Hur justerar man lyft motorn till popup lysena?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Hur justerar man lyft motorn till popup lysena?

#1 Post by claves »

Hej,

Någon som har erfarenhet av att justera in popup jusen efter man har haft motorn till dem ute för lite kontroll nu under vintern?

Var sitter givaren som ser till att motorn inte går runt ett varv?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Hur justerar man lyft motorn till popup lysena?

#2 Post by patand »

claves wrote:Hej,

Någon som har erfarenhet av att justera in popup jusen efter man har haft motorn till dem ute för lite kontroll nu under vintern?

Var sitter givaren som ser till att motorn inte går runt ett varv?

/Claves
Injusteringen vet jag inget om...

Men däremot vet jag att motorn bara går runt och runt och runt... det är mekaniken som ser till att lysena är nere i ett visst läge och sen kommer upp när motorn fortsätter varvet runt... dvs motorn går bara åt ett håll... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

Altså går motorn ett varv för att öppna och sedan stänga ögonlocken?

Antar då att det finns en tip switch i ögonlocken och då borde man inte behöva justera in motorn för den bryter när ögonen är uppe? var sitter den?

Någon som kan bekräfta?

Någon som har ett bra foto på mekaniken hur det ser ut när ögonen är nerfälda resp uppfällda?

Är det samma teknik på motorn till ögonlocken som det är till bagage lås motorn?

Edit: Varför upprepade jag ?! :shock:

/CLaves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by headline »

Vet inte hur det funkar om det finns någon lägesgivare eller liknande men kan du inte bara ta bort gummiskyddet och vrida på motorn så lamporna hamnar rätt?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

Nä.. varför inte göra det rätt från början.. ;)

Anledningnen till att jag är lite tveksam till att givarna sitter i ögon locken är att när jag för två år sedan meckalde just i de regionerna så stannade alltid ögon locken en millimeter under nospanelen vilken ingen märkte men var fel.. så därför vill jag rätta till det nu..

Lerning by doing... "without breaking" :)

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

Om man kollar på elschemat för belysningen så ser det ut som om det skulle finnas nån typ av bleck som styr när motorn får ström eller inte. Nu kommer jag inte ihåg exakt men när jag kollade på schemat för att lista ut hur man skulle kunna fixa halvljusautomatik så hittade jag att motorn för popuplycktorna får ström till punkt 3 eller 4 när ljusvredet är i läge II, och att den andra punkten (dvs 3 eller 4) får ström när vredet är i läge 0.

Image
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#7 Post by claves »

Ok då påminner det om bagagelås-öppnare-motorn...

Den har ett bläck som man kommer i kontakt med, som gör att när du trycker på knappen så snurrar motorn till, men så kommer kontakten på en litet bläck som går i en halvcirkel (tre kvars) som håller igång motorn tills den passerat ett varv som då öppnat låset.. och stannar där tills nästa gång man ger den en lite knuff/tryck.

Låter det vettigt att anta samma princip gäller på ögonlocken.

/Claves

ISF skulle man kunna ta loss muttern som sitter på axeln till motorn och så vrida igång den med knappen på instrumenteringen och (öppna/stänga) där efter montera på allt igen och det skulle fungera?
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

clarks garage förklarar hela biten, kolla där.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users