Kassa grenrör till 924 Turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#16 Post by spirou944t »

patand wrote: Alternativet har inte avhandlats och jag ställer samma frågor som du i första inlägget i tråden...
'

Ahh,...läste inte allt märker jag...

Det jag syftar på är bygga ett bolt-on men som är i bättre material.
Kanske skulle kunna ge några extra pållar oxå, och det tackar
du säkert inte nej till...
När du ändå håller på och fixar med motorerna....

Kan det bli problem med ev tävlings-klassningar?
Mer modifiering än tillåtet!?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

Du syftar på samma sak som jag... vore trevlig med bolt-on men in bättre material. Extra pållar är ju alltid trevligt...

Angående tävlingsklassningen så vet jag faktiskt inte... det enda jag funderar på att köra i "riktig" tävlingsväg är MGCCs KM...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#18 Post by Joakim.S »

Eslöv är inte så nära men får man garanti plus att dom kan plasmaspruta riktig keramisk coating på grejorna samtidigt :lol: , så tycker jag att det är värt att skicka dit det.

Ett tips kanske kan vara att försöka skicka med deras avtal till dom så blir det ganska så billigt

Pris? Jag tror jag betala ca 2000 kr med reparation och coating av grenrör, avgashus och wg-röret

/Joakim

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#19 Post by Otto.D »

Uj
Har nog läst lite dåligt..
Min kommentar om Eslöv gällde iget företag där, utan var snarare knutet till min bostadsort
Otto

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#20 Post by Otto.D »

Pär Hylander wrote:Är själva svetsningen (alltså kravet på handlag med pinnen) mer komplicerad än vid svetsning av vanligt konstruktionsstål?

Om inte så med hjälp av alla tips här kanske även vilken lokal någorlunda svetskunnig männska som helst med gjutgodspinne (från t.ex Jula?) kan ge sig på det?
Njaä egentligen inte, lite annorlunda smälta svårt att förklara
Man kan ju köpa några extrapinnar o träna på nån gammal bromstrumma eller så,o utgå ifån det om man vill ge sig på ett grenrör

Otto

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Tack alla för bra svar!

Har nu ikväll varit förbi en firma här i Vagnhärad som heter Notom. De sysslar b.la med svetsning av diverse olika prylar. Pratade med VDn där och kom fram till att om de skulle göra hela jobbet (han visste precis vad som skulle göras med borrning, uppslipning och förvärmning, lät som iaf han hade koll på detta) så skulle de ta 800kr/grenrör.

Tänkte att borrning och uppslipning lät ju inte så knepigt så jag frågade vad de skulle ha om jag gjorde de bitarna själv, dvs att de "bara" svetsade åt mig. Då blev priset istället 400 kronor... för BÅDA grenrören... så nu ska jag lägga lite tid på förarbetet själv och sen blir det att lämna båda grenrören på svetsning... :D

Självklart kommer före/efter/undertiden bilder att bli tillgängliga för er som är nyfikna...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Plus2
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2004-05-24 13:04:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Kassa grenrör till 924 Turbo

#22 Post by Plus2 »

patand wrote:Vad skulle det kosta att köpa ett nytt (eller helt begagnat) grenrör?
Ett nytt kostar strax över 8000 kr hos Porsche Center, men det finns i alla fall att beställa...

Har du kollat så att grenrören inte även är spruckna inuti?

Mvh,
P-O
P-O Håkansson

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kassa grenrör till 924 Turbo

#23 Post by patand »

Plus2 wrote:
patand wrote:Vad skulle det kosta att köpa ett nytt (eller helt begagnat) grenrör?
Ett nytt kostar strax över 8000 kr hos Porsche Center, men det finns i alla fall att beställa...

Har du kollat så att grenrören inte även är spruckna inuti?

Mvh,
P-O
Det lät ju överkomligt... :?

Jag har försökt kolla om de är spruckna på några fler ställen än vad som är synligt på utsidan. Men inte hitta fler sprickor än de man ser direkt. Det får hålla så länge det håller helt enkelt...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users