Hål i avgasröret efter turbon
- MickeJ
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2004-07-08 23:09:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmby, Strängnäs
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Framifrån och bakåt räknat så behöver du lossa:
4 st 14 eller 15 mm muttrar som håller avgassystemet vid turbon (ta gärna loss oljefiltret så blir det bättre med plats), detta gör du enklast med ett spärrskaft och en kort led.
2 st 17 mm muttrar som håller wastegateröret mot grenröret, använd kort led och en eller två förlängare plus spärrskaft
4 st 13 mm muttrar som håller wastegateröret mot wastegate, här går det åt en vanlig ringnyckel (och kanske litet spärrskaft med hylsa och förlängare, på de två muttrar där det inte är för trångt, för att spara tid.)
19 mm plugg som håller tryckröret (från insugstryckröret) mot wastegaten, rinnyckel funkar bra
(eventuellt 3-4 st plåtskruv för att ta bort skyddsplåten mot torsionsröret om den är ivägen när du ska få ner wastegaten förbi plåten, vanligt philips nr 2 stjärnskruvmejsel)
2 st 13 mm bult-mutter förband som håller avgasröret mot första upphängningen, använd med fördel litet spärrskaft med hylsa och en ringnyckel
4 st 13 mm bult-mutter förband som håller ihop främre avgasröret med det bakre, även här är det spärrskaft med hylsa och ringnyckel som gäller.
Ha gärna en domkraft som håller uppe systemet medan du lossar allting sedan skall det bara vara att ta bort wastegateröret och sen ta ner resterande av det du lossat.
Häpp! Klart! Tar ca 15-20 minuter ej inräknat fastrostade skruvförband (vilket jag ju inte har på min bil längre).
Märks det att jag gjort detta några gånger senaste dagarna... (tog allt direkt ur huvudet)
Tyvärr har jag inte haft orken att fota medan jag legat klämd under bilen annars hade det kunnat bli en utmärkt FAQ av detta...
Sätta tillbaka gör du likadant, börja då framifrån med att få dit avgasröret på pinnbultarna mot turbon för att få någon styrning på hela systemet. Sen är det bara att böka och skruva tills allt är på plats... tid för detta är allt från 15 minuter till 2 timmar beroende på hur bra det går med inpassningen... framförallt wastegateröret mot grenröret kan vara knepigt har jag märkt.
4 st 14 eller 15 mm muttrar som håller avgassystemet vid turbon (ta gärna loss oljefiltret så blir det bättre med plats), detta gör du enklast med ett spärrskaft och en kort led.
2 st 17 mm muttrar som håller wastegateröret mot grenröret, använd kort led och en eller två förlängare plus spärrskaft
4 st 13 mm muttrar som håller wastegateröret mot wastegate, här går det åt en vanlig ringnyckel (och kanske litet spärrskaft med hylsa och förlängare, på de två muttrar där det inte är för trångt, för att spara tid.)
19 mm plugg som håller tryckröret (från insugstryckröret) mot wastegaten, rinnyckel funkar bra
(eventuellt 3-4 st plåtskruv för att ta bort skyddsplåten mot torsionsröret om den är ivägen när du ska få ner wastegaten förbi plåten, vanligt philips nr 2 stjärnskruvmejsel)
2 st 13 mm bult-mutter förband som håller avgasröret mot första upphängningen, använd med fördel litet spärrskaft med hylsa och en ringnyckel
4 st 13 mm bult-mutter förband som håller ihop främre avgasröret med det bakre, även här är det spärrskaft med hylsa och ringnyckel som gäller.
Ha gärna en domkraft som håller uppe systemet medan du lossar allting sedan skall det bara vara att ta bort wastegateröret och sen ta ner resterande av det du lossat.
Häpp! Klart! Tar ca 15-20 minuter ej inräknat fastrostade skruvförband (vilket jag ju inte har på min bil längre).
Märks det att jag gjort detta några gånger senaste dagarna... (tog allt direkt ur huvudet)

Tyvärr har jag inte haft orken att fota medan jag legat klämd under bilen annars hade det kunnat bli en utmärkt FAQ av detta...

Sätta tillbaka gör du likadant, börja då framifrån med att få dit avgasröret på pinnbultarna mot turbon för att få någon styrning på hela systemet. Sen är det bara att böka och skruva tills allt är på plats... tid för detta är allt från 15 minuter till 2 timmar beroende på hur bra det går med inpassningen... framförallt wastegateröret mot grenröret kan vara knepigt har jag märkt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Varsågod! Om du orkar så kan du ju komplettera med bilder så fixar jag en FAQ av min text och dina bilder...newkie wrote:Tack Patand, där snackar vi en detaljerad beskrivning

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kommit med vad? FAQ finns det ju några redan... men ingen om just detta ämne. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
"den som söker skall finna"newkie wrote:Hittade

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users