Misstänker att oljetempen i lådan blir rätt hög när man kör bana och funderar på en lösning.
Turbolådorna har en kylslinga, någon som vet om denna är tillräcklig eller ska man ta i lite mer när man ändå är där och grejar.
Hur har ni som fixat kylning gjort?
Oljekylare till växellåda
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Oljekylare till växellåda
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Oljekylare till växellåda
Det är väl pumpen och övriga detaljer som är det dyra. Misstänker att oljan som går tillbaka in i lådan gör det på strategiskt bra ställen, så gjorde de på 915 lådan.
Själva kylslingan är väl enkel att ersätta med en billig setrab.
Själva kylslingan är väl enkel att ersätta med en billig setrab.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Oljekylare till växellåda
Du har helt rätt Magnus, kylaren är den billigaste delen. Turbolådan har en oljepump inbyggd, min S2 låda har ingen. Har sett lösningar där man ersatt oljepåfyllning och avtappningspluggarna med slanganslutningar och låtit en extern elpump med termostat sköta flödet, kan vara ett tänkbart alternativ.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Oljekylare till växellåda
Det var så jag hade tänkt göra men min 915 låda. Jag skaffade en liten oljepump från nån japansks bil på skroten, det hade hyggligt flöde och var gjord för ändamålet.Janne J wrote:Du har helt rätt Magnus, kylaren är den billigaste delen. Turbolådan har en oljepump inbyggd, min S2 låda har ingen. Har sett lösningar där man ersatt oljepåfyllning och avtappningspluggarna med slanganslutningar och låtit en extern elpump med termostat sköta flödet, kan vara ett tänkbart alternativ.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Oljekylare till växellåda
Nyprset på denna kylslinga från Porsche låg på ca 12 lakan för några månader sedan.safe wrote:Det är väl pumpen och övriga detaljer som är det dyra. Misstänker att oljan som går tillbaka in i lådan gör det på strategiskt bra ställen, så gjorde de på 915 lådan.
Själva kylslingan är väl enkel att ersätta med en billig setrab.
Det verkar också som att den inte växer på träd.
Jag skötte inte inköpet så jag har inte djupdykt.
Mvh
Stephan
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Oljekylare till växellåda
Vad jag har förstått, har 968 inte kylslinga på 6 växlade lådan. Men möjligheten finns, har jag sett i PET.
Någon 968 ägare/kunnig som vet varför den inte har kylningen, när 951 har? Borde vara jämförbar belastning.
Någon 968 ägare/kunnig som vet varför den inte har kylningen, när 951 har? Borde vara jämförbar belastning.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Oljekylare till växellåda
951s har ju 50Nm till, vid lägre varvtal, så antagligen större belastning på lådan. Sen badade ju inte porsche i pengar i början av 90talet, så det kan ju också varit en kostnadsrationalisering.Ragnar Joensen wrote:Vad jag har förstått, har 968 inte kylslinga på 6 växlade lådan. Men möjligheten finns, har jag sett i PET.
Någon 968 ägare/kunnig som vet varför den inte har kylningen, när 951 har? Borde vara jämförbar belastning.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users