Hur lyfter ni era bilar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Hur lyfter ni era bilar?

#1 Post by claves »

Tycker jag ser foto och olika sätt att lyfta bilar på.

Hur gör ni?

kryssen märker ut lyftpunkter....

På min turbo finns det framgör hjulhusen bak i tröskeln en skum fyrkantig konstruktion, Vågar man lyfta bilen i den?

Har någon en bild på en idiotsäker lyft punkt (bak) som inte skadar bilen tycker inte den bild jag har är alldeles för tillförlitlig.

/Claves

[img]http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... i_bild.jpg[/img]
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Joakim »

Tjena.

Naturligtvis är det bäst att lyfta bilen på de lyftpunkter som finns utmärkta, alltså de fyrkantiga hålen.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

Hmm..

Så hålen som finns bakom de främre hjulhusen är oxså lyftpunkter då?

Men har då inte identifierat de som sitter i närheten av de bakre hjulhusen.

Finns som sagt en fyrhantig profil som sitter ute i träsklarna framför bakre hjulhuset.. är det en lyft punkt med då? Men ser ej ut att passa domkraften.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#4 Post by Fredrik C »

Har oxå funderat på dom som sitter bakom bakhjulen!? Kan man verkligen lyfta där?
Själv så lyfter jag alltid mitt på tröskeln, den punkten som är utmärkt på sidan av bilen. Tycker den är smidigast.
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

Mittersta lyftpunkterna är guld....

Men du ska lyfta den i en lyft så krävs det att man kommer lite längra bak för bilen inte ska tippa ;)

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Magnus K »

924an lyfter jag:

Fram = under framvagnsbalken, pallbockar antingen under framvagnsbalken eller under de längsgående balkarna under golvet

Bak = under växellåda, pallbockar under "strutarna" som döljer torsionsfjädrarna...

Men det är ju min bil det. ;)

Mvh
Mangan

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#7 Post by claves »

OK... det var den jag var lite orolig för... ;)

Men jag tänkte inte palla upp den utan ha den i en lyft...

Så undra om jag flyttar lite från strutarna till NR 15 på sprängskissen.. det ser jämt och fint ut där under...

http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... 501-00.jpg

vad tror experterna om det?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

...ingen som kör med trycklyftskolvar... en i varje hörn på bilen som på dyra racebilar... (bara sett 1 som har det i MSLS...) vore fräckt att ha det på gatbilen... :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

claves wrote:OK... det var den jag var lite orolig för... ;)

Men jag tänkte inte palla upp den utan ha den i en lyft...

Så undra om jag flyttar lite från strutarna till NR 15 på sprängskissen.. det ser jämt och fint ut där under...

http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... 501-00.jpg

vad tror experterna om det?

/Claves
Jag brukar alltid ställa pallbockarna under nummer 15 och den sviktar inte en mm vad jag kan se så det är nog lungt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users