Det är i längsled men även "torrkörning" läge så känns spelet i växelspaken
/Björn
Det är alltså ett *glapp* man känner, inte att det fjädrar?
Fast ngn enstaka mm i växelspaksknoppen är väl helt ok, jag tror inte jag kännt ngn 944 som inte har minst så mkt glapp. Menar du 1 mm på stången som går in i lådan så är det kanske inte lika normalt, dock mkt osäker.
I "kopplingskåpan" mellan transaxel och själva lådan sitter en rörbit/muff som kopplar ihop axeln från växelspaken och ing axel för växelval i lådan. Den sitter om jag minns rätt bara med en stoppskruv. Kolla så att det är spännt tillräckligt där.
På 944:or kan man justera växelspakens läge genom att spänna fast i den med olika inställning i de ovala sk flythålen mot transaxelntunneln, vet inte om det är samma lsg på 968. Men man kan ju förställa sig att om spaken är justerad så att den i princip går i ändläge på tvåans växel så kanske inte själva växeln går i riktigt, minsta lilla rörelse i lådan kan då i det läget göra att växeln hoppar ur (eller snarare dras ur). Iofs talar ju glappet emot det...
Jo, fjädrar är rätt ord! Den glappar inte.
Det är "flythål" även på 968:an. Så jag ska börja justera där och hjälper inte det så kolla stoppskruven på lådan?
968EVO wrote:
Har inte kollat hur det ser ut på lådan men tror att det är standard där
I kupén då? Jag har läst att 924or m audi-låda med standard gummi-bälg över vx-spaksmekanismen kan få problem med att bälgen trycker ur växlarna? Men din 968 har kanske inte nån bälg alls?
968EVO wrote:
/Björn
Då känns det ju som att det är den där extra kröken/vinkel på din växelaxel över baksätet som böjer sig lite. Det ska väl å andra sidan inte spela ngn roll? Är det det så går det ju iofs att svetsa in små förstärknignar i hörnen
Pär Hylander
Förstod att det var något lurt...
80mm! Oj... vilket slit att bygga om hela bakvagnen... torsionsröret är helt borta antar jag och det är enbart coilover som fixar fjädringen (förutom dämparna förståss)?
Vadan detta extrema bygge? Skall den bara användas som busbil på bana eller köras i någon grym serie typ FIA GT...
Antar att det inte är bara snabba tider runt banan som driver på utan även intresse för vad man kan förändra/förbättra?
Kolla denna länk där står det mer om bilen och planer
968EVO wrote:
/Björn
Då känns det ju som att det är den där extra kröken/vinkel på din växelaxel över baksätet som böjer sig lite. Det ska väl å andra sidan inte spela ngn roll? Är det det så går det ju iofs att svetsa in små förstärknignar i hörnen
Men det är ju bara på 2:ans växel?? Tycker det borde fjädra på alla växlar då!
Nu när jag växlar till 2:an så håller jag kvar handen på spaken så den inte hoppar ur. Den hoppar dock inte ur alla gånger jag släpper upp gasen men ibland. Sen blir (o)ljudet mindre i lådan när jag håller ner spaken. Släpper jag spaken så låter det mer, som att man ligger på kanten av kugghjulet
Pär Hylander wrote:
Men det är ju bara på 2:ans växel?? Tycker det borde fjädra på alla växlar då!
Nu när jag växlar till 2:an så håller jag kvar handen på spaken så den inte hoppar ur. Den hoppar dock inte ur alla gånger jag släpper upp gasen men ibland. Sen blir (o)ljudet mindre i lådan när jag håller ner spaken. Släpper jag spaken så låter det mer, som att man ligger på kanten av kugghjulet
/Björn
Hmm, nu vågar jag knappt inte gissa mer....
Steg 1 skulle ju kunna vara att kolla så att länkaget inte tar emot ngnstans. Steg 2 så kan du ju prova att lägga den i 2:an och lossa stoppskruven så att växellänkaget frikopplas och ge dig ut och provköra, dels för att kolla hur ljudet blir och dels för att undersöka om växeln har samma tendens att hoppa ur. Kräver dock lite planerad körning eftersom det inte går att växla.... Kan nog vara bra ide att ha följebil med bogserlina
Om inte steg 1&2 hjälper så känns det ju kanske som att det är operationer inne i lådan som behövs.
Pär Hylander
/Björn
Hmm, nu vågar jag knappt inte gissa mer....
Steg 1 skulle ju kunna vara att kolla så att länkaget inte tar emot ngnstans. Steg 2 så kan du ju prova att lägga den i 2:an och lossa stoppskruven så att växellänkaget frikopplas och ge dig ut och provköra, dels för att kolla hur ljudet blir och dels för att undersöka om växeln har samma tendens att hoppa ur. Kräver dock lite planerad körning eftersom det inte går att växla.... Kan nog vara bra ide att ha följebil med bogserlina
Om inte steg 1&2 hjälper så känns det ju kanske som att det är operationer inne i lådan som behövs.
Ok, tackar Pär!
Ska prova i helgen och se om jag blir noge klokare
Jag har samma problem, tvåan kan hoppa ur ibland när jag släpper gasen. Misstänker att problemet ligger inne i lådan.
Posta gärna om du hittar felet.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Rackarns... lättat till tusen... och bromsvåg noterade jag också... den blir säkert snabb på bana...
Är det den röda spaken du menar så är det en reducering ingen bromsvåg.
Säger som Pär skruva bort länkaget och lägg den i tvåan och kör men jag tycker att du skall ta bort allt länkage så du kör med en ren låda dvs bara en axel som skall dras ut (tror jag) och vridas medsols för att få i tvåan.
Kan vara lättare att känna om något är fel då du inte påverkas alls av något glapp i slitna länkage. Kanske får sänka lådan lite för att komma åt men det är ju inga problem på en rensad rennwagen.