Motorkaraktärer, nära varvstoppet?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Motorkaraktärer, nära varvstoppet?

#1 Post by Jon80 »

Tjoho!
Egentligen inte en specifik porsche fråga, utan mer en motorfråga.
Om man kollar på effekten ut ur en motor, så dör effekten oftast ganska ordentligt strax före varvstoppet. Är detta en chippnings-historia, att man sänker effekten för att få föraren att växla före varvstoppen slår till? Eller vad är det som ger denna böj?

Funderade framförallt då man kollar lite på F1, och de vill ju få upp varvtalet för att få ut mer effekt.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Det har bl.a med att standard kammarna inte lyfter tillräckligt för att få in den bränsleblandning som beövs för att varva mer. På turbobilar är det också vanligt att avgashuset på turbon begränsar mängden avgaser som
kan pasera.

Med andra ord är det oftast bilens hårdvara som spelar in...

Mvh Erol
Last edited by Erol on 2006-04-21 08:36:58, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by gurra »

Precis, det är till största del pga hårdvaran.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Å F-n.. där ser man.. har man lärt sig något nytt idag också :)
Tack för svaren grabbar
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users