Växellåda 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
GranaT
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2005-09-21 19:16:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Växellåda 924

#1 Post by GranaT »

Om man ska ha i mer pulver i sin 924 så har jag hört att man bör byta lådan eftersom 924 N/A lådan inte ska hålla för så mycke (?)

då är min fråga, Vad finns det för bra alternativ? 944 lådan passar inte rakt av? finns det någon som bygger om växellådor för en hyffsat billig peng?

MVH

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Har jag inte hört att det skulle vara ett problem. Däremot så lär det inte vara helt enkelt att få ut en massa mer effekt ur en 924-maskin
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
GranaT
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2005-09-21 19:16:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by GranaT »

okej, då har jag bara inbillat mig att den inte ska orka så mycket :oops:

Och vad det gäller potensialen i 924 motorn så, ja kan väll inte förvänta mig 500 hk, men nått ska det gå o rota fram iaf :)..

Är dock sugen på raka drev i växellådan, någon som vet var man kan få det fixat billigast möjligt :)?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Varför ? ;-)

Jag har det i min räserbil och det låter en faslig massa! Vet dock inte vem som gjort det eftersom lådan var sådan när jag köpte den. Det rakskurna kan jag noga vara utan (har bara lite över 200 hk) men utväxlingarna är trevliga, mkt tätstegat.

Hyggligt enkel kanske 20-30 hk i en 924 N/A, plana block, lite portning och kanske roligare kam. Är det värt det?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
GranaT
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2005-09-21 19:16:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by GranaT »

Varför trimma en 924? för jag är en urfattig yngling som inte har råd med en 944 :D

ah ljudet e ju det bästa me det hela :) min kompis har det i sin subaru wrx, det är ju musik ;)..

får väll bli en tur till närmaste trim-verkstad o ställa frågor :)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Frågan var nog ställd mer som om det är värt att lägga trimpengarna i förhållande till vad man får. Den där urgamla "sanningen" om 1000 kr per hästkräft stämmer nog rätt väl här.

Ett sådant växellådsjobb kostar nog inte under 10000 kr tror jag.

Pengarna rullar iväg fort....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Billigaste trimmet som dessutom ger mer ljud är att tar bort som väger i bilen och inte behövs. Inredning, underredsmassa etc.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
GranaT
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2005-09-21 19:16:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#8 Post by GranaT »

Pär Hylander wrote:Billigaste trimmet som dessutom ger mer ljud är att tar bort som väger i bilen och inte behövs. Inredning, underredsmassa etc.
lättning kommer att göras, rullar in den i garage för total förvandling nästa vecka. och missförtå mig inte, jag är inte en av dem som sett 2 fast 2 furious och vill att min bil ska låta mycke o inte komma nånvart. mycket ljud är härligt, men inte bara för man slitigt ut baksätet och kastat ljuddämparna :).

vet inte om jag stoppar ny motor i den kanske, jag är inte säker på hur jag kommer att lösa trimmningen, mer än att jag kommer trycka lustgas.

och jo, kostar det så mycket för raka drev i lådan så struntar jag i det..

kommer väll busa runt me 924an tills ekonomin blir bättre, o sedan köpa mig en 944, då blir du glad va ;)
Last edited by GranaT on 2005-11-25 16:33:55, edited 1 time in total.

User avatar
GranaT
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2005-09-21 19:16:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by GranaT »

dubbelpost..

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Maxx »

I mina öron låter det som om du har tänkt att kosta på 924:an lika mycket som det skulle kosta att köpa en 944 istället.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
GranaT
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2005-09-21 19:16:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by GranaT »

mja, jo kanske till viss del.. men förhoppningsvis kan jag iaf sälja 924an tillslut för ett pris närmare en 944 om jag lyckas me den, så då går det ganska jämnt ut :)
http://www.liveforspeed.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Föreslår att du genast säljer 924:an och kastar dig över Plus2 931:a istället som han har lovat sälja till alldeles för lite pengar efter nyår. Den har diskuterats lite i denna tråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 9&start=30

:D

PS. Om du inte visste det så är en 931:a snabbare och coolare (;)) än en 944 N/A. DS.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
GranaT
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2005-09-21 19:16:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#13 Post by GranaT »

ah jo, visst hadde jag gillat att lägga vantarna på en 931:a :D

Men jag håller hålla mig till den turbolösa modellen ett tag till, men om den e kvar en dag när man känner sig rik så vem vet ;)
http://www.liveforspeed.se

daijo
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2005-05-05 11:29:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#14 Post by daijo »

Alla med avsikten att lägga mycket pengar på en 924 N/A bör uppmuntras i min mening :-) Bara man vet att man troligen inte får igen pengarna så ok. Du kommer däremot säkert få kul och vara stolt över din lite speciella 924:a. En trimmad 924 är kanske tom "coolare" än en 931?:) Bra att nån går emot strömmen ;-)
Daniel Hjort
PCS #9653

User avatar
GranaT
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2005-09-21 19:16:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#15 Post by GranaT »

givetvis tror jag inte att om jag lägger ner 20kkr på bilen vars värde ligger runt d samma att jag kan sälja bilen för runt 40 sen :).. men vilken bil funkar det på..

Jag vill bara att 924an ska röra lite på sig :)

fight the power :P
http://www.liveforspeed.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users