit inne på att det kan vara lambdasonden, men verkstan sa att lambdavärdet var ok.. och inga felkoder.....
Men har ju ej sett detta själv, så det är nog läge på att börja dubbelkolla.
Någon som vet hur jag kan kolla lambdan själv, utan typ dator...?
mvh
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Lambda värdet kan ju vara ok ändå om jag fattat rätt.
Verkstäder mäter ju inte om lambdan funkar utan att luft/bränsleförhållandet är rätt i ändröret.
Som förstått så skall man kunna mäta utgående signal från sonden och är den ok, så skall man få ett värde på 0,5-ca 1,0 volt på tomgång. (naturligtvis varm motor och kringutrustning)
Har du provat att köra utan gasspjällägesgivare eller bara stående på tomgång?
Verkstäder mäter ju inte om lambdan funkar utan att luft/bränsleförhållandet är rätt i ändröret.
Som förstått så skall man kunna mäta utgående signal från sonden och är den ok, så skall man få ett värde på 0,5-ca 1,0 volt på tomgång. (naturligtvis varm motor och kringutrustning)
Har du provat att köra utan gasspjällägesgivare eller bara stående på tomgång?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2006-12-08 20:30:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/ Huddinge
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2006-12-08 20:30:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/ Huddinge
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
Jag har ej provkört otan gasspjällägesgivare.Karl Birgander wrote:Lambda värdet kan ju vara ok ändå om jag fattat rätt.
Verkstäder mäter ju inte om lambdan funkar utan att luft/bränsleförhållandet är rätt i ändröret.
Som förstått så skall man kunna mäta utgående signal från sonden och är den ok, så skall man få ett värde på 0,5-ca 1,0 volt på tomgång. (naturligtvis varm motor och kringutrustning)
Har du provat att köra utan gasspjällägesgivare eller bara stående på tomgång?
Men jag ska ta och mäta värdet på lamdan på fedag.
Ska bli intresant!
Skulle vara fint om det är felet!
Har nämligen haft bilen inlämnad på stans bästa(?) bilel firma i nästan 2månader utan att dom hittade felet...
Men som jag har erfarigt tidigare så är det ju antusiasterna som kan mer än proffsen.
Proffs=lever på det
Antusiast=lever för det !!!

tack tack sålänge!
Denna sommaren har bilen endast gått till och från verkstad 2ggr.
Det är allt, totalt ca1,5mil. kul att betala tusenlappar i skatt/försäkring för det va?
Mvh
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2006-12-08 20:30:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/ Huddinge
- Contact:
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Ingen LMM på 968.conta wrote:Vet inte riktigt hur en 968 ser ut under huven men tänkte gissa att det finns gummislangar från LMM till insuget. Kanske sprucken? Tjyvluft?
Kan man väl enkelt kolla med startgas.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
LMM=LuftMängdsMätare ???FSN wrote:Ingen LMM på 968.conta wrote:Vet inte riktigt hur en 968 ser ut under huven men tänkte gissa att det finns gummislangar från LMM till insuget. Kanske sprucken? Tjyvluft?
Kan man väl enkelt kolla med startgas.
isf Har jag en iallafall..
Har även provat med en ny.
Mvh
-
- S-Poster
- Posts: 85
- Joined: 2007-09-21 08:32:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Om du har en tretråds lambda så stämmer detta:Axel wrote:Nägon som vet hur man mäter upp lamdasonden?
Ska ju testa detta på fredag..
Mäder men mellan jord och sonden, eller mellan olika polen på sonden...????
Mvh
En sladd är +12 Volt till förvärmningen i sonden.
Sladd nummer två är jord till förvärmningen.
Den tredje sladden är Lambda-signalen.
Lambdasignalen är jordad via avgasröret.
Lambdasignalen skall mätas med hög impedans.
Om man ansluter spänning till Lambda-signalen så kan man genast kasta
sensorn, eftersom den då genast har gått sönder.
Ta reda på vilken sladd som ansluter vad, genom att kika på sladdarna i bilen.
Om man skall mäta sensorn, så tar man en modern multimeter, med "strömlös" spänningsmätning, och ansluter
plus från den till Lambda-signalen, via ett skydds-motstånd på cirka 100 kiloOhm. Och minus till höljet på sensorn.
Sedan så ansluter man 12 Volt till förvärmningen och låter den bli varm. (Tar ett par-tre minuter).
Lägg gärna sensorn på ett kaffefat, eller något annat värmetåligt.
När sensorn är varm så tar man en helt vanlig cigarett-tändare och, (utan att tända den), pyser in gas i sensorn.
Då skall sensorn indikera "Lambda 1", och spänningen ut skall på en helt vanlig smalbandslambda-sensor
vara 0.455 Volt. Då fungerar den.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users