Jag har inte bytt. Har haft av toppen 3 ggr och inte upptäckt några problem med bultar eller läckage. Jans erfarenhet visar ju dock att det kan förekomma.
Dock så är jag rätt säker på att bultarna inte är av sk sträcktyp, alltså att man belastar dom över sträckgränsen (permanent deformation) som det är på en del modernare bilar.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
jag håller på att renovera toppen på en -81 924a och enligt dom bilmekar jag pratat med så är i alla fall dom topplocksbultar som jag har sk sträckbultar och måste bytas.
möjligt att jag kan ha en annan sorts bult än den som sitter på 924 turbon mina bultar har torxskalle och inte insexhål. jag hade för övrigt lite problem att få tag på nya bultar
men det visade sig att bultarna är samma som till vw golf diesel -92 till -99
Det är rätt att det finns två olika skruvar, precis som MTK skriver. Den ena har XZN-skalle (tolvtandsbits) och den äldre har insex. Har för mig att den ena sorten rekomenderades att man skulle byta och att det inte var lika kinkit med den andra. I vilket fall har jag för mig att det var olika tillvägagångssätt vid montering beroende på skruv och att en sort var just sträckskruv (kan ha fel). Jag återanvände i allafall XZN-skruvarna med bra resultat så det verkar ju som att det funkar att återanvända båda sorterna!
Använd dom som ser bäst ut! Du kan ju kolla att alla skruvar är lika långa, använd dom korta i så fall!
XZN skruvarna skall sitta på senare 924Turbo (och 924 uppenbarligen) och dessa behöver man inte efterdra efter 150 mil som man skall göra med dem som har sexkantsskalle. Det är också annat förfarande vid själva monteringen med XZC skruvarna än med den äldre varianten.
(min topp är nu monterad med de 10 fräschaste bultarna jag hittade)