Bygga/köpa skyddsbåge

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Bygga/köpa skyddsbåge

#1 Post by headline »

Tjena!

Min "köra-på-bana-satsning" kräver (eller kommer kräva) någon form av skyddsutrustning.

Undersöker möjligheterna att montera in båge i bilen. Huvudbåge + bakre strävor. Hur mkt jobb är det att bygga en egen båge?

-Har att välja på köpa båge (pris runt 4000:- eller?? typ heigo och dyl.)

-Bygga egen

Pratade med Gunnarsjö Svets och Smide och dom tar 600:- för bockad båge, 70:-/m raka rör. Fästjärn osv tillkommer ju och förstärkningsplattor i bilen. Kan jag köpa raka rör med rätt dimension och material billigare?

Har tanke på att bygga egen båge, hur lång tid tar detta och hur avancerat är det?

(Jag är en tekniskt lagd kontorsåtta, har svetsat kanske 3 timmar totalt och har ingen svets btw...)

Svetsa eller skruva fast? Fördelar nackdelar med detta?

Vill bygga så jag kan bygga vidare till helbur om jag blir riktigt racebiten!

Vi börjar här så får vi se var tråden hamnar! :D

Mvg Gustav Hedelin
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

SBF regler kräver är att den skruvad, dock inget som hindrar att man dessutom svetsar, förutom att den blir svår att demenontera ifall det skulle bahövas (t.ex vid komplettering till helbur)

Eddievarvstopp är nog välkvalificerad att svara, för han har precis gjort det och har ungefär samma bakgrund som du
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Bygga/köpa skyddsbåge

#3 Post by patand »

headline wrote:(Jag är en tekniskt lagd kontorsåtta, har svetsat kanske 3 timmar totalt och har ingen svets btw...)
Svetsa bur kräver för att det ska bli bra att man är van svetsare. Jag skulle inte ge mig på det själv utan att veta att jag verkligen kan svetsa. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bygga/köpa skyddsbåge

#4 Post by headline »

patand wrote:
headline wrote:(Jag är en tekniskt lagd kontorsåtta, har svetsat kanske 3 timmar totalt och har ingen svets btw...)
Svetsa bur kräver för att det ska bli bra att man är van svetsare. Jag skulle inte ge mig på det själv utan att veta att jag verkligen kan svetsa. :)
Visst håller jag med dig, men det är ju inte tunnplåt som ska svetsas. Får börja provsvetsa stumpar och se hur det går...
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Burrör är inte så svårsvetsade, jag hade definivt överdriven respekt för svårigheten när jag svetsade in ett par rör som besiktningsmannen tyckte jag saknade.

Om man övar på spillbitar och drar på ström tills det bränner hål så har man ju skaffat sig erfanhet och en gnutta känsla. Speciellt att prova där man fått spalt mellan rören pga bristande passning (det är pyssligt som attan att få till rätt passning)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

alu

#6 Post by 931Melander »

Jag har tänkt att göra en egen bur, men så att den blir lätt har jag tänkt att göra fästpunkter i svetsbart järn och rören av aluminium.
Typ med principen att jag trär alurören utanpå ett järnrör som är svetsat i en fastskruvad platta, och bultar fast alurören.
Ska man inte ha en godkänd bur kan man ju göra som man vill...

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#7 Post by Eddie Varvstopp »

Jag får väl dela med mig av mina erfarenheter... :wink: :D
Som Pär nämde byggde jag en bur i min bil i våras. Jag är kontorsråtta och det tog mig ca 80 timmar att få ihopa passningen på buren. Svetsningen lät jag en erfaren svetsare göra och det tog bara en halv dag. Jag hade nog rett ut svesningen själv då rören är väldigt tacksamma att svetsa i, men garagekompisen är bättre på den biten så det kändes säkrare att låta honom göra det. Nu var jag ganska noga med inpassningen då det underlättade svetsarbetet och det finns hjälpmedel för inpassning av rör (jag använde vinkelslip :roll: ).

Att köpa en färding båge (typ Heigo) är dyrt men väldigt enkelt att sätta in. Det du får tänka på är att du inte skall ändra (svetsa och kapa) i en sådan, då är bågen inte FIA godkänd längre.

Att göra en egen båge blir betydligt billigare men klurigare att få ihop. Fördelen är att du kan bygga bågen nästan som du vill redan från början, ex. förbereda för flerpunktsbälten. Jag rekomenderar att läsa igenom SBF GT reglemente http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Regler.pdf innan du sätter igång. Som nämnts innan måste en bur vara bultad i bilen via fästplattor (man får svetsa om man vill), i ditt fall är det smidigast att ha bågen endast bultad. Nu byggde jag hel bur och den bakre delen (motsvarande en båge) tog ca halva byggtiden men då är den delen ganska avancerad, kolla i min biltråd så ser du vad jag menar. Jag köpte allt från Svets&Smide eftersom det var smidigast och det inte var så farligt dyrt.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users