Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696 Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:
#1
Post
by djungel-Jim » 2005-11-29 17:17:42
Hur långt räcker originalbensinpumpen? Behöver man byta om man inte strävar mot över 400 hk? Ni som uppgraderat - vad har ni valt för ersättare?
Hittade den här sidan, verkar dessa siffror stämma?:
http://www.darklightning.com/gi/951fp.htm
Kom på att jag har samma frågor angående bränsletrycksregulatorn också
Eller räcker det med att bara byta ut spridarna??
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
gurra
Sponsor
Posts: 3548 Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:
#2
Post
by gurra » 2005-11-29 17:51:27
400hk är inga problem på originalpumpen.
Original regulator är på 2.5 bar och det vanliga är att man byter till 3 bar.
Men original fungerar utmärkt, så länge spridarna fortfarande levererar tillräckligt med bränsle trots lägre tryck. Det uppgivna flödet på eftermarknadsspridare är nämligen vid 3 bar.
Men så länge chippen är anpassade för respektive lösning så är det ok. Det vanliga är dock att det är anpassat för 3 barsregulatorn.
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696 Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:
#3
Post
by djungel-Jim » 2006-01-11 10:52:20
gurra wrote: Original regulator är på 2.5 bar och det vanliga är att man byter till 3 bar.
Är det någon som har koll på ungefär hur mycket man får betala för en 3bars regulator? Jag har för mig en annan porschemodell har just en 3 bars variant.. Med boschnumret (fanns på nån hemsida jag har bookmark till hemma) för den borde det gå att hitta en sådan för vettigt pris?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
Jerre
S-Poster
Posts: 77 Joined: 2004-04-07 14:50:36
Bilmodell: 951 -90
Årsmodell: 1990
Location: Vaxholm
Contact:
#4
Post
by Jerre » 2006-01-11 11:40:11
Här har du en länk till en utmärkt bild av Bosch 3Bars regulator där numret framgår tydligt, kolla med mekonomen vad den kostar.
http://www.promax.uku.co.uk/fpr3.htm
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696 Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:
#5
Post
by djungel-Jim » 2006-01-11 11:46:01
Perfekt tackar! Dom säljer den för £49.95 så jag antar att priset borde ligga någon bit över 500:-. Får kolla med mekonomen senare.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403 Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:
#6
Post
by patand » 2006-01-11 11:55:36
djungel-Jim wrote: Perfekt tackar! Dom säljer den för £49.95 så jag antar att priset borde ligga någon bit över 500:-. Får kolla med mekonomen senare.
Eftersom GBP ligger på 13-14 kronor så hamnar nog priset i sverige snarare på runt 7-800 SEK...
Peedster
Addict
Posts: 1172 Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:
#7
Post
by Peedster » 2006-01-11 15:19:53
Hörde jag inte av någon här eller vem det nu var att den 3 bars boschen sitter orginal på en volvo 740, kan inte bekräfta detta dock.
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696 Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:
#8
Post
by djungel-Jim » 2006-03-12 19:44:49
Innan jag ringer mekonomen - någon som har tips på vart jag kan hitta en billig 3bars bränsletrycksregulator till bilen?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
DLS
Addict
Posts: 3240 Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:
#9
Post
by DLS » 2006-03-12 20:48:25
mailade mekonomen om pris, den kostar 741kr.
Om du kan tänka dig en beg. så finns det massor på skroten, sök på bildelsbasen med bosch nr:et ska du se.
Den sitter orginal i många bmw så ett tips kan ju vara att kolla med en bmw reservdels butik.
Tänkte faktiskt kolla upp det den här veckan
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917 Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:
#10
Post
by sweanders » 2006-03-13 07:43:49
Vi tog betalt $65 i USA så 741:- ink. moms är ett bra pris.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
Users browsing this forum: No registered users