Spänna hjullager

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Spänna hjullager

#1 Post by Millen »

Tjo!
Hade tänkt spänna hjullagret en eftsom det glappar en aning. På den sida jag ska dra åt så verkar det sitta någon som har med hastighetsmätaren att göra? När jag ska ta av skyddslocket för hjullagret så fjädrar det tillbaka och jag undrar hur jag monterar av detta utan att pajja något.

MVH
/Mattias
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by headline »

Det sitter ett clips som håller vajern, det är litet och det syns inte om du inte gör rent kring piggen som sticker ut från dammskyddet (kåpan).

Ta bort det sen är det lugnt!

Hur går det med motorn förresten?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#3 Post by Daniel E »

Alldeles riktigt Millen. På vänster sida sitter hastighetsmätarwiren. Den kommer ut i kåpan som sitter för hjullager och den mutter som du justerar lagerspelet med. Wiren, som har en fyrkantig ände, har ett litet klipps utanför kåpan för att den inte skall åka in. Du måste ta bort detta klipps. Använd en liten skruvmejsel eller en petsen på en kniv. Och tappa inte bort ringen när den lossas, sprättrisk utfärdas.

Oj, fler än jag som är snabba här. :lol:
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by headline »

Jag var inte lika detaljerad dock... men snabb! :#944burn:

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#5 Post by Jon80 »

Trådkapning, sitter hastighetsmätaren på framhjulen även på de senare 944orna, även om designen med tråd in just där som Millen beskrivit inte finns? Eller har de flyttat mätningen till bakaxeln?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#6 Post by Daniel E »

På senare årsmodeller, -85B sitter det en elektronisk givare i växellådan/bakaxeln. Därför skilljer sig dessa även växellådor åt.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Daniel E wrote:På senare årsmodeller, -85B sitter det en elektronisk givare i växellådan/bakaxeln. Därför skilljer sig dessa även växellådor åt.
Det är en bra ide att lossa den kabeln till den givaren innan man sänker ner lådan vid kopplingsmek. Gissa hur jag vet....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#8 Post by Millen »

Tjo! Tack för svaren. Jag såg ingen clip eftersom någon har lagt en svart tätningsmassa som är lite gummiaktig på kåpan. Får skrapa bort detta och se hur det ser ut.
Motor funkar nu. Tändeningen hade ställt om sig helt och hållet när den skjöt första gången vilket ledde till massor av skumma bieffekter på andra håll. Även kablarna mekonomen hade gett mmig hade fel motstånd och satt inte riktigt bra så dem är bytta. Ska vara 1 Kohm men de första hag fick var på 5 Kohm. Enligt Beru så var det fel i hela deras system på just den här tändkabelsatsen.
Mer info sen! ÅKA NU!! :D
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Schysst att det löst sig med de skumma problemen med bilen! :D Hoppas Beru har fixat till sina system nu då...

Skriv mer i din biltråd Millen! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#10 Post by Millen »

Yeah! Gjorde det nyss! Bara in o kommentera! =)
Porsche 944 Turbo -87

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users