Hur justera ratten?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Hakan
Carrera-Poster
Posts: 343
Joined: 2006-01-08 13:44:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huskvarna
Contact:

Hur justera ratten?

#1 Post by Hakan »

Hejsan!

Efter att dom hade bytt mina dämpare så märkte jag att ratten var vriden några grader för mycket åt höger när hjulen står rakt fram.
Lite irriterande när man har den gula ringen på momoratten 5cm åt höger :P

Är det lätt att justera själv och isf hur gör jag det?



Mvh Håkan
Tidigare bilar:
Porsche 924 -79
Porsche 944 Gemballakittad -86

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#2 Post by Sjöberg »

Skitenkelt.
Lossa muttern i centrum och dra loss ratten och flytta några splines-hack till rätt position. Sätt tillbaka muttern.

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by headline »

Frågan är om det är ratten eller framvagnen du ska justera... har du kollat ungefärlig toe på båda framhjulen?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#4 Post by skillz »

bara dra bort ratten och sen dra bort bulten som håller fast hela rattnavet som sitter i mitten.. brukar funka med ett fälgkors.. det kirrar du enkelt med lite logiskt tänkande.. står hjulen rakt annars? Du bör ju lämna in den för framvagnsinställning om du har bytt dämpare.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Re: Hur justera ratten?

#5 Post by Jon80 »

Hakan wrote:Hejsan!

Efter att dom hade bytt mina dämpare så märkte jag att ratten var vriden några grader för mycket åt höger när hjulen står rakt fram.
Lite irriterande när man har den gula ringen på momoratten 5cm åt höger :P

Är det lätt att justera själv och isf hur gör jag det?



Mvh Håkan
Tjenare Håkan!
Vi börjar i ändan varför den är vriden.. och det beror på att Toe-inställningen är ändrad lite.. Men det är så ytterst lite, så det är nog inget att bry sig om.

Jag skulle ändrat styrledens toe inställning för att få ratten rak. Helt enkelt börjat med vänster fram, vrida styrstaget ett kvarts varv, gå över till höger, och vrida ett kvartsvarv åt andra hållet. Då har vi inte ändrat Toe:n, utan helt enkelt vridit hjulen lite. Ut och provåk, och se så det blev åt rätt håll, och om det behöver justeras mera. På detta sätt kan du enkelt (om än ganska tidsödande) helt analogt ställa ratten till det rätta läget.

Om detta var svårbegripligt, tar jag gärna några kort från min bil, för att visa vad jag menar.

Mvh Jon

Edit: Oj vad många som svarade före mig, var tomt när jag började.. Känns bättre att vrida toe-inställningen, snarare än ratten. Då servon kommer att stå 'snett' varje gång man kör rakt fram.. har säkert ingen betydelse alls.. men ibland är man lite vidskeplig ;) :roll:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Har dom bytt dämparna (eller ivf haft loss fjäderben eller stryarmen navet utan att göra hjulinställning?

Jag tror du behöver en ny hjulinställning
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#7 Post by Jon80 »

Pär Hylander wrote:Har dom bytt dämparna (eller ivf haft loss fjäderben eller stryarmen navet utan att göra hjulinställning?

Jag tror du behöver en ny hjulinställning
Tror du att de lossade styrarmen? Lossar man inte bara fjäderbenet, och låter resten sitta kvar?

Vill flika in att de som gör hjulinställningar ibland slarvar lite med att få ratten exakt rak (5cm fel är inte speciellt mycket).. det kan inte vara så att de gjort en inställning, men inte gjort denna korrekt?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Man behöver ju inte lossa styrningen, men dom kanske gjort det. Men toe påverkas lite om man justerar cambern, och har dom lossat mellan fjäderben och så kanske det blivit så.

5 mm snett ser man ju tydligt, 5 cm är ju hur mycket som helst tycker jag ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Hakan
Carrera-Poster
Posts: 343
Joined: 2006-01-08 13:44:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huskvarna
Contact:

#9 Post by Hakan »

Oj oj måste vara något slags hastighetsrekord i svar här :)
Uppskattas verkligen!

Ska på med sommardäcken i helgen som kommer och om däcken står rakt så "snurrar" jag bara på ratten.
Framvagnen nu känns stabil och den går väldigt rakt, bara ratten som sitter på sniskan.

Jon80: Det där med Toe-inställningar låter väldigt intressant. Finns det någon guide som förklarar var dom olika "toe in" och "toe out" värdena påverkar väghållningen?

Stort tack för alla svar!
Mvh Håkan
Tidigare bilar:
Porsche 924 -79
Porsche 944 Gemballakittad -86

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]