Snabb fråga till:
Visst går det att montera av länkaget utan att plocka ner lådan?
Verkar sitta på tre ställen:
- splineshylsan på inkommande länkage
- splineskläm-moj på axeln in i vx-lådan
- Kulbulten som sitter längst bak på länkaget
Har jag missat nåt? Gör jag bort mig om jag försöker montera bort det utan att ta ner lådan?
Mvh
Mangan
Problem med växellägen 924NA (4-vx Audi-låda)
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Inga svar, hoppas jag inte gjorde bort mig nu:
Länkage innan demontering:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=03
Länkage bortplockat:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=04
Nya delar (kulbultar, gummipackningar, mm) hämtar jag imorgon, avlägger ny rapport efter återmonteringen...
Nån som renoverat glidlagret vid växelspaken på nåt smart sätt?
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=05
Mvh
Mangan
Länkage innan demontering:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=03
Länkage bortplockat:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=04
Nya delar (kulbultar, gummipackningar, mm) hämtar jag imorgon, avlägger ny rapport efter återmonteringen...
Nån som renoverat glidlagret vid växelspaken på nåt smart sätt?

http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=05
Mvh
Mangan
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Renoverade och monterade ihop länkaget igår kväll/natt. (Vad gör man inte för att slippa funderingarna efter att ha fått uppsägningsbesked från jobbet!
)
Resultatet är: Riktigt OK!
Jag kikade lite på länkaget och har några punkter som jag tycker man bör kika på.
Största glappet verkar vara i den centrala detaljen, dvs den stora klump som liknar två korslagda rör. Detaljen är i plast och eftersom de korslagda axlarna som löper genom detaljen är i stål så orsakar inkommande smuts att plastdetaljen blir utnött. Ska man renovera seriöst så bör man nog byta/modifiera den här detaljen. Jag fixade den tillfälligt genom att minska glappet med två lager grå eltejp på axeln. Jaja, en riktig vedbodslösning men det håller tills jag ändå ska riva ut vx-lådan pga tankbyte...
Den tvärgående stödaxeln som sitter längst bak på mekanismen är fäst i ett ovalt hål på själva växellänkaget. Här borde det gå att justera var växelmönstret hamnar i sidled men jag orkade inte klura ut hur igår. Nån vänlig själ som har tips om detta?
EDIT:
Även framme vid leden vid växelspaken fick ett lager eltejp som tar upp lite av glappet. Tejpen lär ju dock slitas ut fort...
Provkörning sker ikväll om bara hjullagren håller.
Mvh
Mangan

Resultatet är: Riktigt OK!

Jag kikade lite på länkaget och har några punkter som jag tycker man bör kika på.
Största glappet verkar vara i den centrala detaljen, dvs den stora klump som liknar två korslagda rör. Detaljen är i plast och eftersom de korslagda axlarna som löper genom detaljen är i stål så orsakar inkommande smuts att plastdetaljen blir utnött. Ska man renovera seriöst så bör man nog byta/modifiera den här detaljen. Jag fixade den tillfälligt genom att minska glappet med två lager grå eltejp på axeln. Jaja, en riktig vedbodslösning men det håller tills jag ändå ska riva ut vx-lådan pga tankbyte...
Den tvärgående stödaxeln som sitter längst bak på mekanismen är fäst i ett ovalt hål på själva växellänkaget. Här borde det gå att justera var växelmönstret hamnar i sidled men jag orkade inte klura ut hur igår. Nån vänlig själ som har tips om detta?
EDIT:
Även framme vid leden vid växelspaken fick ett lager eltejp som tar upp lite av glappet. Tejpen lär ju dock slitas ut fort...
Provkörning sker ikväll om bara hjullagren håller.

Mvh
Mangan
Last edited by Magnus K on 2004-07-01 09:42:41, edited 1 time in total.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Undrar om det funkar likadant på en 5 växlad låda?
Den vi har tycker jag är lite väl "slapp" i spaken och det skulle inte sitta fel att få lite mer distinka lägen...
Den vi har tycker jag är lite väl "slapp" i spaken och det skulle inte sitta fel att få lite mer distinka lägen...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Den 5 växlade med normalt växelmönster har väl samma länkage som min 4-petade? Borde funka med samma delar, tycker jag?
Slapp & slapp... Mitt problem var att jag inte kunde få i backen öht...
Distinkt är den inte nu heller, men den har lite mer "motstånd"/känsla än tidigare. I friläge så är det inget motstånd mellan 1-2 och 3-4-lägena, men jag gissar att det antingen är så eller så har nån fjäder i växellådan gått åt skogen.
/Mangan
Slapp & slapp... Mitt problem var att jag inte kunde få i backen öht...

Distinkt är den inte nu heller, men den har lite mer "motstånd"/känsla än tidigare. I friläge så är det inget motstånd mellan 1-2 och 3-4-lägena, men jag gissar att det antingen är så eller så har nån fjäder i växellådan gått åt skogen.

/Mangan
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Får kolla lite noggrannare under bilen och jämföra med dina bilder... just nu är jag nöjd med att den rullar igen...Magnus K wrote:Den 5 växlade med normalt växelmönster har väl samma länkage som min 4-petade? Borde funka med samma delar, tycker jag?
Slapp & slapp... Mitt problem var att jag inte kunde få i backen öht...
Distinkt är den inte nu heller, men den har lite mer "motstånd"/känsla än tidigare. I friläge så är det inget motstånd mellan 1-2 och 3-4-lägena, men jag gissar att det antingen är så eller så har nån fjäder i växellådan gått åt skogen.
/Mangan

Vi får ju iaf i alla växlar... men den känns ju inte som lådorna i de andra bilarna vi har... och inte de tidigare BMW jag haft heller... mycket mer länkade iof med lådan bak...
Vi har inte heller något motstånd mellan 1-2 och 3-4 läget... hmmm kanske ska vara så... i så fall är nog inte vår låda så slapp ändå...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users