Svampigt växellänkage.
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Svampigt växellänkage.
Hallå.
Var ute och luftade 931:an lite inför besiktning.
Upptäcker till min fasa att växelläckaget är så svampigt att man får koncentrera sig för att få i växlarna, vilket är menligt när man vill köra inspirerat vilket bilen inbjuder till. : #944burn:
Så min fråga:
Hur trassligt är det att byta bussningarna och är det troligast att det är det som är felet?
Var ute och luftade 931:an lite inför besiktning.
Upptäcker till min fasa att växelläckaget är så svampigt att man får koncentrera sig för att få i växlarna, vilket är menligt när man vill köra inspirerat vilket bilen inbjuder till. : #944burn:
Så min fråga:
Hur trassligt är det att byta bussningarna och är det troligast att det är det som är felet?
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 496
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Svampigt växellänkage.
Nu har jag inte någon erfarenhet av 924/931, men känner igen problemet från min 928 från 79 och min VW Golf från 75.
Det som du beskriver låter som dåliga bussningar i växel-länkaget. På min Golf är de lätta att byta, men på min 928 valde jag för någon månad sedan att lämna ifrån mig arbetet till Porsche Center efter att ha studerat lite youtube-videos.
Porsche Center bytte min bakre "kors-knuts-bussning" vid växellådan och det löste problemet för mig. Sen finns det dessutom lite bussningar framme vid växelspaken som de beställt hem, men valde att inte byta. För att komma åt dem skulle man behöva demontera hela transaxeln och den som de lyckades byta lösta mitt problem. På 928an började växlingen bli lite svampig, sedan gick det inte att få i ettan eller backen alls. Nu känns växlingen bra och distinkt igen och jag kan få i alla växlar.
m v h Henrik
Det som du beskriver låter som dåliga bussningar i växel-länkaget. På min Golf är de lätta att byta, men på min 928 valde jag för någon månad sedan att lämna ifrån mig arbetet till Porsche Center efter att ha studerat lite youtube-videos.
Porsche Center bytte min bakre "kors-knuts-bussning" vid växellådan och det löste problemet för mig. Sen finns det dessutom lite bussningar framme vid växelspaken som de beställt hem, men valde att inte byta. För att komma åt dem skulle man behöva demontera hela transaxeln och den som de lyckades byta lösta mitt problem. På 928an började växlingen bli lite svampig, sedan gick det inte att få i ettan eller backen alls. Nu känns växlingen bra och distinkt igen och jag kan få i alla växlar.
m v h Henrik
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Svampigt växellänkage.
Bussningarna framme vid spaken är inte direkt svåra att byta,men den bakre som sitter uppe på transaxeln är klurigare att byta.
Framme vid spaken så är det 4 små och ett vrid lager.
Framme vid spaken så är det 4 små och ett vrid lager.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Svampigt växellänkage.
Om problemet dök upp plötsligt, så skulle jag börja med att kolla länkaget bak på lådan, om någon skruv är lös, då kan man få detta fenomen.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: Svampigt växellänkage.
Tackar för svaren.
Det är bara att kavla upp ärmarna och börja skriva...🫡
Det är bara att kavla upp ärmarna och börja skriva...🫡
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Svampigt växellänkage.
Kolla vid växelspaken, men troligtvis är felet länge bak. Det suger hårt att få ut växelstängerna, man måste också lossa lådan från fästena och ta bort förstärkningsbalken (den lilla framför torsionsröret) för att sänka ner lådan maximalt. Annars är det svårt att komma åt. Du kommer troligtvis behöva byta bussningarna båda stängerna. Det sitter också en konisk skruv där bak, lossar den blir det rätt hemskt sladdrigt.
Såhär känns mitt länkage
https://www.instagram.com/p/CnXff5kvRen ... BiNWFlZA==
Såhär känns mitt länkage

https://www.instagram.com/p/CnXff5kvRen ... BiNWFlZA==
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Re: Svampigt växellänkage.
Jag bytte alla bussningar och länkage både fram och bak, bak bytta jag även ut plast länkaget till uniballs där bak.
viewtopic.php?f=17&t=32786&start=135
viewtopic.php?f=17&t=32786&start=135
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: Svampigt växellänkage.
Jag bytte för en vecka sedan. Nytt kors och ett tvärstag från only944. Gav bra effekt. finns roligare jobb…
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Svampigt växellänkage.
Jag vill minnas att det sitter väldigt dumt till på 931:an...
På 924 sitter det ganska så lättillgängligt typ rakt innanför drivaxeln på försraidan, men på 931 har jag för mig att det sitter längre fram på lådan och extremt jobbigt att komma åt både att lossa och att sätta tillbaka.
Som jag minns det var allt tvunget att lossas (inklusive drivaxlar) och lådan pressas åt höger i tunneln för att det ens skulle gå att få in ett verktyg.
Ser framför mig hur jag använde ett specialanpassat verktyg med en bit silvertejp som höll i bulten då det inte fick plats två händer där inne. Bulten var också väldigt special special har jag för mig. Något konformad och gulkromaterad?
På 924 sitter det ganska så lättillgängligt typ rakt innanför drivaxeln på försraidan, men på 931 har jag för mig att det sitter längre fram på lådan och extremt jobbigt att komma åt både att lossa och att sätta tillbaka.
Som jag minns det var allt tvunget att lossas (inklusive drivaxlar) och lådan pressas åt höger i tunneln för att det ens skulle gå att få in ett verktyg.
Ser framför mig hur jag använde ett specialanpassat verktyg med en bit silvertejp som höll i bulten då det inte fick plats två händer där inne. Bulten var också väldigt special special har jag för mig. Något konformad och gulkromaterad?
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Svampigt växellänkage.
[Bobo] wrote: ↑2024-04-14 13:23:38 Jag vill minnas att det sitter väldigt dumt till på 931:an...
På 924 sitter det ganska så lättillgängligt typ rakt innanför drivaxeln på försraidan, men på 931 har jag för mig att det sitter längre fram på lådan och extremt jobbigt att komma åt både att lossa och att sätta tillbaka.
Som jag minns det var allt tvunget att lossas (inklusive drivaxlar) och lådan pressas åt höger i tunneln för att det ens skulle gå att få in ett verktyg.
Ser framför mig hur jag använde ett specialanpassat verktyg med en bit silvertejp som höll i bulten då det inte fick plats två händer där inne. Bulten var också väldigt special special har jag för mig. Något konformad och gulkromaterad?
Som Bobo säger så är det ett helt unikt länkage på 931an. När jag höll på med min så hade jag inget baksäte i bilen, alltså kapade jag helt enkelt upp ett hål för att komma åt skruven som håller länkaget mot lådan.
Skruv 1 på bilden. Bussning 15 brukar bli sliten också.
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: Svampigt växellänkage.
Trots att jag inte svarar alla är jag enormt tacksam för all input.
Just nu vilar 931:an i garaget. Men rätt vad det är så ska jag ta tag i problemet.
Tack än en gång.
Just nu vilar 931:an i garaget. Men rätt vad det är så ska jag ta tag i problemet.
Tack än en gång.
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Svampigt växellänkage.
Du kan ju börja med att kolla så att fjädern (nr12) sitter på plats.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users