Jag har problem med att tomgången stiger upp mot 1500 - 1800 när motorn blir riktigt varm när man står i köer eller har varit ute å sotat ur lite. Hittar inte nått, men är väl rädd att det är tomgångsventilen eller ???
Oj då glömde vist en vestäntlig sak bilen är en
944 turbo från 86
Forsättning tomgongs problem ny kille =)
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2004-04-01 08:48:18
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Forsättning tomgongs problem ny kille =)
Last edited by Neeoo on 2004-06-24 11:55:21, edited 1 time in total.
Hmm svårt att veta vad man ska skriva här, men jag ska försöka hitta på nått kul senare
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Forsättning tomgongs problem ny kille =)
Någon tomgångsventil finns väl egentligen inte på dessa maskiner? Eller är jag helt ute och snurrar... tänkte att alla har väl någon form av insprutning och då är det väl en speciell tomgångsinsprutningsspridare... ?! hmmm kanske är kallstarts funktionen jag är ute och cyklar på...Neeoo wrote:Jag har problem med att tomgången stiger upp mot 1500 - 1800 när motorn blir riktigt varm när man står i köer eller har varit ute å sotat ur lite. Hittar inte nått, men är väl rädd att det är tomgångsventilen eller ???
Racing du är ju bra på insprutning, hur funkar det?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2004-04-01 08:48:18
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
ingen som kan förklara hur i helvete tomgången styrs. Jag fattar inte vad som styr tomgången... Ibland när den blir var så stiger den upp till 1800 varv. för att sedan gå ner igen. *suck*
tackar på förhand
Nicklas
tackar på förhand
Nicklas
Hmm svårt att veta vad man ska skriva här, men jag ska försöka hitta på nått kul senare
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Tidiga bilar 82-85: En ventil som påverkas av värme styr tomgångsvarvet. Värmen kommer dels från ett värmeelement i ventilen och dels från motorn. Värmeelementet sitter kopplat parallellt med bränslepumpen. Databoxen kan inte påverka ventilen utan den kan bara strypa bränslet om varvtalet är över ~1700 rpm och gasspjället är stängt. (normalt motorbroms) Det är detta som leder till att bilar med stora vakuumläckor/totalt feljusterad tomgång ligger och hoppar kring 1500-2000 rpm på tomgång.
Senare bilar 85.5-: Ventilen styrs av databoxen som ska hålla varvtalet på ett bestämt värde beroende på motorns temperatur. Varvtalet ska inte heller påverkas av om man har AC eller sådant påkopplat. Databoxen ska också kunna strypa bränslet om varvtalet överstiger ett visst värde och spället är stängt.
På båda systemen får man inte justera tomgången genom att spänna gasvajern, den ska vara lite slapp på tomgång så att spället stänger helt och databoxen känner det. Det finns en tomgångsskruv istället och ska man peta på den på en senare bil måste man bygla några stift i diagnoskontakten.
Det tråkiga med båda systemen är att ventilen sitter under insuget och är jäkligt svår att komma åt. Det man kan börja att kolla är gasspällsgivaren, funkar inte den vet inte databoxen om bilen ska gå på tomgång eller inte och då kan varvtalet bli konstigt.
På brorsans f.d. Pegg 205 Mi16 var det också lite konstig tomgång och gå lossa jag en slang till ventilen och spruta i en massa WD40 som fick stå över natten och lösa upp skiten i ventilen, sedan blev den normal. Görs på egen risk då motorn suger i sig geggan då man startar om man inte sköljer ur den först.
//Magnus
Senare bilar 85.5-: Ventilen styrs av databoxen som ska hålla varvtalet på ett bestämt värde beroende på motorns temperatur. Varvtalet ska inte heller påverkas av om man har AC eller sådant påkopplat. Databoxen ska också kunna strypa bränslet om varvtalet överstiger ett visst värde och spället är stängt.
På båda systemen får man inte justera tomgången genom att spänna gasvajern, den ska vara lite slapp på tomgång så att spället stänger helt och databoxen känner det. Det finns en tomgångsskruv istället och ska man peta på den på en senare bil måste man bygla några stift i diagnoskontakten.
Det tråkiga med båda systemen är att ventilen sitter under insuget och är jäkligt svår att komma åt. Det man kan börja att kolla är gasspällsgivaren, funkar inte den vet inte databoxen om bilen ska gå på tomgång eller inte och då kan varvtalet bli konstigt.
På brorsans f.d. Pegg 205 Mi16 var det också lite konstig tomgång och gå lossa jag en slang till ventilen och spruta i en massa WD40 som fick stå över natten och lösa upp skiten i ventilen, sedan blev den normal. Görs på egen risk då motorn suger i sig geggan då man startar om man inte sköljer ur den först.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users