Hej,
Någon som har erfarenhet av att justera in popup jusen efter man har haft motorn till dem ute för lite kontroll nu under vintern?
Var sitter givaren som ser till att motorn inte går runt ett varv?
/Claves
Hur justerar man lyft motorn till popup lysena?
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Hur justerar man lyft motorn till popup lysena?
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Hur justerar man lyft motorn till popup lysena?
Injusteringen vet jag inget om...claves wrote:Hej,
Någon som har erfarenhet av att justera in popup jusen efter man har haft motorn till dem ute för lite kontroll nu under vintern?
Var sitter givaren som ser till att motorn inte går runt ett varv?
/Claves
Men däremot vet jag att motorn bara går runt och runt och runt... det är mekaniken som ser till att lysena är nere i ett visst läge och sen kommer upp när motorn fortsätter varvet runt... dvs motorn går bara åt ett håll...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Altså går motorn ett varv för att öppna och sedan stänga ögonlocken?
Antar då att det finns en tip switch i ögonlocken och då borde man inte behöva justera in motorn för den bryter när ögonen är uppe? var sitter den?
Någon som kan bekräfta?
Någon som har ett bra foto på mekaniken hur det ser ut när ögonen är nerfälda resp uppfällda?
Är det samma teknik på motorn till ögonlocken som det är till bagage lås motorn?
Edit: Varför upprepade jag ?!
/CLaves
Antar då att det finns en tip switch i ögonlocken och då borde man inte behöva justera in motorn för den bryter när ögonen är uppe? var sitter den?
Någon som kan bekräfta?
Någon som har ett bra foto på mekaniken hur det ser ut när ögonen är nerfälda resp uppfällda?
Är det samma teknik på motorn till ögonlocken som det är till bagage lås motorn?
Edit: Varför upprepade jag ?!

/CLaves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Nä.. varför inte göra det rätt från början.. ;)
Anledningnen till att jag är lite tveksam till att givarna sitter i ögon locken är att när jag för två år sedan meckalde just i de regionerna så stannade alltid ögon locken en millimeter under nospanelen vilken ingen märkte men var fel.. så därför vill jag rätta till det nu..
Lerning by doing... "without breaking" :)
/Claves
Anledningnen till att jag är lite tveksam till att givarna sitter i ögon locken är att när jag för två år sedan meckalde just i de regionerna så stannade alltid ögon locken en millimeter under nospanelen vilken ingen märkte men var fel.. så därför vill jag rätta till det nu..
Lerning by doing... "without breaking" :)
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Om man kollar på elschemat för belysningen så ser det ut som om det skulle finnas nån typ av bleck som styr när motorn får ström eller inte. Nu kommer jag inte ihåg exakt men när jag kollade på schemat för att lista ut hur man skulle kunna fixa halvljusautomatik så hittade jag att motorn för popuplycktorna får ström till punkt 3 eller 4 när ljusvredet är i läge II, och att den andra punkten (dvs 3 eller 4) får ström när vredet är i läge 0.


»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Ok då påminner det om bagagelås-öppnare-motorn...
Den har ett bläck som man kommer i kontakt med, som gör att när du trycker på knappen så snurrar motorn till, men så kommer kontakten på en litet bläck som går i en halvcirkel (tre kvars) som håller igång motorn tills den passerat ett varv som då öppnat låset.. och stannar där tills nästa gång man ger den en lite knuff/tryck.
Låter det vettigt att anta samma princip gäller på ögonlocken.
/Claves
ISF skulle man kunna ta loss muttern som sitter på axeln till motorn och så vrida igång den med knappen på instrumenteringen och (öppna/stänga) där efter montera på allt igen och det skulle fungera?
Den har ett bläck som man kommer i kontakt med, som gör att när du trycker på knappen så snurrar motorn till, men så kommer kontakten på en litet bläck som går i en halvcirkel (tre kvars) som håller igång motorn tills den passerat ett varv som då öppnat låset.. och stannar där tills nästa gång man ger den en lite knuff/tryck.
Låter det vettigt att anta samma princip gäller på ögonlocken.
/Claves
ISF skulle man kunna ta loss muttern som sitter på axeln till motorn och så vrida igång den med knappen på instrumenteringen och (öppna/stänga) där efter montera på allt igen och det skulle fungera?
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users